Fresh & Cash Export Award 2007 voor Eosta en Nature&More (met video)

20/11/2007 15:54



PR Newswire



Uit handen van Gerda Verburg, de Nederlandse Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, ontving Eosta op 13 november jl. in Rotterdam de hoofdprijs van de Fresh & Cash Export Award 2007 voor de vooruitstrevende en complete wijze waarop zij met Nature & More de Duitse markt benadert. De prijs bestaat uit een messing gefreesd logo-object en een kunstwerk, dat vervaardigd is door een studente van de Academie van Beeldende Kunst in Enschede. (video: http://pubstr.datiq.net/perssupport/eosta2NL.wmv)

De Fresh & Cash Export Award is een initiatief van ABN AMRO, samen met het Duitse vakblad Fruchthandel Magazin, Frugi Venta, HBAG Duitsland Desk en het Vakblad AGF. Doel is de kracht van het Nederlandse AGF-product in Duitsland te onderstrepen, aan de hand van drie thema's: servicementaliteit, marketinginnovatie en kwaliteit op het vlak van voedselveiligheid, logistiek en verpakkingen. De Fresh & Cash Export Award richt zich op teams binnen bedrijven of samenwerkingsverbanden van handelsbedrijven, veredelingsbedrijven, telers(verenigingen), verwerkingsbedrijven, toeleveranciers, bedrijven op het gebied van logistiek en verpakkingen, kennis-/onderzoekscentra of universiteiten.

Als eerste Nederlands bedrijf communiceert Eosta op de Duitse markt de maatschappelijke meerwaarden 1) gezondheid, 2) milieu, met name klimaatvriendelijkheid, en 3) sociale verantwoordelijkheid. Dit gebeurt middels een stickertje op iedere vrucht en/of kleinverpakking met daarop een unieke code, die leidt naar de desbetreffende teler op de website www.natureandmore.com. Op deze website kan de Duitse consument nu zelf zien in hoeverre de teler aan deze maatschappelijke meerwaarden voldoet. Eosta en Nature & More spelen hierop in met het Nature & More trace & tell systeem. Met name Duitse dagbladen, tijdschriften en landelijke televisiezenders hebben aandacht besteed aan Eosta dat met Nature & More als eerste in Europa de CO2 emissie per product communiceert in de markt. Volgens de jury van de Fresh & Cash Export Award, bestaande uit voorzitter Willem Baljeu (Frugi Venta), dr. Andreas Brügger (Deutscher Fruchthandelsverband), Cees den Hollander (Tuinbouwcluster Academie), Rüdiger Kolassa (GLOBUS Gruppe) en Jasper Schrijver (ABN AMRO), is Eosta zijn tijd ver vooruit en heeft zij met Nature & More een zeer complete, integrale ketenbenadering op poten gezet. De media aandacht in Duitsland en de reacties op handels- en consumentenniveau zijn indrukwekkend. Ook de wijze waarop internet wordt ingezet als communicatiemedium met de Duitse eindklant is bijzonder goed. Het project voldoet aan alle criteria voor de Fresh & Cash Export Award, het is zeer all round en richt zich bovendien sterk op de relatie Nederland-Duitsland.

In haar toespraak tijdens de uitreikingsbijeenkomst in diergaarde Blijdorp te Rotterdam steekt minister Verburg de loftrompet over het innovatieve karakter van de sector. De 10 genomineerden van de Export Award zijn stuk voor stuk bedrijven die goed luisteren naar de wensen van de Duitse consument en die weten wat er in Duitsland omgaat. Volgens de minister is de Fresh & Cash Export Award een prachtig voorbeeld van de doelstellingen van het innovatieprogramma Flowers & Food "Winnen aan Waarde". Hierin is het voorop stellen van de wensen van de consument immers een van de centrale thema's. Verder geeft zij aan dat de Nederlandse tuinbouwsector het niet makkelijk heeft. Op het gebied van imago en voorkeur van de consument komt Nederland op een vierde plaats, na Duitsland zelf, Spanje en Italië. Daarentegen beseft de Duitse retailer wel degelijk dat Nederland veel te bieden heeft. Zij erkennen de kwaliteit, veiligheid en smaak van de Nederlandse groenten en fruit en de ontwikkeling die Nederland heeft doorgemaakt op deze vlakken. Deze erkenning ziet men terug in het Nederlandse marktaandeel: in kasgroenten is het Nederlandse marktaandeel 10% hoger dan 10 jaar geleden. Willem Baljeu voegt hier als juryvoorzitter aan toe: "Uit een onderzoek dat de Duitsland Desk van het Hoofdbedrijfschap Agrarische Groothandel deze zomer uitvoerde blijkt dat de helft van de respondenten in de stijgende consumentenbestedingen financiële ruimte ziet voor de Nederlandse AFG sector om te investeren in service, marketinginnovatie en kwaliteit. De juryleden waren het op dit punt dan ook unaniem met elkaar eens: het is van belang dat de Duitse handel zich bewust wordt van de grote inspanning en bereidheid van de Nederlandse AGF sector om de Duitse eindgebruiker optimaal te bedienen met goed smakende, verse en uiterst veilige groenten en fruit producten. Wij hopen dat de Export Award bijdraagt aan deze bewustwording in Duitsland."

De tweede plaats ging naar het Tomaten, Groente- en Fruit Kompas van The Greenery, een afzetorganisatie voor circa 1.500 aangesloten teeltbedrijven in Nederland. De derde plaats is ingeruimd voor Koppert Cress, producent van innovatieve producten, 16 verschillende cress soorten en overige specialiteiten zoals eetbare bloemen. Dit bedrijf eindigde op het ereschavot, als smaakambassadeur en vanwege de succesvolle marketingstrategie, waarin de eindklant - de gastronoom en cateraar - direct worden benaderd.





http://www.duitslanddesk.nl