VVD


27-11-2007

Inbreng Ger Biermans bij de Algemene Financiële Beschouwingen Eerste Kamer

In de Eerste Kamer had op 27 november 2007 de Algemene Financiële Beschouwingen plaats. Hieronder treft u de inbreng van VVD-woordvoerder Biermans.

Inbreng van de VVD-fractie bij de Algemene Financiële Beschouwingen door mr. Ger J.J. Biermans

Mevrouw de Voorzitter,

Ik wens de minister en staatssecretaris van Financiën namens de leden van mijn fractie toe, dat hen dezelfde roem en faam ten deel valt als oud-minister Zalm inmiddels al ten deel is gevallen. Door vriend en vijand is hij immers geroemd als een buitengewoon deskundig financieel en fiscaal bewindspersoon. Uit mijn betoog zult u kunnen concluderen dat beide heren in de ogen van de VVD-fractie het pad dat hen naar de hemel moet leiden nog niet gevonden hebben.

In de eerste alinea van de Miljoenennota zegt het kabinet het volgende. Het kabinet heeft grote plannen. Wij willen investeren in kwalitatief hoogstaand onderwijs, in veilige en leefbare wijken, in een ambitieus klimaatbeleid en nog veel meer. Dat alles wordt deugdelijk gefinancierd door meer geld binnen te halen dan uit te geven. Ons huishoudboekje zal ook over 20 of 30 jaar nog steeds op orde zijn. Mevrouw de Voorzitter, zo lang zal dit kabinet toch niet blijven zitten? Balkenende XI zal er toch zeker niet komen?

Mijn bijdrage bevat een tweetal hoofdstukken. Allereerst geef ik een liberaal oordeel over het voorgenomen financiële en belastingbeleid van dit kabinet. Conform de afspraak in de Vaste Commissie voor Financiën ga ik ook -zij het kort- in op het vestigingsklimaat, dat dit kabinet creëert.

Mevrouw de Voorzitter,

"Toen dit kabinet optrad, waren -dankzij het werk van vorige kabinetten- de overheidsfinanciën gesaneerd. Dat was een ideale uitgangspositie voor deze minister van Financiën. De minister van Financiën heeft slechts tot taak de groei van de collectieve voorzieningen in de hand te houden om geen afwentelingsinflatie door verhoogde belastingdruk te veroorzaken. De Troonrede predikte een verdelingspolitiek, uitgaande van een bestaande en voortgezette welvaart, zo van "de koek kan niet op". Dit is geen gechargeerde stelling van een lid van de oppositie. Het is integendeel een nuchtere constatering. Bij de algemene politieke beschouwingen heb ik de minister-president hier in de Kamer horen getuigen, dat het Leitmotiv van deze Regering was: "spreiding van macht, kennis, vermogen en inkomen". "Juist bij stormtij", zei de kapitein van het staatsschip. Stoer voegde hij er aan toe: "de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen". Ik vind dergelijke uitspraken mooi in een preek." Mevrouw de Voorzitter. De voorgaande frases zijn uitgesproken door een van mijn liberale voorgangers, de heer De Wilde tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen van 11 december 1973. In deze Kamer werd toen de eerste Miljoenennota van het kabinet Den Uyl behandeld. L'histoire se repète, concludeer ik vandaag.

Dit is een optimistisch kabinet. Optimisme dat gebouwd is op aannames ten aanzien van de groei van de economie en een hoge olieprijs. Die aannames bieden het kabinet de ruimte om royaal met geld te smij-ten. "De minister van Financiën moet voor alles de instelling hebben, dat het geheel eerder tegenvalt dan mee", zo zei De Wilde in 1973. Bij deze minister groeien de bomen tot de hemel. Daar waar minister Zalm uitging van een voorzichtige groeiprognose van 1,75% noemt deze minister een groeiprognose van 2% realistisch. Een eufemisme voor fantastisch, waarbij dat woord de betekenis heeft van "aan redeloze fantasie ontsproten"? Dat niet zo voorzichtige uitgangspunt levert deze minister van Financiën in elk geval een extra begrotingsruimte van 2 miljard euro op. De kredietcrisis brengt ons al akelig dicht bij de realistische aanname van Zalm.

