Provincie Limburg

Persberichten

Bestuurders Euregio Maas-Rijn aanvaarden het Visiedocument Tijdens de vergadering van het bestuur van de Euregio Maas-Rijn (EMR) in Aachen op vrijdag 16 november, hebben de bestuurders het EMR-Visiedocument aangenomen, getiteld: Euregio Maas-Rijn: Een Blik over de Horizon (Een toekomstvisie voor de Euregio Maas-Rijn). De Commissaris van de Koningin in Limburg (NL), Léon Frissen, op dit moment Voorzitter van de Euregio Maas-Rijn (EMR), presenteerde de strategische visie en het operationele beleid van de Euregio Maas-Rijn voor de komende jaren. Hij deed dit in de aanwezigheid van de overige bestuurders van de Euregio Maas-Rijn waaronder: Gedeputeerde Herman Vrehen (Nederlands Limburg), Gouverneur Michel Foret en Gedeputeerde Julien Mestrez (Provincie Luik), Regierungspräsident Hans Peter Lindlar (Köln en Voorzitter van de Regio Aachen eV), Karl-Heinz Lambertz (Minister-Präsident van de Duitstalige Gemeenschap in België) en Gedeputeerde Marc Vandeput (Provincie Belgisch Limburg). Het was aan het begin van zijn roterend voorzitterschap van de EMR (2007-2009) dat Gouverneur Frissen het initiatief nam tot versnelling en verdieping van de Euregionale samenwerking.

Thema: Quality of Life
Met als algemeen thema Levenskwaliteit of Quality of Life, zal de EMR een ambitieus plan uitvoeren dat de sociaal-economische samenwerking binnen de Euregio zal verdiepen en versterken. De EMR zal aantonen dat nog veel beter geprofiteerd kan worden van de Europese vrijheden, waaronder vrij verkeer van personen, arbeid, diensten en goederen. Belangrijkste doelstelling is om de grensoverschrijdende samenwerking zodanig te verbeteren dat de resultaten ook daadwerkelijk door de belanghebbenden in de regio worden herkend: maximaal effect voor de burgers, werknemers en werkgevers en instituten waaronder de universiteiten en andere kenniscentra. Langs deze weg zal de Euregio zich verder ontwikkelen tot een toonaangevende internationaal concurrerende kennis en innovatieregio.

De focus ligt op praktische oplossingen voor de belemmeringen die een effectieve grensoverschrijdende samenwerking tussen de EMR partnerregios in de weg staan. Genoemd kan worden grensoverschrijdend werkverkeer met verschillen in arbeidsrecht, sociaal zekerheidsrecht en fiscale behandeling. Ook grensoverschrijdende zorg en medische behandeling zijn aan verdieping en acceleratie toe, zeker gezien de demografische ontwikkeling in de Euregio. Ook grensoverschrijdend openbaar vervoer zal veel aandacht krijgen. Daarnaast zal uitdrukkelijk vol worden ingezet op het verder uitbouwen van de kenniseconomie binnen de EMR: daar lig een belangrijk deel van de toekomst.

Als onderdeel van dit offensief streeft de Euregio, in nauwe samenwerking met de nationale overheden en Europese Unie, naar erkenning als Europese Voorbeeldregio.

De Aanleiding
Het Visiedocument stelt in de eerste plaats vast dat er in de afgelopen jaren veel is gedaan om de grensoverschrijdende samenwerking tussen de EMR partners te versterken. O.a. het Europese financieringsinstrument INTERREG heeft hierbij een belangrijke rol gespeeld bij de financiering van veel projecten binnen de EMR. Nu is verdere verdieping en versnelling nodig.

De Europese grensregios spelen een belangrijke rol bij het genereren van economische groei en het versterken van de welvaart in de EU. Ook draagt intensieve regionale samenwerking wezenlijk bij aan het realiseren van de Lissabon- en Göteborg-doelstellingen die de Europese concurrentiekracht moeten versterken en waarbij de Lidstaten zich onder andere zullen inzetten voor: gezonde overheidsfinanciën, economische groei, kenniseconomie en innovatie, volledige werkgelegenheid en behoud van de natuurlijke omgeving.

Bij een versterking van de EMR is de grote diversiteit tussen de deelnemende partners vooral een belangrijke toegevoegde waarde: drie landen, vijf partners, drie talen en verschillende culturen. Anderzijds brengt de diversiteit ook de onvermijdelijke uitdagingen met zich mee, vooral vanwege de grote verschillen op het vlak van bestaande competenties, bevoegdheden, regelgeving en bestuursstructuren waarmee de respectieve EMR-partners binnen hun nationale context te maken hebben. Dit kan de grensoverschrijdende samenwerking en daarmee de verdieping van de Europese integratie belemmeren en vertragen.

