Algemene Onderwijsbond

datum: 28 november 2007
Nederland zakt in het internationale Pirls-onderzoek van het leesniveau in groep zes van de tweede naar de negende plaats. Die daling wordt volgens de analyse van het Expertisecentrum Nederlands vrijwel uitsluitend veroorzaakt omdat de beste meisjes minder zijn gaan lezen of thuis minder worden gestimuleerd om te lezen.

âIk ben vooral blij met het enorm hoge gemiddelde niveauâ, zegt Liesbeth Verheggen, dagelijks bestuurder van de Algemene Onderwijsbond in een reactie op het rapport. âMaar liefst 99 procent van de Nederlandse kinderen haalt in groep zes het basisniveau, 91 weet ook het middelste niveau te halen. Een prestatie die vrijwel geen enkel land haalt, want juist bij die groepen is de rol van het onderwijs belangrijk. Hiermee laat het Nederlands onderwijs zien dat het in staat is om ook zwakke lezers en achterstandskinderen op een behoorlijk niveau te krijgen, iets waar veel landen niet in slagen. Een topprestatie van onze leerkrachten in het basisonderwijs.â

De Progress in international reading literacy study 2006 (Pirls 2006) is uitgevoerd in veertig landen en vijf Canadese provincies. In 1991 zorgde het internationale leesonderzoek voor een schok in het Nederlandse basisonderwijs. Toen eindigden âonzeâ zesdegroepers op de 21ste plaats. De kritiek op het taalonderwijs barstte los: leerlingen konden nog niet eens een boodschappenbriefje maken of lezen. Nieuwe leesmethoden zorgden in 2001 voor een ommekeer, Nederland eindige toen op de tweede plaats. Ondanks de daling nu van plaats twee naar negen, blijft volgens het onderzoek Nederland tot de kopgroep van landen behoren met het hoogste leesniveau. De score van 547 punten is weliswaar lager dan de 554 van vijf jaar geleden, maar ligt nog steeds ruim boven het internationale gemiddelde van 500.

De analyse van het Expertisecentrum Nederlands laat volgens Liesbeth Verheggen haarfijn zien waar dat aan ligt: juist de betere meisjes, die altijd een stevige voorsprong hadden op jongens, gaan minder lezen. Daardoor wordt het verschil tussen jongens en meisjes kleiner. Een trend die zich ook in andere hoogontwikkelde landen zoals Zweden voordoet, een land dat van de eerste naar de zevende zakt. Liesbeth Verheggen: âBlijkbaar zorgt de ontlezing bij de beste meisjes voor de daling. Dat is jammer, daar zullen we als onderwijs én ouders iets aan moeten doen. Want uit die analyse lees ik ook dat er thuis minder wordt gelezen en we weten dat de invloed van ouders op het leesgedrag groot is. Bij achterstandskinderen compenseert onderwijs voor een groot deel dat effect, maar bij de andere groepen zullen ook ouders hun verantwoordelijkheid moeten oppakken.â
Top tien Pirls 2006
1 Russische Federatie 565
2 Hong Kong 564
3 Singapore 558
4 Canada 560-555*
5 Luxemburg 557
6 Italië/Hongarije 551
7 Zweden 549
8 Duitsland 548
9 Nederland/Vlaanderen/Bulgarije 547
10 Denemarken 546
Pirls gemiddelde 500


*Canada deed per provincie mee met verschillende uitkomsten

Top tien Pirls 2001
1 Zweden 561
2 Nederland 554
3 Engeland 553
4 Bulgarije 550
5 Letland 545
6 Canada 544
7 Hongarije/Litouwen 543
8 USA 542
9 Italië 541
10 Duitsland 539
Pirls gemiddelde 487