Ingezonden persbericht


Canon brengt World Press Photo naar fotostad Naarden

Hoofddorp / Naarden, 20 november 2007 - World Press Photo zal de komende drie jaar te zien zijn in de stad Naarden. Van 26 augustus tot en met 23 september 2008 kunnen alle inwoners van Naarden en omgeving een blik werpen op 's werelds beroemdste (nieuws-)fototentoonstelling. Daarmee schaart Naarden zich in het illustere gezelschap van circa 100 wereldsteden in ruim 40 landen waar de World Press Photo-expositie jaarlijks is te zien. Deze bijzondere verbintenis is tot stand gekomen door financiële steun van Canon, wereldmarktleider in digitale beeldverwerking én al sinds 1992 sponsor van World Press Photo. Canon financiert de komst van de beroemdste fototentoonstelling ter wereld op verzoek van burgemeester Peter Rehwinkel van Naarden, die zijn stad wil profileren als dé fotostad van Nederland.

Martin Trampe, Managing Director van Canon Nederland, is verheugd over de World Press Photo-tentoonstelling in Naarden. "Ik ben inwoner van Naarden en kwam zo een keer in contact met burgemeester Rehwinkel. Ik hoorde van zijn plannen om van Naarden dé fotostad van Nederland te willen maken. Wij zijn marktleider in digitale fotocamera's, zeker ook voor de professionele markt én hoofdsponsor van World Press Photo. Al die elementen passen uitstekend in elkaar, vandaar onze steun om de komst van World Press Photo naar Naarden mogelijk te maken."

Trampe benadrukt dat de verbintenis geldt voor minimaal drie jaar. "Canon als bedrijf is gegrondvest op de Kyosei-filosofie die staat voor samenleven en samenwerken voor het algemeen belang. Daarin past de steun aan goede doelen, zoals aan het Fonds Slachtofferhulp en het Wereld Natuur Fonds, een stringent milieubeleid, maar ook de ondersteuning van culturele activiteiten, zoals World Press Photo. Als we ergens voor gaan, doen we dat bij voorkeur structureel. Wij hebben zeker de intentie om Naarden op de kaart te zetten als fotostad. Liefst natuurlijk als 'Naarden Canon fotostad'. En ik ben blij dat de expositie van 2008 wordt gehouden in De Grote Kerk in Naarden. We kunnen ons geen mooiere locatie voorstellen."

Directeur Michiel Munneke van World Press Photo stelt dat het bijzonder is dat de jaartentoonstelling de komende jaren in Naarden te zien is. "We maken van elke expositie vijftien sets die over de hele wereld reizen. De vraag naar onze tentoonstelling is groter dan het aanbod. Canon als onze hoofdsponsor heeft ons verzocht ook Naarden in het rijtje steden op te nemen dat voor de expositie in aanmerking komt. Vanwege onze goede relatie met Canon én onze Nederlandse oorsprong voldoen wij graag aan die wens."

Mogens Jensen, hoofd Canon Consumer Imaging van Canon Europa bekrachtigt de samenwerking tussen Canon en World Press Photo: "Canon is al ruim vijftien jaar een belangrijke partner van World Press Photo. De belangrijkste doelstelling van ons

sponsorschap is het ondersteunen van fotojournalisten die vaak onder zeer moeilijke omstandigheden, onverschrokken hun werk moeten uitoefenen." Het kantoor van World Press Photo is al sinds jaar en dag gevestigd in Amsterdam. Hier wordt ook jaarlijks de jurering gedaan voor de World Press Photo wedstrijd, waarvoor fotojournalisten vanuit de hele wereld hun beste nieuws- en reportagefoto's naar toe sturen. In 2007 werden 78.083 foto's ingezonden. 8 februari 2008 wordt bekend wie de prijs voor de beste foto van het afgelopen jaar heeft gewonnen en wordt een expositie samengesteld van winnende beelden die de hele wereld over zal reizen. En van 26 augustus tot en met 23 september 2008 is de expositie dus te zien in De Grote Kerk in Naarden.

Over Canon

Sinds de oprichting in 1935 is Canon een toonaangevende leverancier van innovatieve producten en oplossingen op het gebied van Digital Imaging en Informatie Technologie voor consumenten en zakelijk gebruikers. Canon investeert jaarlijks 7,9 procent van de jaaromzet in Research en Development, wat in 2005 meer dan EUR 2 miljard was. Canon heeft de ambitie om in elke branche waarin het actief is, wereldwijd een nummer één positie in te nemen. Hier maken wereldwijd meer dan 118.000 werknemers zich sterk voor. De bedrijfsfilosofie van Canon is Kyosei en betekent 'samenleven en samenwerken voor het algemeen belang'. Deze filosofie klinkt door in Canons missie, doelstellingen en cultuur. Vanuit deze Kyosei-gedachte ondersteunt Canon verschillende initiatieven op maatschappelijk, cultureel en sportief vlak. Meer informatie over Canon is te vinden op: www.canon.nl.


- EINDE PERSBERICHT -

Noot aan de redactie (

Ingezonden persbericht