Online spel effectiever dan verkooptraining


AMSTERDAM, 20071120 -- Een online spel is een effectievere en minder kostbare manier om medewerkers te trainen dan een traditionele training. Dat blijkt uit de ervaringen van een grote financiële dienstverlener, die een interactief bedrijfsspel heeft ingezet om zijn verkoopmedewerkers te trainen om nieuwe potentiële klanten te herkennen en te bedienen.

"Binnen twee weken hadden de bankshopmedewerkers de nieuwe potentiële klant top of mind," zegt een woordvoerster van de bank, die vanwege een afspraak binnen het bedrijf niet bij name genoemd kan worden.

De financiële dienstverlener maakte gebruik van Wie Ooo Wie, een spelformat ontwikkeld door Mindgame, een onafhankelijke producent van bedrijfsgames uit Amsterdam.

Doelstelling van de training was om bankmedewerkers door middel van een spel een nieuw soort klant te laten herkennen en vervolgens het juiste bankproduct aan te laten bieden. Vrijwel alle bankfilialen namen deel aan de training. In totaal werd het spel 27.000 keer gespeeld.

"Een online game biedt de mogelijkheid om in korte tijd een grote groep medewerkers te mobiliseren," zegt Maurice van Leeuwen van Mindgame. "Dat lukt je met een traditionele on site training niet. En bovendien is een online training veel goedkoper."

Spelenderwijs leren, met name door online games te spelen, is in. Games simuleren een wereld waarin deelnemers makkelijker experimenteren met keuzes. Ze verhogen bovendien de betrokkenheid van de doelgroep bij het onderwerp. Bij incompany games van Mindgame doet doorgaans 90% van de medewerkers mee. Ongeveer 70% van de spelers weet zich de aangeboden informatie maanden later nog te herinneren.

"Medewerkers zijn op een leuke manier intensief bezig hun kennis en verkoopskills te verbeteren," zegt Van Leeuwen. "De belangrijkste ingrediënten voor leren bij Wie Ooo Wie zijn de korte aandachtspanne, simulatie, herhaling én competitie. Sommige afdelingen wilden per se winnen. Mooi is dat."

Bij Wie Ooo Wie moeten spelers de klant herkennen en het product weten te verkopen door de juiste vragen te stellen. Organisaties kunnen het spel gebruiken voor trainingsdoeleinden en als verkoopinstructie voor nieuwe producten.

Kijk voor meer informatie en/of speel de demo: www.mindgame.nl/wieooowie





Ingezonden persbericht