Naarmate de Europese integratie toeneemt, worden de praktische, juridische en bestuurlijke obstakels zichtbaar. Om deze uitdagingen tot een goed einde te brengen, zijn intensieve betrekkingen van de EMR met de eigen Lidstaat/nationale overheid onontbeerlijk, evenals goede en nauwe relaties met de Europese Instellingen.

Inhoud van het Visiedocument
Er zijn zeven hoofdthemas die prioriteit verdienen: Economische ontwikkeling (duurzame groei en werkgelegenheid) oplossen van praktische obstakels die het werkgevers en werknemers moeilijk maken om effectief gebruik te maken de vrije Europese ruimte; Kennisinstituten bevorderen van samenwerking tussen de wetenschappelijke instituten in de EMR Projecten zoals Almagrid en Charlemagne Platform verdienen navolging;
Arbeidsmarkt en Onderwijs de werkzaamheden van de Taskforce Grensgangers moeten geïntensiveerd en snelle resultaten zijn wenselijk op het gebied van verschillen in sociale zekerheid, arbeidsrecht en fiscale regimes. Arbeidsmobiliteit moet toenemen. Beroepsopleidingen moeten beter op elkaar afgestemd en de erkenning van opleidingen en diplomas moet versterkt. Ook taalvaardigheid moet toenemen binnen de EMR;
Zorg grensoverschrijdende zorg moet beter gefaciliteerd. Er komt een Taskforce Zorg die de belangrijkste knelpunten binnen de EMR in kaart gaat brengen en concrete oplossingen voor deze knelpunten gaat presenteren;
Mobiliteit en Infrastructuur vooral grensoverschrijdend openbaar vervoer zal aandacht krijgen;
Cultuur en Toerisme de EMR blijft een Euregio van kracht op het gebied van cultuur en toerisme. Een gemeenschappelijke cultuuragenda is van grote waarde, evenals verdieping van hoogwaardige samenwerking op het gebied van het toerisme;
Veiligheid en Milieu de globalisering noodzaakt tot intensievere samenwerking ter bestrijding van vooral de georganiseerde criminaliteit. Ook op het punt van rampenbestrijding, bescherming van essentiële infrastructuur en milieubescherming zal de samenwerking geïntensiveerd worden, o.a. door het houden van gemeenschappelijke oefeningen.

Flankerende initiatieven
Daarnaast is tot flankerende initiatieven besloten die de verdieping en versnelling van de samenwerking binnen de EMR moeten gaan ondersteunen. Hierbij zal onder andere de talenstrategie in de EMR meer aandacht krijgen, de Euregionale (professionele) netwerken intensiever worden ingezet, de ambtelijke samenwerking worden versterkt en de EMR zal frequenter communiceren over de ontwikkelingen binnen de EMR en ten aanzien van de voortgang bij uitvoering van de prioriteiten.

Nieuw instrument
Een mogelijk instrument dat de EMR ten dienste zal staan bij de uitvoering van de toekomstvisie is de Europese Groepering voor Territoriale Samenwerking (EGTS). De EGTS is een nieuw rechtsinstrument van de EU waarmee de regionale overheden van verschillende lidstaten samenwerkingsverbanden met eigen rechtspersoonlijkheid kunnen oprichten. Een EGTS dient om grensoverschrijdende, transnationale en/of interregionale samenwerkingsmaatregelen door te voeren en te beheren. Voor de invulling van de taken kan een dergelijk verband met eigen organisatiestructuren en een budget worden opgericht en personeel worden aangetrokken.

Nationale overheid
Internationalisering kan niet zonder steun en betrokkenheid van de nationale overheid. De Nederlandse overheid steunt uitdrukkelijk de initiatieven die Limburg en de Euregio Maas-Rijn hebben genomen.

In een recente brief aan de Tweede Kamer van Minister ter Horst (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksaangelegenheden) op 6 november 2007, spreekt de Minister steun uit voor verdergaande grensoverschrijdende samenwerking. Zij ziet voor Limburg en de Euregio Maas-Rijn een voortrekkersrol weggelegd op nationaal niveau maar ook in EU-verband.

Daarnaast heeft de Minister van Binnenlandse Zaken mede namens de Staatssecretaris voor Europese Zaken een aanpak voorgesteld waarbij op het gebied van grensoverschrijdende samenwerking al in 2008 de belangrijkste knelpunten, evenals de oplossingen hiervoor, in kaart zijn gebracht. Om het politieke momentum te behouden stelt de Minister van Binnenlandse Zaken verder voor om eind 2008 een internationale politiek-bestuurlijke top te organiseren met de meest betrokken regios, waaronder de Euregio Maas-Rijn.

Tot slot
De Euregio Maas-Rijn wil zich profileren als creatieve kennis- en technologieregio met hoge levenskwaliteit in het hart van Europa.

Gezamenlijkheid in Diversiteit blijft de kracht en uitdaging van de Euregio Maas-Rijn.

16-11-2007 13:25