Gemeente Hoogeveen

20 november 2007
College wil Hoogeveen presenteren als energiek en ontspannen Het college van B&W stelt de gemeenteraad voor vanaf 2008 actief aan promotie van Hoogeveen te doen. Samen met bewoners en getoetst door buitenstaanders, is een positieve beschrijving van Hoogeveen gevormd, onder de titel: âDe energie van de stad en de ontspanning van Drenthe: dat is Hoogeveenâ.

Sinds vorig jaar werkt de gemeente in het project Ja Hoogeveen! aan de voorbereiding op een consequente promotie-aanpak. âWat we beogen, is toch vooral de goede dingen te zien en te koesteren,â zegt burgemeester Willem Urlings. âWant met positieve energie kun je ver komen. We willen vooral werken aan een zelfbewust Hoogeveen. Zelfbewustzijn zorgt voor een uitdagende sfeer, waarin kwaliteit kan gedijen.â

Klankbordgroep en publieksonderzoek

De afgelopen maanden is gewerkt aan een visie op de promotie van Hoogeveen. Een klankbordgroep van bewoners en vertegenwoordigers van Hoogeveense organisaties en bedrijven heeft meegedacht. Een beschrijving van Hoogeveen is uitgedacht en voorgelegd in een publieksonderzoek. Mensen uit Hoogeveen zijn ernaar gevraagd, evenals potentiële bewoners, huidige en potentiële bezoekers. De beschrijving is vervolgens aangescherpt en een promotiestrategie voor Hoogeveen is bedacht.

Nieuwe energie

De beschrijving is als volgt: âDe energie van de stad en de ontspanning van Drenthe: dat is Hoogeveen. Hoogeveners zijn energieke mensen. Het verenigingsleven bloeit en ondernemers hebben succes met hun bedrijven. In de stad en de dorpen bruist het steeds meer van de evenementen. Kunst en cultuur, muziek, grote sportwedstrijden: het is er allemaal. Als het nodig is, zetten Hoogeveners er samen de schouders onder en krijgen ze veel voor elkaar. Hoogeveners zijn actief betrokken bij hun omgeving, samen met de gemeente. Een energieke gemeenschap dus. Daarnaast is de natuur van Drenthe vlakbij. Bossen, heide en fietspaden zijn om de hoek. In en om Hoogeveen doe je nieuwe energie op.â

Drie accenten

De bedoeling is de beschrijving in 2008 te verbeelden en te vertalen in een pakkend âmerk Hoogeveenâ. Dit merk wordt onderdeel van een strategie om de promotiedoelen te bereiken. De strategie omvat allereerst een betere presentatie van de bestaande relevante kwaliteiten, daarnaast de ontwikkeling van nieuwe relevante kwaliteiten, en tot slot een extra impuls door een nieuw en opvallend jaarlijks evenement te organiseren.

De gemeenteraad wordt donderdag 6 december geïnformeerd over de promotievisie en beslist er 20 december over. Bij een positief besluit maakt de gemeente een uitwerkingsplan. In 2008 kunnen de eerste resultaten zichtbaar zijn. Meer informatie is te vinden op www.hoogeveen.nl/jahoogeveen.