Ingezonden persbericht


PERSBERICHT / MEDIA RELEASE

Goede vooruitzichten voor A1 Team Nederland

Sepang, 23 november 2007

De voortekenen voor A1 Team Nederland voor de rest van de A1GP op Sepang zijn, ondanks het feit dat het tijdens de eerste dag niet helemaal tot uiting kwam, goed te noemen.

Tijdens de Rookie sessies in de ochtend en de vrije training in de middag kwamen Arie Luyendyk jr en Jeroen Bleekemolen niet verder dan een respectievelijke veertiende en tiende plaats. Deze keer zegt het resultaat echter niet alles. Bleekemolen kreeg net toen hij op weg was naar zijn snelste tijd en een plek in de top zes te maken met een gele vlag en moest daardoor de tweede sector van het circuit 2 seconden langzamer dan normaal afleggen, anders zou er een straf volgen.

Arie Luyendyk jr. kwam vanochtend in actie tijdens de Rookie sessies van twee keer 25 minuten. Daarmee maakte hij zijn debuut op het 5,54 km lange circuit. Voor het grootste gedeelte van beide sessies hield Arie zich vooral bezig met het inremmen van de nieuwe remmen, waardoor er niet veel tijd overbleef voor een paar vliegende rondes. Zijn snelste tijd was 1 55.276. Groot Brittannië, met Oliver Jarvis, was de snelste van deze sessie.

Voor de A1 Team Nederland Rookie was het lastig om op dit nieuwe circuit een goed ritme te vinden vandaag; Het circuit is heel leuk en het is een eer voor me om hier te rijden. Ik vind het echt een mooie baan. Helaas moesten we twee nieuwe remsets inremmen, dat kostte veel van onze tijd in de training. Beide sessies werden bovendien eerder gestopt. Veertiende is niet het beste resultaat, maar ik ben er toch best positief over. Iedere keer dat ik in de auto rij ben ik een stukje sneller en groeit mijn vertrouwen. Hopelijk kunnen we in China nog een stap vooruit maken. Het is moeilijker om een nieuw circuit te leren kennen wanneer je remsets aan het inremmen bent. Dat duurt vier of vijf ronden en als je dat ook nog twee keer moet doen in twee sessies van 25 minuten dan kost het bijna al je tijd. Als alles eenmaal ingeremd is heb je slechts twee rondjes over om een snelle tijd neer te zetten en om op een nieuwe circuit binnen twee rondjes een competitieve tijd te zetten is veel moeilijker. Ik had vandaag moeite om goed in mijn ritme te komen." Jeroen Bleekemolen ging in de middag naar buiten voor zijn eerste training. Hij kon echter niet meteen voorin meedoen, maar wist samen met het team gedurende de gehele sessie van 60 minuten stappen vooruit te maken. Daarnaast was het zo dat maar liefst acht coureurs ook vanochtend gereden hadden en dus meteen op de nieuwe banden voluit konden gaan. De sessie werd vrijwel direct aan het begin onderbroken met een rode vlag, maar kon daarna vrijwel ongehinderd door. Alleen aan het einde hing er kort een gele vlag, dat was echter net op het moment dat Bleekemolen op weg was om zijn tijd verder te verbeteren en mogelijk nog wat te klimmen. Uiteindelijk was de snelste tijd van Bleekemolen 1 51.006. Ook nu was Oliver Jarvis voor Groot Brittannië de snelste op de baan. Ondanks de tiende tijd is Bleekemolen toch tevreden over vandaag; Het ging aanvankelijk niet zo goed, we hadden wat problemen. Maar we zijn echt een heel stuk opgeschoten. We begonnen met een achterstand, maar het gat is al behoorlijk gedicht. We hebben veel gedaan en het ging steeds beter. Aan het einde hadden we wat pech dat we niet meer een goede tijd konden neerzetten door de gele vlag. We zijn op de goede weg en ik hoop dat we zo door kunnen gaan. Dan komen we er wel bij, maar op het moment komen we nog iets te kort. De veranderingen die we gedaan hebben gingen allemaal de goede kant op. We hebben ook veel informatie en morgen gaan we beginnen met het beste dat we denken te hebben en dan zien we waar we daarna staan.

Ook Jan Lammers is van mening dat er veel vordering is gemaakt; Het ging eigenlijk nog best goed, we hebben veel vorderingen gemaakt tijdens de training. Alle veranderingen die zijn gedaan waren stappen vooruit. Het was alleen jammer dat net toen we aan het einde het resultaat daarvan op het scherm wilden zien er een gele vlag was in de middelste sector. In de eerste en laatste sector waren we vijfde en ik denk dat we dat ook hadden kunnen staan in die middelste sector. We hebben het nog niet op de klok en op de uitslag gezien. De stand van nu voor ons zal zijn zo rond die vijfde, zesde plaats. Daarmee gaan we door en we moeten dit weekend in ieder geval in de top zes kunnen meedoen en dan tellen of je een beetje geluk hebt met pitstops of achterblijvers, dat hebben we de vorige race gezien. We moeten nog verder in het weekend groeien, maar ik heb er alle vertrouwen in.

Morgenochtend om 11.00 uur is de tweede en laatste vrije training, waarna om 14.15 uur de kwalificatie begint. Daarbij is de snelste tijd uit de eerste twee sessies bepalend voor de startopstelling van de Sprintrace, de laatste twee segmenten bepalen de volgorde voor de Hoofdrace die ook twee verplichte pitstops kent. Stuur voor meer informatie een e-mail naar press@a1teamned.com Bezoek voor rechtenvrij beeldmateriaal www.A1teamnedfoto.nl

A1 Team Netherlands
Katwijkerbroek 30
2223 XP Katwijk,
The Netherlands
T: +31(0)71 4017183
F: +31(0)71 4019170
E: press@A1teamned.com I: www.A1teamned.com