Ingezonden persbericht


Persbericht consumentencampagne


Obvion stelt heersende conventies in de
hypotheekbranche aan de kaak

Hypotheekbedrijf start online campagne
gericht op consument

Heerlen, 14 november 2007 -Het hypotheekbedrijf
Obvion voert voor het eerst in haar bestaan een campagne gericht op de consument. De campagne, die zich volledig online afspeelt, informeert de consument - op onconventionele wijze - over bestaande misconcepties, ondoorzichtige constructies en dubbele bodems in de hypothekenmarkt. De campagne die Obvion voert, zet - tegen de trend in - niet in op aanbiedingen voor de consument, maar stelt die juist aan de kaak. De keuze van een hypotheek is immers een van de belangrijkste financiële beslissingen die een consument neemt. En dan is het van groot belang dat je precies weet waar je aan toe bent, op korte én lange termijn.

Na een pilot van een aantal maanden is Obvion sinds november online met haar campagne. Hoewel Obvion - dat dit jaar vijf jaar bestaat - de op drie na grootste hypotheekverstrekker van Nederland is, kennen relatief weinig consumenten de naam Obvion. Reden hiervoor is dat niet rechtstreeks, maar enkel via onafhankelijke tussenpersonen hypotheken worden aangeboden. Met deze campagne wil Obvion Nederlanders meer inzicht geven in de 'do's en dont's' bij de keuze van een hypotheek. En zo maakt de hypotheekverstrekker consumenten bekend met misconcepties, ondoorzichtige constructies en dubbele bodems in de hypotheekbranche.
Conventies aan de kaak gesteld
Obvion heeft
er bewust voor gekozen de consument niet te benaderen met acties of aanbiedingen; die strategie is niet in lijn met de visie van het hypotheekbedrijf dat de klant recht heeft op open en eerlijke rentetarieven en voorwaarden zonder dubbele bodems. Obvion stelt zich op het standpunt dat stunten met actietarieven ten koste gaat van de consument. Daarom is dit standpunt gekozen als uitgangspunt voor de campagne, die de consument confronteert met drie kritische vragen:

* Zet u ook vraagtekens bij al die 'lage'
maandlasten?

* Hoe 'onafhankelijk' is uw
hypotheekadvies?

* Ook benieuwd wie de 'kortingen' op uw
hypotheek gaat betalen?
'Lage' maandlasten
Met de eerste kritische
vraag verwijst Obvion naar de 'kleine lettertjes' die makkelijk over het hoofd te zien zijn of deskundig verborgen zijn voor de consument. Obvion doet daar niet aan mee. Obvion biedt haar producten tegen duidelijke voorwaarden aan en schermt niet met 'lage' maandlasten die later door de consument terugbetaald worden (bijv. in de vorm van boetes bij verhuizen of 'gedwongen' koppelverkoop van verzekeringen). Lage maandlasten zeggen namelijk niet alles: het gaat om de combinatie van maandlasten en de kwaliteit van een product, en dat verschil zit in het voorwaardenpakket.
De Obvion hypotheken zijn zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk en bieden standaard een zeer volledig pakket. De rijkdom aan faciliteiten, die bij andere verstrekkers als optie worden aangeboden tegen een opslag, zijn bij Obvion al in het standaard pakket te vinden. De Basis hypotheek van Obvion is hier een goed voorbeeld van: een laag en eerlijk rentetarief én kwalitatief goede faciliteiten.
Voorbeeld: de Basis hypotheek biedt standaard twee meetmomenten voor het vaststellen van het rentetarief: de rente van de offerte en de rente op het moment dat de akte bij de notaris passeert. De laagste rente geldt.
'Onafhankelijk' advies
Obvion werkt
uitsluitend met een geselecteerd aantal tussenpersonen. Deze ± 1.300 intermediairs zijn zorgvuldig op kwaliteit uitgezocht en voldoen aan strenge Keurmerkeisen. Dankzij deze onafhankelijke expertrol bieden zij de consument een verantwoord advies, waarbij ze alle opties open houden. Obvion werkt bovendien met een helder en eerlijk beloningssysteem voor al haar tussenpersonen.
Voorbeeld: het uitgangspunt van Obvion en de tussenpersonen is dat wat goed voor de klant is, goed voor zaken is. Voor de klant staat een onafhankelijk hypotheekadvies voorop. Om dit te waarborgen hanteert Obvion o.a. een marktconform beloningssysteem richting tussenpersonen. Daarbij streven Obvion en haar tussenpersonen onderling naar een duurzame samenwerking, omdat ook dat ten goede komt van de klant. Dit betekent streven naar een langdurige relatie tussen Obvion en haar tussenpersonen. En voor de consument het beste, onafhankelijke advies.
'Kortingen'
Obvion doet bewust niet aan
acties en geeft géén kortingen op rentetarieven, omdat de consument in de visie van Obvion deze uiteindelijk toch zelf terugbetaalt. Het hypotheekbedrijf biedt daarom geen actietarieven of onderhandelingsruimte, maar eerlijke en gunstige tarieven die voor nieuwe én bestaande klanten gelden. Zo doet Obvion de consument een helder en overzichtelijk aanbod en weet de consument - ook op de lange termijn - waar hij aan toe is.
Voorbeeld: Obvion biedt géén kortingen om klanten binnen te halen; doet niet aan speciale aanbiedingen die alleen in de eerste rentevastperiode gelden. En Obvion hanteert óók geen opslag op de rente als een klant de rentevastperiode verlengt.
Online campagne
Vanaf eind oktober is de
campagne op internet verder uitgerold en krijgt de consument de drie kritische vragen van Obvion over hypotheken voorgeschoteld. De campagne speelt zich bijna volledig online af, omdat de consument zich veelal op internet verdiept in hypotheekkwesties. Aanvullend wordt een drietal persberichten verstuurd waarin de drie vragen verder uitgediept worden met praktische (reken)voorbeelden. De campagne loopt in ieder geval door tot het einde van dit jaar. Visie op MVO
De campagne past naadloos in
Obvions visie dat hypotheken verstrekken, op verantwoorde wijze en tegen de beste prijs, de basis van het bedrijf vormt. Maatschappelijke verantwoordelijkheid op financieel gebied houdt in dat Obvion kijkt naar voordelen en consequenties op korte én lange termijn. Voor de consument vertaalt dit zich in drie voordelen die in deze campagne duidelijk geformuleerd worden: heldere voorwaarden, de beste rente en onafhankelijk advies.

Over Obvion
Obvion (
www.obvion.nl) is een eigentijds
hypotheekbedrijf dat verantwoorde hypotheken verstrekt, tegen de beste prijs en samen met de beste tussenpersonen, waarbij het belang van consument en maatschappij voorop staan. Obvion opereert vanuit Heerlen en richt zich met 320 enthousiaste medewerkers uitsluitend op de markt van onafhankelijke intermediairs richt. Dat doet Obvion, voortgekomen uit een samenwerkingsverband van Rabobank en ABP, met een filosofie die gebaseerd is op zes pijlers: open & eerlijk, onafhankelijk, snel & flexibel, professioneel, betrouwbaar en individuele aandacht.