Ernst & Young

Ernst & Young: Netwerken via internet populair

AMSTERDAM, 14 november 2007 - Een lidmaatschap van sociale netwerksites in Nederland is enorm populair. Maar liefst 74% van de internetters heeft minimaal op één netwerksite een profiel aangemaakt. De meest bekende sociale netwerksites zijn Hyves.nl (73%), Schoolbank.nl (62%), MSNSpaces.com (41%) en myspaces.com (41%).

Dit blijkt uit de Ernst & Young Mediabarometer die vandaag verschijnt. Ernst & Young verricht in samenwerking met Synovate/Interview NSS vier keer per jaar een meting onder ruim 2000 respondenten om de ontwikkelingen in de dynamische media- en entertainmentmarkt op de voet te volgen.

Vooral mensen tussen de 15 en 54 jaar hebben een lidmaatschap van een sociale netwerksite. Maar het bezoeken van dit soort sites is niet alleen meer voorbehouden aan de jongeren: zelfs mensen boven de 70 zijn lid van deze sites. Vanaf 55 jaar neemt het aantal mensen met een lidmaatschap af. De populariteit van online communities zit vooral in het kunnen ophalen van oude contacten en het contact onderhouden met vrienden op sites waar veel mensen bij zijn aangesloten. Het tonen en bekijken van persoonlijke profielen is voor jongeren (19-24 jaar) een aanleiding om een online community te bezoeken. Vrouwen zitten frequenter op Hyves dan mannen. Dit sluit aan bij de constatering dat vrouwen meer gericht zijn op het onderhouden van contacten, terwijl mannen vaker op zoek zijn naar nieuwe contacten.

Verder blijkt uit het onderzoek dat deelname aan een online community relatief veel effect heeft op het mediagedrag van mensen. 40% van de leden heeft weleens actie ondernomen op aanraden van andere leden. Tevens geeft men aan meer contacten te onderhouden, maar ook dat de contacten wel iets oppervlakkiger zijn geworden.

Hoewel investeerders en adverteerders niet meer om de enorme bezoekersaantallen van online communities heen kunnen, worstelen ze nog steeds met de vraag hoe ermee om te gaan. 'Adverteren op sociale netwerksites is nog niet erg populair, wij verwachten wel een omslag op dit punt,' aldus Frank Blenderman van Ernst & Young.

Over de Mediabarometer van Ernst & Young >> http://www.ey.nl/?pag=4313

Download de volledige Mediabarometer. http://int.sitestat.com/ernst-and-young/ernst-and-young-nl3/s?pdf.download.publicatie.mediabarometer_14112007_pdf&ns_type=pdf&ns_url=http://www.ey.nl/download/publicatie/Mediabarometer_14112007.pdf