Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 28 november 2007

Masterplan zorgt voor positieve impuls op wijk- en buurtcentra

De oplevering van nieuwe wijk- en buurtcentra, het instellen van een Servicepunt Welzijn en Cultuur en de uitvoering van wijkgerichte activiteiten. Dit en meer komt aan bod in de evaluatie van het Masterplan Wijk- & buurtcentra, die laat zien dat er al ontzettend veel gebeurd is op sociaal cultureel gebied.

In de evaluatie van het Masterplan Wijk- & buurtcentra wordt ingegaan op de doelstellingen en de behaalde resultaten. Door de invoering van het masterplan zijn er, in samenwerking met vrijwilligers, nieuwe wijk- en buurtcentra gerealiseerd en biedt het opgerichte Servicepunt Welzijn en Cultuur de nodige ondersteuning. Daarnaast hebben vrijwilligers en (vrijwillige) besturen de afgelopen jaren ook een zeer belangrijke rol gehad bij organiseren van activiteiten voor buurt- en wijkbewoners.

Wethouder Meijer: 'de gemeente Alkmaar vindt het belangrijk dat alle mensen actief meedoen in de samenleving. De nieuwe wijk- en buurtcentra spelen hierin een belangrijke rol, zij brengen Alkmaarders met dezelfde interesse dichter bij elkaar.'

Wijk- & buurtcentra
De realisering van nieuwe wijk- en buurtcentra loopt voorspoedig. Zo is in 2004 een multifunctionele voorziening gecreëerd in Vroonermeer-zuid. Opende in 2005 de locatie op het Schermereiland haar deuren en is in 2006 de accommodatie Mare Nostrum in De Mare opgeleverd. Recent is ook het wijkcentrum De Oever in Oudorp opgeleverd. Ook zijn een aantal bestaande accommodaties, zoals de Rietschoot en Buurthuis West grondig gerenoveerd.

Activiteitenaanbod
Op dit moment vinden er in de verschillende wijk- en buurtcentra circa 300 verschillende activiteiten plaats. Ongeveer de helft van de activiteiten organiseren de vrijwilligers. De rest van de activiteiten wordt opgepakt door het sociaal cultureel werk van Kern8, al dan niet in combinatie met vrijwilligers. De activiteiten komen op dit moment vooral vraaggericht tot stand. De komende twee jaar wordt de sociaal culturele functie van een wijk- of buurtcentrum beter benut en het activiteitenaanbod voor specifieke doelgroepen uitgebreid.

Servicepunt Welzijn en Cultuur
In 2005 is het Servicepunt Welzijn en Cultuur opgericht. Het servicepunt is opgericht om service en diensten te verlenen aan wijk- en buurtcentra. De ervaringen met het servicepunt zijn over het algemeen positief. Door het servicepunt is er meer mogelijk op het gebied van professioneel beheer en het flexibel inzetten van het personeel. Daarnaast kunnen wijk- en buurtcentra diensten zoals technische ondersteuning, verzekeringen en schoonmaakdiensten bij het servicepunt inkopen. De komende twee jaar brengt de gemeente, samen met de wijk- en buurtcentra en het Servicepunt, de behoefte voor professioneel beheer in beeld.

Masterplan
In het verleden is in Alkmaar fors bezuinigd op het welzijnswerk. Het gevolg was dat accommodaties slecht werden onderhouden en er weinig ondersteuning was voor het beheren en exploiteren van de centra. In 1999 besloot de gemeenteraad dat sociaal cultureel werk een belangrijk onderdeel van de samenleving moest zijn. Dit leidde in 2001 tot het Masterplan Wijk- & buurtcentra. De doelstellingen van dit masterplan zijn;
- vernieuwing en verbetering van de wijk- en buurtaccommodaties
- professionalisering van het beheer

- ontwikkelen van een vraaggericht en dienstverlenend activiteitenaanbod
- de wijk- en buurtcentra voorzien van wijkinformatiepunten

Meer informatie
Chantal Kolleman (afdeling Communicatie), tel. (072) 548 8986
-----------------------


---- --