Goed hypotheekadvies begint online


, 20071114 -- Veel huizenkopers verdiepen zich nauwelijks in hun hypotheek, terwijl dit een voorwaarde is om tot een goede hypotheekkeuze te komen. HomeFinance Financieel Adviesgroep uit Den Haag introduceert op de website www.homefinance.nl online persoonsgebonden hypotheekadvies. Met dit online advies wordt het consumenten heel eenvoudig gemaakt om zich beter voor te bereiden op adviesgesprekken.

Er is de laatste tijd veel commotie rondom de objectiviteit en de kwaliteit van het hypotheekadvies in Nederland. De overheid heeft samen met de Autoriteit Financiële (AFM) markten wetten en maatregelen geïntroduceerd die de kwaliteit van de adviezen en de transparantie in de markt moeten vergroten. De verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het advies ligt daarbij volledig bij de adviseur. Volgens HomeFinance Financieel Adviesgroep uit Den Haag kan de consument zelf ook bijdragen aan een beter advies door zich beter voor te bereiden. Om de consument hierbij te helpen introduceert HomeFinance op de website www.homefinance.nl unieke online hypotheek adviesmodules. Met deze modules, die gebaseerd zijn op een online enquête, krijgt de consument binnen 10-15 minuten gratis en anoniem een persoonlijk hypotheekadvies met heldere toelichting.

De kans op een goed passend advies is groter naarmate de klant zich beter voorbereid. Uit recent onderzoek van Trendbox blijkt echter, dat het interesseniveau van de gemiddelde hypotheekklant bedroevend laag is. Bijna een kwart van de Nederlanders besteedt minder dan 4 uur tijd aan het uitzoeken van een hypotheek. Vaak wordt er zelfs meer tijd genomen voor het kiezen van een nieuwe ijskast dan voor het kiezen van een hypotheek. Bijna 40% sluit een hypotheek af na adviesgesprekken met slechts één deskundige. Uit onderzoek van de ING Bank blijkt, dat slechts 15% van de consumenten het internet gebruikt om zich op hypotheekgebied te oriënteren. Dit percentage ligt vele malen lager dan bij andere financiële diensten, zoals sparen en verzekeringen. Volgens HomeFinance wordt dit verschil vooral veroorzaakt doordat consumenten hypotheken ingewikkeld vinden.

De hypotheek advies modules van HomeFinance zijn erop gericht om consumenten op een heldere, overzichtelijke manier kennis en inzicht in de verschillende keuzemogelijkheden bij hypotheken te geven. In het online advies wordt aandacht besteed aan de persoonlijke situatie met klantspecifieke informatie over de fiscaliteiten, de maximale hypotheekberekening, het afdekken van risico's, de actuele rentestanden en de verschillende hypotheekvormen.

Het online advies is niet bedoeld om het persoonlijke adviesgesprek te vervangen. Doel is om de basiskennis van consumenten te verhogen waardoor betere adviesgesprekken ontstaan. De adviseur krijgt de input die hij nodig heeft om tot een optimaal advies te komen en de consument is beter in staat om de kwaliteit van het advies te beoordelen.