Vrijetijdsaanbod doorslaggevend voor aantrekkelijkheid Amsterdam

28/11/2007 11:19



Hogeschool Inholland Select Studies



Amsterdam - Het vrijetijdsaanbod is de doorslaggevende factor en belangrijker dan het woon- of werkaanbod als het om de aantrekkelijkheid van Amsterdam voor creatieve kenniswerkers gaat. Het vrijetijdsaanbod krijgt bovendien de hoogste waardering. Amsterdam krijgt al woonstad een 7,7, als werkstad een 7,8 en voor de vrije tijd een 8,1 als rapportcijfer. Dit blijkt uit een onderzoek van het lectoraat City Marketing & Leisure Management van Hogeschool INHOLLAND.

Amsterdam wil zich internationaal profileren als een creatieve stad. Om te achterhalen hoe belangrijk het vrijetijdsaanbod is in de aantrekkelijkheid van Amsterdam, is een onderzoek uitgevoerd onder 900 mensen werkzaam in de creatieve en kennisindustrie in Amsterdam. Dit onderzoek is uitgevoerd door het lectoraat City Marketing & Leisure Management van Hogeschool INHOLLAND en is tot stand gekomen mede dankzij ondersteuning van de Gemeente Amsterdam en woningcorporatie Het Oosten. Het volledige rapport is in te zien op www.kenniskringleisure.nl.

Grens tussen vrije tijd en werk vervaagt
Het belang van vrijetijdsaanbod neemt toe o.a. doordat de grens tussen werk en vrije tijd steeds diffuser wordt. Voor 62% van de 'creatieven' en 32% van de kenniswerkers lopen werk en vrije tijd steeds meer in elkaar over. 72% van de 'creatieven' doet in de vrije tijd inspiratie op voor het werk. Om 'creatieven' aan te trekken en aan de stad te binden is een hoogwaardig en breed vrijetijdsaanbod van groot belang. Alleen goede en betaalbare woon- en werkruimte is onvoldoende. Daarbij aangetekend dat 'creatieven' over de hele linie kritischer zijn over het vrijetijdsaanbod in Amsterdam dan de kenniswerkers.

Cultuur snuiven en proeven: diversiteit grootste troef
Gevraagd naar het belang van verschillende vormen van vrijetijdsbesteding staat restaurantbezoek op nummer 1, gevolgd door bezoek aan podiumkunsten en door de stad zwerven. Wat betreft de waardering van het aanbod in Amsterdam staan de podiumkunsten met een 8,2 als rapportcijfer op de eerste plaats, gevolgd door restaurants (8,1), musea en galeries (8,0). Sport kijken (6,5), strand (6,4) en de natuur in (6,0) krijgen het laagste cijfer.

In het onderzoek is gevraagd naar de favoriete plekken in Amsterdam. De favoriete restaurants kennen een grote spreiding, zowel in keuken als prijsklasse, maar liggen wel allemaal binnen de ring. Het Vondelpark is een echt stadspark en ontmoetingsplek voor creatieve kenniswerkers. Het is nummer 1 voor sport en recreatie, nummer 4 als favoriete plek voor cultuur en het park doet het ook goed als uitgaansplek. Favoriet bij het winkelen zijn de 9 straatjes. Uitgaan doet men in de Pijp, de Nieuwmarkt, het Westergasterrein en langs het IJ en juist niet op het Leidse- of Rembrandtsplein.

We zijn niet gastvrij genoeg
Met het vrijetijdsaanbod zit het wel goed in Amsterdam, wat echt verbetering behoeft is de klantvriendelijkheid van het personeel. Het cultuuraanbod doet het net even beter dan de restaurants. Meer dan de helft is van mening dat de service en gastvrijheid in cafés, op terrassen en in disco's onder de maat is. Vooral hier is nog veel ruimte voor verbetering.

Authenticiteit, diversiteit, historische gebouwen en het uitgebreide en gevarieerde vrijetijdsaanbod maken Amsterdam in de ogen van creatieve kenniswerkers uniek. Podiumkunsten, restaurants en musea/galeries krijgen de hoogste waardering, natuur, strand en sport de laagste. Wat echt verbeterd moet worden is de klantvriendelijkheid van het personeel in de horeca.

//// einde persbericht ///