Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

De voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal
ostbus 20018
P
2500 EA Den Haag

Den Haag Ons kenmerk Uw brief van Uw kenmerk 28 november 2007 DK/CS/2007/50076 19 november 2007 2070805050

Onderwerp
Antwoord op de vragen van de leden Leerdam

(PvdA) en Van Vroonhoven (CDA) over een tekort aan kunstdocenten in Nederland

Hierbij zend ik u, mede namens de staatssecretarissen van Onderwijs Cultuur en Wetenschap het antwoord op de vragen van de Kamerleden Leerdam (PvdA) en Van Vroonhoven (CDA) van uw Kamer inzake het tekort aan kunstdocenten in Nederland.

De vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met kenmerk 2070805050.

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Dr. Ronald H.A. Plasterk

6
44
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap OCW 11 Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70-4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl

blad 2/3

Antwoorden op de schriftelijke vragen van de Kamerleden Leerdam (PvdA) en Van Vroonhoven (CDA) van de Tweede Kamer der Staten-Generaal aan de minister van Onderwijs,Cultuur en Wetenschap (ingezonden d.d. 19 november 2007, kenmerk 2070805050)


1) Vraag: Bent u bekend met het artikel `Tekort aan kunstdocenten in Nederland'?1

Antwoord: Ja, daar heb ik kennis van genomen. Het rapport van professor Anne Bamford, waarop het artikel is gebaseerd zend ik u bij deze toe. Het rapport is in opdracht van OCW tot stand gekomen.
Begin 2008 was ik reeds voornemens om, zoals aangekondigd in mijn nota Kunst van Leven, een commissie te installeren die kritisch kijkt naar de buitenschoolse kunsteducatie. Naar aanleiding van de aanbevelingen uit het rapport van professor Anne Bamford heb ik besloten de opdracht aan deze commissie te verruimen en hierbij ook de binnenschoolse cultuureducatie te betrekken


2) Vraag: Wat zijn de oorzaken van het feit dat veel scholen geen duidelijk cultuureducatieplan hebben?

Antwoord: Sinds 2004 zet OCW stevig in op het versterken van cultuureducatie in het primair onderwijs via de regeling versterking cultuureducatie in het primair onderwijs. Inmiddels doet 90% van de scholen in het primair onderwijs mee aan deze regeling. Één van de doelstellingen van de regeling versterking cultuureducatie is het ontwikkelen van een visie op cultuureducatie die vervolgens in het schoolbeleid moet worden opgenomen. Uit de monitor cultuureducatie primair onderwijs van bureau Sardes, blijkt dat de aan deze regeling deelnemende scholen in toenemende mate beleid hebben geformuleerd. Uit het onderzoek van bureau Sardes blijkt ook dat wanneer scholen een Interne Coördinator Cultuureducatie (ICC) hebben aangesteld, zij vaker een cultuureducatieplan hebben. Ik zet daarom stevig in op de verdere verspreiding van het ICC- netwerk en de opleiding tot ICC-er. Daarnaast zal de opdracht aan de eerder genoemde commissie gericht zijn op het verder realiseren van goede randvoorwaarden voor cultuurparticipatie op en rond scholen.
Dat scholen geen cultuureducatieplan hebben wil overigens niet zeggen dat zij niet aan cultuureducatie doen.


3) Vraag: Hoe lang is al bekend dat er te weinig kunstdocenten zijn?

Antwoord: Het lerarentekort is een al geruime tijd bekend en zeer ernstig probleem, dat niet alleen de kunstvakken betreft, maar de gehele onderwijssector. Het probleem in de kunstvakken is niet ernstiger dan in andere vakken. De meest recente cijfers2 tonen aan dat er bij het vakgebied creatieve vakken en culturele vorming 6 % onvervulde uren waren ten opzichte van gemiddeld


1 NRC Handelsdagblad, 14 november 2007

2 Arbeidsmarktbarometer Voortgezet Onderwijs 2006-2007, vacatures in het derde kwartaal van 2006, Regioplan in opdracht van het Ministerie van OCW.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70 - 4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl

blad 3/3

9,4 % onvervulde uren . Ook wanneer we naar de toekomst kijken vormt het verwachte tekort aan kunstdocenten geen bovengemiddeld risico3.
In mijn beleidsreactie op het rapport van de commissie Rinnooy Kan heb ik u mijn aanpak gepresenteerd om het algehele tekort aan leraren te bestrijden.


4) Vraag: Wat gaat u doen om scholen en instellingen beter te laten samenwerken?

Antwoord: In het tienpuntenplan cultuurparticipatie, dat onderdeel is van de beleidsbrief Kunst van Leven, wordt met een aantal concrete maatregelen een betere samenwerking tussen scholen en culturele instellingen bewerkstelligd. Een voorbeeld hiervan is dat de mogelijkheden voor cultuureducatie op de lerarenopleiding primair en voortgezet onderwijs worden vergroot. Tevens stimuleer ik de samenwerkingsverbanden tussen culturele instellingen en brede scholen. Op deze manier zet ik de activiteiten van Cultuur en School voort.


5) Vraag: Welke maatregelen gaat u treffen om de kennis bij basisscholen te vergroten dat ze voor kunstonderwijs subsidie van de overheid kunnen krijgen?

Antwoord: Zoals gezegd doet nu 90% van de scholen in het primair onderwijs mee aan de regeling versterking cultuureducatie in het primair onderwijs. Op dit punt ben ik het niet eens met het rapport en het artikel. Ik zie geen directe noodzaak om de communicatie rondom deze regeling te vergroten.


6) Vraag: Kunt u de vragen voor 17 december aanstaande beantwoorden, in verband met het Wetgevingsoverleg Cultuur?

Antwoord: Ja.

3 Nota Werken in het Onderwijs 2007.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70 - 4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl