Nederlandse Vereniging van Banken

Publicatiedatum: 19 november 2007

Campagne veilig internetbankieren slaat aan

120.000 unieke bezoekers op www.3xkloppen.nl

Bankklanten zijn zeer geïnteresseerd in de mogelijkheden om hun computer goed te beveiligen. Dit blijkt uit gegevens van de gezamenlijke banken naar aanleiding van de onlangs gestarte voorlichtingscampagne 3x kloppen over veilig internetbankieren. In twee weken bezochten ruim 120.000 personen de website www.3xkloppen.nl. Meer dan 50.000 bezoekers hebben op de site getest of hun pc voldoende beveiligd is.

120.000 bezoekers

De campagnewebsite www.3xkloppen.nl is binnen twee weken door meer dan 120.000 unieke bezoekers bezocht. Gijs Boudewijn, Hoofd Betalingsverkeer van de Nederlandse Vereniging van Banken: De voorlichtingscampagne blijkt hiermee goed in te spelen op de informatiebehoefte van consumenten die online bankieren. Voor de veiligheid van internetbankieren hebben banken én klanten een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het is een goede zaak dat consumenten nu bewuster worden van hetgeen zij zelf kunnen ondernemen om hun pc te beschermen. We hopen uiteindelijk dat de campagne een positieve gedragsverandering veroorzaakt en dat consumenten hun pc beter gaan beveiligen".

Uit de test blijkt dat 88 procent firewall en virusscanner altijd heeft aanstaan. Voor de automatische update is dit percentage 87 procent. 71 procent geeft aan dat de beveiliging van de browser ook altijd aanstaat. Een kwart weet niet of dit het geval is. Gemiddeld 62 procent gebruikt het nieuwste anti-spyware programma. In januari 2008 verwacht de NVB nadere resultaten van de test te kunnen melden.

Campagne

De campagne communiceert algemene hoofdregels en verwijst voor specifieke details naar de banken. Onder het motto 3x kloppen wijst de campagne op drie eenvoudige regels. Het is belangrijk dat consumenten:
* hun computersoftware, internetbrowser en beveiligingssoftware up-to-date houden;

* checken of de website waarop ze inloggen echt van hun bank is;
* hun betaling controleren via de bij- en afschrijvingen van hun bank.

De multimediale campagne bestaat uit televisiecommercials, radiocommercials, banners op internetsites, de website www.3xkloppen.nl en directe communicatie van de banken naar hun klanten. De campagne loopt tot en met december 2007.


---

---------------------------------