Ingezonden persbericht


Onderzoek bevestigt: Nobilas Claims & Fleet Solutions biedt verzekeraars flinke voordelen door kostenbesparing, tijdsbesparing en klantenbinding

Frankfurt, Germany - november 2007 - Een recent onderzoek door de Universiteit van St. Gallen, laat belangrijke eigenschappen en voordelen zien van een effectief schademanagement programma als Nobilas Claims & Fleet Solutions. Het Institute of Insurance Economics van de Universiteit van St. Gallen in Zwitserland, vroeg vijf toonaangevende verzekeraars naar de voordelen van outsourcing van autoreparaties. In het onderzoek was bovendien veel aandacht voor Alte Leipziger, een Duitse verzekeraar die gebruikmaakt van de schademanagement service van Nobilas.

Centraal in het onderzoek stond de vraag in hoeverre de kostenbesparingen en proces efficiency konden worden verbeterd door schademanagement programma's van derden toe te passen. "We wilden onderzoeken of dienstverleners het reparatieproces sneller, goedkoper en beter konden afhandelen dan de verzekeraars zelf," zegt Bruno Kaeslin, Project Manager bij het Institute of Insurance Economics. "Onze conclusie was dat een professionele schademanagementservice een forse kostenbesparing oplevert doordat zij met schaalvoordelen werken, gestandaardiseerde processen toepassen en reparaties binnen kortere tijd kunnen uitvoeren."

Volgens St. Gallen, de enige universiteit in Europa die een MBA-diploma in verzekeringen aanbiedt, kunnen verzekeraars het beste samenwerken met schademanagement bedrijven die het volgende aanbieden:


- een uitgebreid netwerk van schadeherstelbedrijven met een goede capaciteitsplanning
- grote aantallen autoreparaties

- de technologie om partners binnen de keten elektronisch aan elkaar te koppelen
- geïntegreerde diensten voor meer efficiency

Nobilas voldoet als schademanager aan alle bovenstaande criteria. Het bedrijf beschikt over een pan-Europees netwerk van schadeherstelbedrijven, die worden gecontroleerd op kwaliteit en service. Bij de Nobilas' Accident Management Solutions wordt gebruikgemaakt van een geïntegreerd ICT-platform om alle partijen die bij het proces betrokken zijn aan elkaar te koppelen. Dankzij Nobilas heeft Alte Leipziger zijn schademanagement kosten met E 1 miljoen per jaar kunnen verlagen, wat een positieve uitwerking heeft op de financiële cijfers van het bedrijf.

Naast kostenbesparingen heeft een programma als Nobilas nog andere voordelen voor verzekeraars, zoals een grotere tevredenheid en loyaliteit van de klant. Recent onderzoek onder klanten wees uit dat de extra service, zoals het ophalen en afleveren van het voertuig en het beschikbaar stellen van een vervangend voertuig tijdens de reparatie, zeer wordt gewaardeerd en iets is waarmee de verzekeraar zich van concurrenten kan onderscheiden. Maar volgens het onderzoek is er nóg een voordeel van een schademanagement service: de verzekeraar kan een goede indruk bij klanten achterlaten door ze in een vervelende situatie bij te staan. De mogelijkheid om reparaties aan derden uit te besteden en topkwaliteit te waarborgen, levert waardering van de klant op en vergroot de klantentrouw.

"Zoals ook uit het onderzoek door St. Gallen blijkt, kan actief schademanagement verzekeraars helpen om autoreparaties van een noodzakelijk kwaad te veranderen in een bedrijfsvoordeel", zegt Thomas Geiger, General Manager van Nobilas Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. "In plaats van er zelf mee te worstelen, kiezen veel bedrijven voor de slimme strategische oplossing van een samenwerking met Nobilas."

Het Institute of Insurance Economics is een bekend, internationaal onderzoekscentrum van de Universiteit van St. Gallen, die behoort tot de top van Europese business schools. Het instituut levert belangrijke stof voor de lessen aan de universiteit, en speelt een significante rol op het gebied van onderzoek en de loopbaanontwikkeling van jonge academici. Het instituut richt zich op strategische kwesties binnen de financiële dienstverlenings- en verzekeringsbranche, en op risicobeheersing.

Nobilas Claims & Fleet Solutions, actief in Europa en Noord Amerika, is een zakelijke dienstverlener voor de autobranche. Nobilas houdt zich bezig met het totale schademanagement-proces, waaronder de afhandeling van schademeldingen, mobiliteitsoplossingen, schadeopname, en claimafhandeling. Tot de klantenkring behoren onder meer (auto) verzekeraars, autoleasebedrijven, autoverhuurbedrijven en wagenparken.

Meer informatie over Nobilas is te vinden op: www.nobilas.com

Voor redactionele informatie kunt u contact opnemen met: Nobilas Claims & Fleet solutions EMG
Herman Vos Tessa Vroegop
Tel: +31 237 990 232 Tel: +31 164 317 013
Fax: +31 237 990 211 Fax: +31 164 317 039
E-mail: Herman.Vos@nobilas.com E-mail: tvroegop@emg.nl

Dit persbericht kan worden gedownload via www.PressReleaseFinder.com


---- --