Hogeschool voor de Kunsten Utrecht

HKU Nieuwsbericht
Marinka Copier promoveert op World of Warcraft
Marinka

Vanaf de eerste dag dat World of Warcraft in Europa werd gelanceerd, dompelde Marinka Copier (30) zich onder in de magische wereld van draken, elfen en tovenaars. Voor haar promotieonderzoek, welteverstaan. âIk wil af van het stigma van âongrijpbaarheidâ dat aan deze online wereld kleeft.â

Het is moeilijk om de drukbezette, versbakken promovenda uit Utrecht te pakken te krijgen voor een interview. Druk, druk, druk: Hollands eerste âwetenschappelijke gamebabeâ is razend populair en heeft een overvolle agenda. Naast haar offline-leven als hoofd van de opleidingen Interaction Design en Game Design and Development aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, en docent en postdoc aan de Universiteit Utrecht, is ze online volop actief in allerlei magische games als World of Warcraft en de virtuele wereld van Second Life. Hoewel, Copier spreekt zelf liever niet van âmagischâ. âZolang we het leven in online games als iets anders of als minder âechtâ beschouwen, zullen we nooit iets leren over wat âdaarâ gebeurt.â

Vanaf het moment dat World of Warcraft in Europa werd gelanceerd, was ze als speler actief. Tegelijkertijd maakte ze als wetenschapper een interessante point-of-genesis analyse: een etnografische studie over de game vanaf de allereerste dag dat deze van start ging. In haar proefschrift âBeyond the Magic Circleâ legt ze uit waarom ze af wil van het stempel âmagischâ dat, volgens haar onterecht, op online life wordt gedrukt.
Â
Meer informatie:

www.sum.nl
Â