SGP



27 - 11 - 07 | SGP wil dat kabinet regeerakkoord over kilometerheffing uitvoert

Het regeerakkoord over de invoering van een kilometerheffing moet worden uitgevoerd. Dat betekent dat er nu snel 'onomkeerbare stappen' moeten worden gezet om te komen tot een landelijke heffing, die gedifferentieerd kan worden naar tijd en plaats en wellicht milieukenmerken. Zetten we die stap niet, dan verloopt het momentum/draagvlak.
Voor de SGP is de kilometerheffing overigens geen doel op zich. Het doel is om het verkeer vlotter te laten doorstromen. Er zal naast de heffing daarom eveneens ruimte moeten zijn om, waar nodig, nieuwe wegen aan te leggen en bestaande wegen uit te bouwen. Bestrijding van de files is dus een kwestie van en-en.

---

----------

Spoeddebat kilometerheffing

27 november 2007
Van der Staaij

Reislied

âWe zijn er bÃjna, maar nog niet helemààl.â Voorzitter. Dit eindeloze reislied is inmiddels meer dan van toepassing op het dossier kilometerheffing. Het is eigenlijk nog erger dan filerijden. Dan ga je in ieder geval nog steeds een stapje vooruit.

Voorzitter. Vrijwel iedereen is het er al langer mee eens, dat prijsbeleid een essentieel instrument is in de strijd tegen files. Mijn fractie is hiervan al vele jaren een groot voorstander: een landelijke kilometerheffing, gedifferentieerd naar plaats en tijd, en zo mogelijk naar milieukenmerken. Ik zeg hier uitdrukkelijk bij, dat het één van de essentiële instrumenten is; op een aantal plaatsen moet er eenvoudigweg ook asfalt bij. Het is wat betreft de SGP-fractie en-en, niet of-of. Prijsbeleid helpt, maar bouwen blijft noodzakelijk.

Voorzitter. Er lijkt, zo is de inschatting, thans een voorzichtig draagvlak te bestaan voor de kilometerheffing, mede dankzij het platform Nouwen. We weten echter hoe broos een dergelijk draagvlak kan zijn. Het is dus zaak het momentum te benutten en niet te laten verlopen. Er moeten daarom op kortere termijn onomkeerbare stappen worden gezet, zoals ook geformuleerd in het coalitieakkoord.

Juist daarom vond mijn fractie het zo teleurstellend om in de media te lezen dat opnieuw uitstel dreigt. Het is alleen niet duidelijk over welk uitstel het gaat. Uitstel van de landelijke kilometerheffing? Uitstel van de beoogde âbetekenisvolle en onomkeerbare stapâ, zoals genoemd in het coalitieakkoord? Wellicht kan de minister daarover allereerst helderheid verschaffen. Blijft de betreffende passage uit het coalitieakkoord recht overeind of wordt daaraan geknaagd?

Voorzitter. Binnen enkele dagen presenteert de minister een kabinetsvisie op beprijzing. Ik hoop van harte dat het een betekenisvolle visie zal zijn. Mijn fractie moet niet werkelijk denken aan allerlei halfzachte tussenvarianten, zoals een heffing voor alleen vrachtwagens of een heffing alleen in enkele congestiegebieden. Aan al dergelijke tussenstappen kleven flinke nadelen. We moeten gaan voor een landelijke kilometerheffing, waarbij tegelijkertijd in enkele forse stappen de aanschafbelasting wordt afgebouwd. Mijn fractie heeft liever een adequate landelijke invoering op desnoods langere termijn, dan allerlei tussenvarianten op de kortere termijn, met alle nadelen van dien.

Voorzitter. Het is bekend dat er op het ministerie flink gezweet wordt op dit dossier. Begrijpelijk, het is technisch complex, maar ook politiek zeer gevoelig. Geen politicus wil bekend staan als auto-pester. Maar wat is nu precies de hoofdproblematiek voor de minister? Gaat dit dossier zo traag vanwege allerlei technische randvoorwaarden, die moeilijk te ondervangen zijn?

Of zoeken we in dit dossier het onmogelijke? Ik bedoel: is het nog echt reëel om werkelijk serieus aan filebestrijding te doen zónder het autorijden duurder te maken? Wil de minister hier eens op reageren? Als de kilometerheffing pas werkelijk effectief is bij een lastenverzwaring voor de automobilist, is dat aanvaardbaar voor de minister? Of is voor de minister het systeem slechts acceptabel zonder lastenverzwaring? Hier liggen m.i. de werkelijk cruciale vragen.