Optimisme ook ten aanzien van de hoge olieprijs. Het geld vloeit de komende jaren -voorlopig slechts op geduldig Miljoenennota-papier- door de koppeling van de aardgasprijs aan de olieprijs de schatkist in. De FES-pot wordt automatisch gevuld dus ook daar kunnen zonder al te veel scrupules grepen in gedaan worden. Als we naar de uitgaven kijken zien we eveneens een optimisme bij dit kabinet, dat eigenlijk de grootste cynicus van het kabinetsbeleid de mond zou moeten snoeren. Helaas: het lukt het kabinet zelfs niet om realistische liberalen te overtuigen. Het kabinet heeft bezuinigingen ingepland tot een bedrag van 3,7 miljard euro. Wij twijfelen zeer aan de haalbaarheid daarvan. De 100 miljoen euro, die een doelmati-gere overheid moet opleveren zijn vooralsnog virtueel. De opbrengst van de verkoop van gronden en gebouwen ter grootte van eveneens 100 miljoen euro lijkt harder, maar wij betwisten dat een verkoop-opbrengst een bezuiniging is. Voor bezuinigingen in de zorg wordt maar liefst 1 miljard euro ingeboekt. Dit gegeven of beter de realisatie daarvan maakt oud-collega en minister Ab Klink bij voorbaat tot de Uri Geller van dit kabinet. Kan de hogere opbrengst van 100 miljoen euro van fraudebestrijding en boeten onder de bezuinigingen geschaard te worden? Nee toch. De 200 miljoen euro, die het kabinet bij de pro-vincies ophaalt dan? Of de afroming van de vermogens van de woningbouwcoöperaties met een bedrag van 750 miljoen euro? Dat zijn toch ook geen bezuinigingen. En wat te denken van de besparingen door de inkrimping van het ambtenarenkorps? Hoe hard is de inkrimping met 15.000 ambtenaren eigenlijk? Heeft de minister er al zicht op waar de klappen gaan vallen? En heeft hij rekening gehouden met de afvloeiingskosten, die begroot zijn op een half miljard euro? En hoe verhoudt de idee-fixe van de maak-baarheid van de samenleving zich tot de inkrimping? Meer overheidsbemoeienis betekent immers meer bureaucratie, dus meer ambtenaren.

Mevrouw de Voorzitter,

Dit kabinet freewheelt op de economie. Het kabinet gaat de problemen uit de weg. Het doet niets meer aan de noodzakelijke verdere hervorming van de sociale zekerheid. Het CDA is onder linkse invloeden gestopt met ervoor te zorgen dat iedereen in dit land werk heeft. Terwijl in onze liberale ogen werk toch de beste garantie is voor een gelukkig en sociaal leven. Erger: dit kabinet draait CDA/VVD-hervormingen terug. Wat te denken van de versoepeling van de keuringen van arbeidsongeschikte mensen tussen de 45 en 50 jaar? En van het vervallen van de sollicitatieplicht van bijstandsmoeders? Wat gaat het kabinet doen aan de grote toestroom van 18-jarigen in de Wajong? Een kabinet met een 180 graden gedraaid CDA, dat via de PvdA gemangeld wordt door de Socialistische Partij. Een links kabinet dat de eerste 100 dagen van zijn regeerperiode niet geregeerd heeft en nu de noodzakelijke versoepeling van het ontslagrecht overlaat aan commissie nummer zoveel. Een commissie die bij voorbaat al monddood is gemaakt, zo lijkt het. Het positieve is dat het instellen van de commissie er voor gezorgd heeft, dat de in liberale ogen vermaledijde aantasting van de eigenwoning-regeling en de aftopping van de aftrekbaarheid van de pensioenpremies zijn gemitigeerd. Soms levert koehandel ook iets positiefs op....

Mevrouw de Voorzitter,

Een links kabinet dat nog linkser is dan de optelsom van de linkse ideeën van de regeringspartijen, rechtvaardigt. De Socialistische Partij regeert flink mee. Het kabinet nivelleert immers ook fors. De in-middels gewijzigde aantasting van de eigenwoning-regeling en de ingetrokken aftopping van de aftrekbaarheid van pensioenpremies. Het zwaarder belasten van leaserijders en het belasten van de van en naar Nederland vliegende reiziger. En dan ga ik maar niet in op alle armoedeval vergrotende inkomensafhankelijke regelingen die dit kabinet wil introduceren. De hardwerkende Nederlander, waar in elk geval de VVD trots op is, wordt door dit kabinet als een klein kind gepest. En volgens de PvdA is dat pesten van de hardwerkende landgenoten- de nivellering- met de begroting 2008 pas begonnen. Nivellering is in onze ogen de grootste vijand van excelleren, iets wat in elk geval de minister-president zegt na te streven. Feitelijk wordt inzet echter door dit kabinet bestraft. Ook de ouderen, die voor hun oude dag gezorgd hebben, ontkomen niet aan een nieuwe nivellerende belasting van dit kabinet. Zij lopen immers tegen de tijdens de verkiezingstijd door het CDA verguisde Bosbelasting aan. " De belastingdruk en de druk van de sociale premies zijn exorbitant hoog en roepen allerlei nieuwe problemen, ook in de loonsector op. Beperking van de uitgaven ... is daarom een juistere politiek dan verhoging van belastingen", zo sprak De Wilde in 1973 tot de minister van Financiën in het eerste kabinet Den Uyl. En ik zeg tot deze minister van Financiën: staakt uw pesten en zorg dat iedereen gemotiveerd wordt om wéér, méér en hoger gekwalificeerd werk te gaan verrichten.

