Ingezonden persbericht


Proosten stemt Nederland vrolijk

Nationaal Bieronderzoek 2007: wedstrijd Nederlands elftal is favoriet proostmoment

Amsterdam, 20 november 2007 - Nederlanders proosten graag met elkaar, 67% wordt vrolijk van het glas klinken. Voor Nederlanders is een betekenis van proosten elkaar gezondheid toewensen (22%). Dat het drinken van een glas bier per dag goed kan passen in een gezonde levensstijl, is de meeste bierliefhebbers echter onbekend. Typische proostmomenten met een glas bier zijn de wedstrijden van het Nederlands elftal (75%) of die van het eigen sportteam (62%). Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek 2007.

Het Nationaal Bieronderzoek 2007 is in oktober 2007 uitgevoerd onder 495 Nederlanders tussen de 18-65 jaar die minstens een keer per maand bier drinken. Het onderzoek is dit jaar voor de derde keer uitgevoerd door de Nederlandse bierbrouwerijen, verenigd in het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK).

Proost!

Maar liefst 75% van de bierdrinkers geeft aan bij wedstrijden van het Nederlands elftal of de eigen (voetbal)club (62%) te proosten op de goede afloop. Ook bij het begin van de vakantie (40%) of het weekend (37%) heffen we graag het glas. Het proostmoment wordt meestal aangegrepen om samen te genieten van een gezellig moment (29%) of elkaar gezondheid toe te wensen (22%). Ook noemen de respondenten het een manier om de vriendschap te bevestigen (17%). Maar liefst 82% van de Nederlanders kijkt elkaar in de ogen bij het proosten.

Bier en een gezonde leefstijl

Over bier bestaan nog veel misverstanden. Zo denkt ruim de helft van de bierdrinkers dat 100 ml wijn minder calorieën bevat dan 100 ml bier, terwijl dit precies andersom is. Alcohol in bier wordt door respondenten nauwelijks (13%) geassocieerd met een gezonde leefstijl. Daarnaast vindt 62% van de respondenten dat een glas rode wijn beter past bij een gezonde levensstijl dan een glas bier. Onderzoeken tonen echter aan dat een verantwoorde alcoholconsumptie een gunstig effect kan hebben op de gezondheid. Dit geldt voor alle alcoholhoudende dranken.

Bier en trends

Opvallend is verder dat het kopen van bier steeds meer een vrouwenaangelegenheid wordt. Werd in 2005 in 26% van de huishoudens het bier door een vrouw aangeschaft, in 2007 is dit percentage maar liefst 41%. Het favoriete type bier is pils, op grote afstand gevolgd door speciaal bier (32%) en witbier (30%).


---