Commissariaat voor de Media

Reclame voor sponsorloterij leidt tot boete voor TROS 23 november 2007 Het Commissariaat voor de Media heeft de TROS een boete van 50.000,- opgelegd. Dit omdat de omroep in de programma's Lingo, De Lingo Bingo Show en De Grootste Bingo Ooit reclame heeft gemaakt voor de Sponsorloterij. Dit gebeurde door het tonen en vermelden van naam, beeldmerk en product (loten) van de Sponsorloterij en door oproepen tot deelname aan de loterij en het activeren van de loten.

Het Commissariaat is van oordeel dat er sprake is van sluikreclame met grote nadruk. De sluikreclame kwam in de gehele serie uitzendingen voor en heeft het zo een structureel karakter gekregen.

Eerder heeft het Commissariaat een generieke ontheffing verleend van het reclameverbod, waar het gaat om showprogrammas rond de trekking van een loterij die de daartoe vereiste vergunning van het Ministerie van Justitie heeft verkregen. Deze ontheffing geldt echter niet voor oproepen tot het kopen van loten. Dergelijke oproepen worden namelijk als reclameboodschappen aangemerkt waarvoor geen ontheffing kan worden verleend, en zijn daarmee in strijd met de Mediawet.