Mevrouw de Voorzitter,

Mijn fractievoorzitter spreekt graag van een socialistisch staatspaternalistisch en bevoogdend kabinet. Het kabinet betuttelt niet alleen bij immateriële zaken, zoals de beperking van de koopzondagen, maar betuttelt ook met belastingen. Dit kabinet gebruikt de belastingheffing meer dan ooit gebeurd is als in-strument om het gedrag van met name hardwerkende Nederlanders te beïnvloeden. Méér belastingen om minder auto te rijden, méér belasting om minder te roken en te drinken, méér belasting om minder te willen verdienen. Er wordt méér belasting geheven om het wonen in dure huizen te bestraffen. Streeft het kabinet na dat iedereen in een huurhuis gaat wonen? Dat, in navolging op de afstemming van de huurliberalisatie door met name het CDA? " Wij gaan voor naar een andere, betere wereld, zonder de realiteit te herkennen, lekker brokken makend, maar met een edele inborst. Het is verbazingwekkend hoe knap deze regering en ook de afzonderlijke leden van dit kabinet, al of niet à titre personnel spre-kend, is in het scheppen van onzekerheid bij de burgerij", zo zei De Wilde in 1973 naar aanleiding van de uitspraken van toenmalige kabinetsleden over het niet langer aftrekbaar zijn van de hypotheekrente. Mevrouw de Voorzitter, het consumentenvertrouwen is nog nooit zo snel gedaald als na het aantreden van dit kabinet. De plannen over de aantasting van de eigen woningregeling en de invoering van de Bos-belasting voor ouderen, maar zeker ook de onderhavige Miljoenennota zijn hier debet aan. Niet alleen de vrije val van het consumentenvertrouwen is in dit kader tekenend. Ook het feit dat organisaties, waarin miljoenen hardwerkende Nederlanders zich hebben verenigd, zoals de Consumentenbond, de Vereniging Eigen Huis en de ANWB roepen moord en brand bij dit kabinetsbeleid. Dat mijn pleit misschien niet het door de leden van de VVD-fractie beoogde effect heeft, kan zijn. Maar het kabinet kan toch niet doof zijn voor al die uitingen van ongenoegen uit de maatschappij? De HWN wil niet dat dit kabinet voor zijn geluk zorgt met 19 nieuwe belastingen en 10 miljard euro hogere staatsuitgaven! Platte uitgaven onder de noemer investeren. Investeren is een synoniem van beleggen. Beleggen in de zin van op rente uitzetten. Toekomstig rendement nastreven. Dat doet dit kabinet niet.

Mevrouw de Voorzitter,

Wat doet dit kabinet aan de vergrijzing? De vergrijzing leidt ertoe dat toekomstige generaties met oplo-pende lasten ten gevolge van de AOW en de zorg worden geconfronteerd. Naar de mening van de leden van de VVD-fractie doet het kabinet te weinig. Zojuist betoogde ik dat dit kabinet te weinig in de toe-komst investeert. Het structurele begrotingsoverschot van 1% van het Bruto Binnenlands Product in 2011 is in onze ogen te weinig. Het streven om de arbeidsparticipatie te verhogen van 70% nu naar 80% in 2016 is prijzenswaardig. De haalbaarheid van dat doel is echter geenszins gewaarborgd. Zojuist heb ik al gememoreerd dat het kabinet een aantal arbeidsparticipatie bevorderende maatregen van het vorige kabinet vernietigt. Ook de Raad van State vraagt het kabinet weerstand te bieden aan "de dwingende kracht van het bestaande ". Om toe te groeien naar een duurzaam houdbare welvaart is nodig dat "con-sequent en substantieel het aandeel van consumptieve uitgaven in de overheidsbestedingen" ingeruild wordt "voor investeringsuitgaven". Investeren in de door mij zojuist geduide betekenis van beleggen in toekomstig rendement opleverende activa. En in het aflossen van de staatsschuld, zodat de vrijvallende rente-uitgaven voor noodzakelijke andere uitgaven besteed kunnen worden. Verheugend is natuurlijk dat de minister van Financiën, afgezien van de voorzichtige norm voor economische groei, de door minister Zalm ontwikkelde begrotingsregels naleeft. De leden van de VVD-fractie hopen dat hij de miljardenmee-vallers ten gevolge van de hoge aardolieprijzen, de goed lopende economie en de door Zalm bevochten lagere afdrachten aan de EU gebruikt om de staatsschuld te verlagen. "Dit kabinet zal alleen zijn taak aan kunnen, als de politicus Den Uyl tot een staatsman uitgroeit. Ik ben echter bang dat zijn troon wan-kelt, indien hij op drastische wijze de bestedingen gaat beperken, het mes zet in de collectieve voorzie-ningen", zo sprak De Wilde in 1973. Mevrouw de Voorzitter, wij liberalen vrezen dat de troon van Balke-nende wankelt, indien hij op drastische wijze de bestedingen gaat beperken, het mes gaat zetten in de collectieve voorzieningen. Bijvoorbeeld in de zorguitgaven of andere sociaal-democratische thema's. Voor de minister-president en de HWN'ers is te hopen dat de economische groei blijft. Het alternatief is im-mers dat dit kabinet de belastingen voor de HWN'ers nog verder verhoogt.

