AutoRai

De nieuwe Å koda Fabia Combi: zeer ruim en met fraai design

(11/28/2007)
Na de succesvolle introductie van de tweede generatie Å koda Fabia volgt nu de Fabia Combi. Deze is flink gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en dat is goed te zien aan de bagageruimte. De inhoud daarvan bedraagt maximaal 1.460 liter, liefst 235 liter meer dan in de eerste generatie Combi. De meerprijs voor de Fabia Combi is maximaal 795 euro, maar kan voor sommige uitvoeringen dankzij een gunstig brandstoflabel een stuk lager uitvallen. Medio december worden de prijzen per model bekendgemaakt.

De nieuwe Å koda Fabia Combi is zoân 25 centimeter langer dan de hatchback. Vergeleken met de vorige Combi is de lengte vrijwel gelijk gebleven (het scheelt een luttele 7 millimeter), maar het is vooral de hoogte die voor het onderscheid zorgt. De Fabia Combi is nu 1.498 millimeter hoog; een toename van 46 millimeter. Dat verschil is niet alleen merkbaar aan de hoofdruimte, maar ook aan het volume van de bagageruimte. Achter de achterbank past nu 54 liter meer, namelijk 480 liter. Met neergeklapte bank is de nieuwe Å koda Fabia Combi goed voor maar liefst 1.460 liter, wat 235 liter meer is dan in de eerste generatie. Daarmee positioneert het nieuwe model zich stevig als serieus te nemen ruimtewonder.

Doordachte bagageruimte
De Å koda ontwerpers hebben ook veel aandacht besteed aan de praktische bruikbaarheid van die forse bagageruimte. Zo is de rolhoes afgeleid van het exemplaar uit de Octavia Combi. Door er even met de elleboog tegenaan te tikken, rolt deze automatisch op in de houder. De zittingen en leuningen achterin zijn met weinig inspanning neerklapbaar en terug op hun plek te plaatsen. Verder opent de achterklep ver naar boven, zodat ook langere Nederlanders er hun hoofd niet tegenaan stoten. Aan de binnenzijde van de klep zit een handige en ergonomisch doordachte greep die de pols ontziet bij het sluiten. Op de optielijst staan tal van handige items voor in de bagageruimte, zoals een bevestigingssysteem en een waterdichte vloermat.

Elegante vormgeving
De nieuwe Fabia Combi heeft een zeer elegant uiterlijk. De extra lengte ten opzichte van de hatchback is harmonieus in het ontwerp geïntegreerd. De voorzijde is gelijk aan die van de hatchback. Dit betekent dat ook op de Combi de visueel wegvallende voorruitstijlen aanwezig zijn â een karakteristiek designkenmerk van de nieuwste generatie Å kodaâs. De Fabia Combi is standaard voorzien van zwarte dakrailing.

Veilig onderweg
De nieuwe Fabia Combi komt als Classic, Ambiente, Sport en Elegance op de markt. Elke uitvoering is voorzien van airbags en zij-airbags voor de bestuurder en voorpassagier. De Sport en Elegance beschikken ook over hoofdairbags. Isofix-bevestigingspunten voor twee kinderstoeltjes op de achterbank zijn eveneens over de gehele linie standaard. Interessante opties zijn het TMP bandenspanningscontrolesysteem en de mistlampen met âcorner functionâ.

Zes motoren, twee transmissies
De motoren en transmissies zijn bekend uit de Fabia hatchback. Het benzine-aanbod begint met de 1.2 van 51 kW (69 pk) en loopt via de 1.4 van 63 kW (86 pk) tot de 1.6 van 77 kW (105 pk). Deze laatste is er ook in combinatie met zestraps Tiptronic. Voor de dieselrijders zijn er een 1.4 TDI 59 kW (80 pk) en een 1.9 TDI van 77 kW (105 pk). Voor beide motoren is tegen een geringe meerprijs een roetfilter leverbaar.

Comfortabel en veilig weggedrag
De Fabia Combi deelt de wielophanging met die van de hatchback. Dit betekent dat aan de voorzijde de beproefde McPherson-constructie met driehoekig subframe is te vinden en achter een semi-onafhankelijke ophanging met torsie-as. Deze laatste neemt weinig ruimte in en daardoor is de bagageruimtevloer mooi breed en vlak. ABS, MSR en dual rate rembekrachtiging zijn standaard. De Sport en Elegance beschikken ook over ASR. De 1.6 met Tiptronic wordt standaard geleverd met ESP/EDS.

In februari in Nederland
De nieuwe Fabia Combi komt in januari in een beperkt aantal landen op de markt. Nederland is halverwege februari 2008 aan de beurt.