Google net 'zwarte doos'


Het kost bakken met geld, maar wat levert het op

AMERSFOORT, 20071114 -- Voor veel organisaties is zoekmachineoptimalisatie hetzelfde als campagnes opzetten in Google AdWords. Dit blijkt uit uitgebreid onderzoek van OnlineResults, uitgevoerd onder 133 personen die verantwoordelijk zijn voor de website van hun organisatie. Bovendien twijfelen velen behoorlijk aan de objectiviteit van marktleider Google. "Het is net een `zwarte doos'; er gaan bakken met geld in en dan moet je nog maar afwachten wat het oplevert".

Aanleiding voor dit onderzoek waren de vele vragen over zoekmachineoptimalisatie die OnlineResults regelmatig ontvangt. OnlineResults vroeg 133 webmasters van kleine en grote organisaties naar hun kennis van zoekmachineoptimalisatie en in hoeverre organisaties hieraan doen.

"Googleability"
Als men al aan zoekmachineoptimalisatie pretendeert te doen, zijn deze inspanningen met name gericht op de "Googleability" van de site. Wat niet zo gek is, aangezien Google de absolute marktleider is onder de zoekmachines. Gevraagd naar de aspecten waarop Google een website beoordeelt, antwoorden de meeste respondenten terecht dat Google vooral kijkt naar unieke en onderscheidende content. Verder noemen velen een overzichtelijke sitestructuur en regelmatige vernieuwing van de website. Opvallend veel respondenten zien een verband tussen wat ze betalen aan Google AdWords campagnes en de positie van hun site in de natuurlijke zoekresultaten van Google. Een enkeling is zelfs van mening dat Google haar positie als marktleider misbruikt door de resultaten te manipuleren. "Slimme marketing van Google", noemt een respondent het.

Weinig inzicht in opbrengsten
Sommige organisaties besteden zoekmachineoptimalisatie uit aan een gespecialiseerd bureau. Dit beperkt zich met name tot het maken en onderhouden van landingpages, of het analyseren en interpreteren van de webstatistieken. Of het nou in huis gebeurt of wordt uitbesteed, de meeste respondenten vinden zoekmachineoptimalisatie een weinig transparant proces dat bovendien bakken met geld kost. Daarbij ontbreekt een goed inzicht in wat het oplevert. Betere interpretatie van webstatistieken zou meer inzicht in het rendement en een betere sturing van de online inspanningen kunnen opleveren. Dit blijkt uit aanvullend onderzoek naar het belang van webstatistieken. Helaas ontbreekt met name bij kleinere organisaties de kennis hiervoor dan wel de tijd om zich hierin te verdiepen. "Tegenwoordig moet je bijna een statisticus zijn om de gegevens op een goede manier te analyseren", aldus één van de respondenten.

Over OnlineResults
OnlineResults is een online marketingadviesbureau dat zijn jarenlange expertise inzet bij het oplossen van uiteenlopende online marketingvraagstukken. Wij helpen organisaties meer rendement te behalen uit hun online activiteiten, onder meer door zoekmachineoptimalisatie. OnlineResults laat ook u graag zien hoe u meer inzicht krijgt in de kosten én opbrengsten van uw website. En waar de online kansen liggen voor uw organisatie. Meer weten? Kijk dan op www.onlineresults.nl.





OnlineResults