Universiteit Utrecht

Persbericht van de Universiteit Utrecht

Faculteit Bètawetenschappen

14 november 2007

'Glasvezelinternet niet interessant voor consument'

Internetgebruikers zullen niet snel méér gaan betalen voor de beperkte meerwaarde van glasvezelkabels ten opzichte van de huidige netwerken. Om die reden is glasvezel nog niet interessant voor de consument. Dit concludeert Karianne Vermaas in haar proefschrift. Zij zegt daarbij dat een breed pakket van nieuwe diensten op het gebied van informatie, communicatie, entertainment en transacties de nieuwe generatie breedband wel aantrekkelijker kan maken voor internetgebruikers. Vermaas promoveert op 20 november aan de Universiteit Utrecht.

Internet is voor de meeste mensen een manier om informatie te delen, te communiceren, transacties uit te voeren en te ontspannen. Voor de consument is het belangrijk wát zij met internet kan doen en de comfortabele en niet zo dure manier waaróp dit kan. Of dit via ADSL, breedband of glasvezel gebeurt, maakt voor de gebruiker niet uit, aldus Vermaas. De consument kijkt uiteindelijk naar de kosten.

Geen meerwaarde glasvezel

Nieuwe aspecten van de huidige ADSL en breedband waren meer snelheid, betaalbare, gelijkmatige tarieven en 'altijd on line' kunnen zijn. De overgang van breedbandkabel en ADSL naar glasvezelkabel zal de gemiddelde internetgebruiker niet veel meer gemak geven, maar de kosten voor de internetgebruiker liggen wel hoger. Nieuwe internetdiensten zouden de acceptatie van glasvezel wel kunnen verhogen, maar in het verleden is gebleken dat een enkele toepassing of dienst geen doorslaggevende reden voor de consument is om over te stappen naar bijvoorbeeld ADSL of kabel. Op dit moment is er voor glasvezelinternet nog geen breed dienstenpakket beschikbaar. Het ligt dan ook voor de hand dat glasvezel niet snel geaccepteerd wordt door de consument.

Onderzoeken

Het promotieonderzoek van Vermaas is gebaseerd op drie terugkerende tweejaarlijkse metingen bij de consument, door middel van online-enquêtes, dagboekonderzoeken en gebruikersbijeenkomsten.

Focusgebied

De Universiteit Utrecht bekleedt een toppositie in de wereldwijde ranking van researchuniversiteiten. Een van de vijftien onderzoeksgebieden waar de Universiteit Utrecht in excelleert is 'Information Technologies in Science and Society'. Binnen dit focusgebied wordt onderzoek gedaan naar nieuwe ontwikkelingen in de informatietechnologie, met name op het gebied van gaming, media en intelligente systemen, en naar de fundamentele processen die ten grondslag liggen aan moderne IT-ontwikkelingen. Meer informatie, zie www.uu.nl/focusgebieden.

Promotie

Karianne Vermaas (Informatica) promoveert op 20 november 2007 om 12.45 uur in het Academiegebouw, Domplein 29 te Utrecht. Proefschrift: 'Fast diffusion and broadening use: A research on residential adoption and usage of broadband internet in the Netherlands between 2001 and 2005' (Snelle diffusie en breder gebruik: Een onderzoek naar residentiele adoptie en gebruik van breedband in Nederland tussen 2001 en 2005).

Meer informatie

Peter van der Wilt, persvoorlichter Universiteit Utrecht, (030) 253 3705, p.m.vanderwilt@uu.nl. Celia Nijenhuis, voorlichter Informatica, (030) 253 3336, celia@cs.uu.nl.