Mevrouw de Voorzitter,

Ik realiseer mij, dat ik een kritisch en indringend betoog hou. Van de leden van de grootste oppositiepar-tij mag u verwachten dat zij het kabinetsbeleid kritisch tegen het licht houden. Dat zij méér dan de rege-ringspartijen aandacht vragen voor de indringende geluiden uit de maatschappij om een ander kabinets-beleid. Dat zij het gevoel van de hardwerkende Nederlanders verwoorden.

De VVD heeft een tegenbegroting ingediend. De springende punten daarvan zijn:

o Het terugdraaien van onzalige belastingverhogingen

o Het niet invoeren van eveneens onzalige nieuwe belastingen

o Het verlagen van de inkomstenbelasting

o Fors investeren in filebestrijding, beter openbaar vervoer, veiligheid en defensie

o Verlagen van de overheidsschuld

o Verlagen van de overheidsuitgaven, waaronder die voor de zorg

o Geen nivelleren maar prikkels geven tot presteren

o Koopkrachtbehoud voor uitkeringsgerechtigden en koopkrachtverbetering voor de HWN

"Beperking van de uitgaven is een juistere politiek dan verhoging van belastingen....Er zou moeten wor-den gewezen op de noodzaak van een zo goed mogelijk ondernemingsklimaat, want daar wordt de koek gemaakt en daar wordt de werkgelegenheid gecreëerd. En tenslotte zouden die bestedingen moeten worden beperkt, die niet ten dienste staan van het primaire doel: koek maken. Wij moeten uit onze wel-vaartsroes ontwaken". Een mooie overgang met woorden van De Wilde naar de liberale inbreng over het vestigingsklimaat.

