Nummer 
                                                                            2007465PU 



                                                                            Datum 

                                                                            14 november 2007 






Digitale dienstverlening verder uitgebreid 
Kwart bezoekers Digitaal loket Burgers regelt gemeentezaken online 

Via het Digitaal loket Burgers op www.tilburg.nl kunnen burgers gemeentezaken online 
regelen. De gemeente Tilburg blijft de mogelijkheden van de digitale dienstverlening 
uitbreiden. Vanaf deze week kunnen ook de volgende zaken online worden aangevraagd:            
kwijtschelding belastingen, budgetcursussen, inritvergunningen en brochures van het            
Gemeentelijk Informatiecentrum. Ook kunnen officiële brieven digitaal naar de gemeente          
gestuurd worden.                                                                            

Wethouder Gon Mevis (dienstverlening): "Naast kwalitatief goede service in onze             
stadswinkels blijven we inzetten op uitbreiding van onze digitale dienstverlening. Er wordt     
ook steeds meer gebruik gemaakt van die service. Uit een onderzoek dat we hebben              
gehouden, blijkt dat een kwart van de ondervraagden het loket gebruikt om online zaken te 
doen met de gemeente. Dat willen we nog meer stimuleren, onder meer door een uitgebreid   
pakket aan diensten te leveren. In de toekomst willen we het mogelijk maken dat burgers         
ook online afspraken kunnen maken met de gemeente, WMO-aanvragen in kunnen dienen          
en aanvragen voor het ophalen van grof huisvuil."                                               

Onderzoek                                                                                       
Het Digitaal loket Burgers heeft gemiddeld 10.000 bezoekers per maand en bestaat nu zo'n        
drie jaar. Om het Digitaal loket te evalueren is onder de bezoekers een enquête afgenomen.   
Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer driekwart van de gebruikers het loket raadpleegt          
voor informatie, vooral over paspoorten, identiteitsbewijzen, rijbewijzen, bouwplannen en       
belastingen. Vijfentwintig procent van de ondervraagden gebruikt de website om ook              
daadwerkelijk online zaken te doen met de gemeente. Met name het doorgeven van een              
verhuizing en het bestellen van een uittreksel wordt vaak genoemd.                              

Tweederde van de bezoekers heeft ook al een DigiD inlogcode. DigiD is het                    
gemeenschappelijk inlogsysteem van en voor de overheid. Na inloggen met de DigiD zijn     
persoonsgegevens van burgers automatisch ingevuld. Met DigiD kunnen burgers                 
bijvoorbeeld het bouwarchief inzien of het taxatieverslag van hun huis.