Ingezonden persbericht


Message

Gemeenten die niet
meedoen aan ANDEZ-3, kunnen met BIG direct elektronische diensten aanbieden

Snel te implementeren oplossing met
bewezen front- en midofficefunctionaliteit van Brein, Imtech ICT en GouwIT

Den Haag, 14 november 2007 -
Gemeenten die niet meedoen aan ANDEZ-3 kunnen met BIG nog sneller voldoen aan overheidsregelgeving voor elektronische dienstverlening. BIG, een samenwerkingsverband tussen ICT-partijen Brein, Imtech ICT en GouwIT (BIG), biedt namelijk dé perfecte oplossing om diensten elektronisch aan te bieden aan burgers. Gemeenten beschikken met BIG over de enige geïntegreerde front- en midofficesuite voor elektronische dienstverlening, die zich in de praktijk heeft bewezen. BIG is namelijk succesvol geïmplementeerd bij de gemeente Amstelveen.

Tijdens het project dat Brein,
Imtech ICT en GouwIT uitvoerden bij de gemeente Amstelveen, bleek dat de leveranciersonafhankelijke totaaloplossing op basis van open standaarden een werkend alternatief vormt voor de ANDEZ-3-aanbesteding. Bovendien is de oplossing snel te implementeren doordat ze is samengesteld uit losse, herbruikbare componenten.

De overheid vereist dat gemeenten
eind 2007 minimaal 65 procent van hun diensten elektronisch moeten aanbieden aan burgers. Om dit te kunnen realiseren, hebben 70 gemeenten een aanbestedingsopdracht (ANDEZ-3, ook wel GovUnited-1 genoemd) uitgestuurd. De deadline voor de aanbesteding is inmiddels verlopen.

Volgens Brein, Imtech ICT en GouwIT
waren er voor wat betreft de aanbesteding te veel onzekerheden op technisch, organisatorisch, juridisch en bedrijfseconomisch vlak. Om die reden is ervoor gekozen om niet mee te doen aan de aanbesteding en de BIG-oplossing breed in de markt te zetten als alternatief voor andere front- en midofficepakketten voor gemeenten. Met BIG bieden Brein, Imtech ICT en GouwIT gemeenten de mogelijkheid om snel en efficiënt te voldoen aan de strenge richtlijnen vanuit de overheid.

BIG onderschrijft wel het
Software-as-a-Service-concept (SaaS) dat ANDEZ-3 voorschrijft en biedt de oplossing dan ook op deze basis aan. Dit zorgt ervoor dat gemeenten niet voor hoge startinvesteringen komen te staan en alleen betalen voor de gebruikte functionaliteit. Bovendien hebben ze met de snel te integreren software geen omkijken naar het beheer en onderhoud van BIG.

Elektronische dienstverlening voor
gemeenten vereist de opzet van een met de frontoffice naadloos te integreren klantcontactcentrum, broker en midoffice. BIG biedt al deze elementen. GouwBasis van GouwIT wordt ingezet voor de basis- en kernregistraties, terwijl Microsoft BizTalk, geïmplementeerd door Imtech ICT, fungeert als orkestratietool (broker) tussen de kernapplicaties. InProces van Brein zorgt voor digitalisering van de werkprocessen (midofficecomponenten). De combinatie van deze technologieën resulteert in een complete, snel te implementeren mid-office voor gemeenten.

"De invoering van een volledig
elektronische dienstverlening heeft een enorme impact op de processen en automatisering binnen gemeenten", zegt Monique de Nijs van Imtech ICT. "Gemeenten zoeken dan ook naar partners die een totaaloplossing voor de midoffice kunnen leveren. BIG heeft zich bij de belangrijke voorhoedegemeente Amstelveen voor wat betreft betrouwbaarheid en eenduidigheid van data en procesgeoriënteerde werkstromen in de praktijk bewezen. Dit biedt een grote voorsprong op oplossingen van andere partijen met software die zijn sporen nog niet verdiend heeft. Daarnaast zal het feit dat BIG als SaaS is in te zetten, naar verwachting veel gemeenten over de streep trekken om voor dit alternatief te kiezen."

Brein

Brein,
Premier Business Partner van IBM, is sinds 1996 actief in de wereld van ICT. Het levert softwareproducten inclusief de bijbehorende dienstverlening op het gebied van o.a. site- en contentmanagement, digitale formulieren, (post)registratie, document- en recordsmanagement, archivering en workflowmanagement. Voor meer informatie: www.brein.nl.

Imtech
ICT Business Solutions

Imtech
ICT Business Solutions is onderdeel van Imtech N.V., een Europese technische dienstverlener op het gebied van elektrotechniek, ICT en werktuigbouw. Met ruim 17.000 medewerkers realiseert Imtech opbrengsten van drie miljard euro op jaarbasis. Imtech heeft sterke posities in de markten utiliteit, industrie, infra en telecom in België, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Oost-Europa, Spanje en het Verenigd Koninkrijk en in de mondiale maritieme markt. In totaal bedient Imtech 12.000 klanten. Imtech biedt toegevoegde waarde in de vorm van integrale en multidisciplinaire totaaloplossingen die leiden tot betere bedrijfsprocessen en meer rendement voor opdrachtgevers én van de klanten die zij op hun beurt bedienen. Imtech biedt ook oplossingen die bijdragen aan een duurzame, leefbare samenleving, bijvoorbeeld op het gebied van energie, mobiliteit, veiligheid en het milieu. De aandelen Imtech zijn genoteerd op de effectenbeurs van Euronext, waar Imtech is opgenomen in de Amsterdam Small Cap Index (AScX) en de Next 150-index.