Mevrouw de Voorzitter,

Ons vestigingsklimaat is de laatste weken veel in het nieuws geweest. Allereerst naar aanleiding van een aantal onderzoeken. De Wereldbank heeft Nederland op de 21e plek in een lijst van 178 landen, ver-spreid over de wereld, geplaatst. Vorig jaar bezette Nederland de 23e plaats. De ranglijst is gebaseerd op 10 onderwerpen, die sterk bepalen hoe gemakkelijk het is om in een land zaken te doen. Onderwerpen zoals: hoe snel heb je een bedrijf gestart, vreemd genoeg: hoe gemakkelijk is het om een faillissement aan te vragen, hoe gemakkelijk is de kredietaanvrage en hoe soepel is de handel met andere landen. Nederland scoort slecht op punten als vergunningverlening en de procedures die ondernemers moeten volgen om werknemers te ontslaan. Minister Donner ziet het dus goed. Nederland is met name gestegen door de verbeteringen in het belastingsysteem. Met dank aan oud-minister Zalm. Het tweede onderzoek is gedaan door PricewaterhouseCoopers. Drie soorten belastingen zijn meegenomen: de vennootschaps-belasting, de btw en de loonbelasting. Nederland eindigt qua hoogte van de belastingdruk op plaats 88. Van de 178 onderzochte landen eindigt Nederland op plaats 60 voor wat betreft de tijd voor het voldoen aan de belastingplicht. Het toenemend aantal fiscale heffingen, met name milieuheffingen maakt het belastingstelsel voor ondernemingen te ingewikkeld en onduidelijk. Het aantal belastingen, de tijd die gemoeid is met het betalen van belastingen en de totale belastingdruk levert ons land plaats 36 op. Van de EU-landen bezet Nederland de 11e plaats. Fiscale besluiten worden in de ogen van ondernemers weer te snel herzien. Dat tast de geloofwaardigheid van onze overheid aan. Landen die het eenvoudig maken om belastingen en sociale premies af te dragen hebben volgens het onderzoek een hogere arbeidspartici-patie van vrouwen. Zware belastingeisen schaden met name kleine dienstverlenende bedrijven, waar traditioneel veel vrouwen werkzaam zijn. Het derde onderzoek is van Mercer. Uit dat onderzoek kan ge-concludeerd worden dat de belastingdruk in Nederland voor particulieren met 40% een van de hoogste ter wereld is. Voor internationale bedrijven en hun werknemers is de belastingdruk een belangrijk aspect bij tijdelijke uitzending of permanente verhuizing. Een voorbeeld van de hoge belastingdruk voor werk-nemers betreft de fiscale bijtelling voor de auto. Voor een VW Passat betaalt de zakelijke rijder in Portu-gal niets, in Spanje 330 euro, in Frankrijk 700 euro, in Groot-Brittannië 1.000 euro, in Duitsland 2.000 euro. Nederland spant de kroon met 3.400 euro. De aangekondigde belastingverhoging is daarom des te wranger. Temeer ook daar de belastingopbrengst door dit kabinet niet gebruikt wordt om de mobiliteit te verbeteren. De vermaledijde kabinetsplannen om de eigenwoning-regeling aan te tasten en de aftrek-baarheid van pensioenpremies af te toppen heeft bij de grote internationale bedrijven kwaad bloed gezet. Ten aanzien van de pensioenmaatregel heeft zelfs de FNV de trom geroerd. Dat die plannen inmiddels door het kabinet zijn gemitigeerd is in de ogen van de leden van de VVD-fractie terecht. Toch heeft het kabinet het vestigingsklimaat met die voorstellen al sterk negatief aangetast. En dan gaat het niet alleen om de concrete maatregelen, maar ook om de tendens die van die maatregelen uitgaat. Eenmaal aange-brachte plafonds zijn snel verlaagd om te voldoen aan de onbeperkte nivelleringslust van de PvdA.

De steun van dit kabinet aan de oprichting van de Stichting Holland Financial Centre achten de leden van de VVD-fractie een goede zaak. Het kabinet onderstreept daarmee het belang van de financiële sector voor Nederland. Thema's die in de visie van de leden van de VVD-fractie door de Stichting naast de promotie- en marketingdoelstelling in beeld gebracht moeten worden zijn: het stringente verblijfs- en werkvergunningenbeleid ten aanzien van buitenlanders die in Nederland willen komen werken, de slag-kracht van de overheid bij het maken van afspraken en het verstrekken van zekerheid vooraf. Ook ten aanzien van het van toepassing zijn van de deelnemingsvrijstelling. Natuurlijk is het flexibiliseren van de arbeidsmarkt een item. Een studie naar de verbetering van Nederland als vestigingsplaats voor pensioen-fondsen is gewenst. De buitenlandse concurrentie is groot. Mede door de hoge dekkingsgraad, de regel-druk en de BTW op dienstverlening aan pensioenfondsen. Het geheel afschaffen van de toch al binnen de EU onder vuur liggende dividendbelasting dient opgepakt te worden. Dat het ministerie van financiën met een projectgroep deze thema's eveneens in beeld brengt is een goede zaak. Ook het verder aanpakken van de administratieve lasten in lijn met het vorige kabinet juichen de leden van de VVD toe.

Mevrouw de Voorzitter,

Tot slot. De leden van de VVD-fractie prijzen de liberale houding van de minister van Financiën in de discussie rond het durfkapitaal en de overname van ABN AMRO. Hij kiest voor de nuance en de realiteit. Dat hij optreedt tegen zichzelf verrijkende bestuurders achten zij terecht, al zijn zij ook van mening dat de commissarissen in dezen hun taak serieuzer moeten nemen. In elk geval dienen aan ingrijpende transacties verbonden bijzondere en af en toe zelfs exorbitant hoge beloningen -of met andere woorden: perverse prikkels- vooraf bekend te zijn. Het pas achteraf bekend worden van dergelijke beloningen kan de integriteit van de betreffende bestuurders alsnog discutabel maken.

De leden van de VVD-fractie wensen de aanwezige kabinetsleden en hun ambtenaren, mede gelet op het tijdstip waarop wij vanavond ons werk beëindigen, veel sterkte bij het formuleren van hun reactie.

27 november 2007