Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

Nacontrole NMa: Ticket Service en TicketBox komen toezeggingen na

14-11-2007

Ticket Service Nederland en Ticketbox hebben mogelijk concurrentiebeperkende regels uit contracten geschrapt, zo blijkt uit een nacontrole door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De voorverkopers van kaartjes voor muziek- sport- en dansevenementen zijn hiermee de toezeggingen nagekomen die ze eerder deden aan de toezichthouder. Het merendeel van de contracten bleek in orde. Ticket Service heeft naar aanleiding van de nacontrole bij 11 van de in totaal 86 gecontroleerde contracten nog wijzigingen doorgevoerd. Door de aanpassingen kunnen consumenten op nieuwe manieren, bijvoorbeeld via e-ticketing, aan kaartjes komen.

Sinds de aanpassing van de contracten een jaar geleden, mogen organisatoren van evenementen bijvoorbeeld bij verkoop via Ticket Service en Ticketbox, ook met andere landelijke aanbieders van kaartjes werken. Voor aanbieders van bijvoorbeeld concertkaartjes wordt het eenvoudiger zich te onderscheiden op prijzen van kaartjes: Ticket Service heeft een voorwaarde uit contracten verwijderd die afnemers verplichtte om bij verkoop via bepaalde distributiekanalen (bijvoorbeeld een platenzaak) dezelfde servicekosten te rekenen als Ticket Service.

De toezichthouder doet vaker nacontroles om te verifiëren of partijen zich houden aan toezeggingen. Het voortzetten van deze praktijk was een van de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer in mei van dit jaar. Zo wordt voorkomen dat concurrentiebeperkingen zich herhalen of voortzetten.