Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Luuk Glansdorp vecht zich naar achtste plek tijdens BMW World Final

VALENCIA - Maar liefst 35 jonge beloften streden om de wereldtitel bij de traditionele afsluiting van het Formule BMW seizoen. Naast de felbegeerde titel, kon de winnaar een aanzienlijk prijzengeld in de wacht slepen. Maar nog interessanter was de hoofdprijs; een Formule 1 test bij BMW Sauber F1. Onder de deelnemers bevond zich ook Luuk Glansdorp. Dankzij een aantal enthousiaste partijen kon hij zijn opwachting maken op het evenement in het Spaanse Valencia.

Dit jaar debuteerde de Wereldkampioen karting bij de Rotax Max in de autosport. Mede dankzij het winnen van de BMW Scolarship, waarmee hij een startkapitaal van 50.000 euro in de wacht sleepte, kon de talentvolle coureur een boost geven aan zijn autosportcarrière. Met het onervaren Zettl Motorport werd het debuut gemaakt, dankzij een aantal enthousiaste sponsors.

Voor de BMW World Final stapte Luuk Glansdorp in bij Fortec Motorsport. Begin november reisde hij af naar het Britse team voor een tweedaagse test op het circuit van Rockingham. Daar liet het jonge talent veel indruk achter door een tijd te realiseren die sneller was dan de pole position van afgelopen voorjaar. Met een goed gevoel werd dan ook uitgekeken naar de finale in Valencia.

Ondanks het feit de zeventienjarige coureur uit Leiderdorp het moest opnemen tegen de sterkste rijders uit de vier verschillende en goedgevulde Formule BMW-kampioenschappen, stelde hij als doel om bij de eerste tien te eindigen. Al bij de eerste trainingen bleek dit mogelijk. Vanwege het grote aantal deelnemers waren de talenten in twee groepen verdeeld. Luuk wist zich steeds in de topvijf van zijn groep te nestelen, waarbij tevens de veranderingen aan de set-up goed uitpakten. Voor de kwalificatie werd een nieuwe set banden gebruikt, om een toptijd te kunnen rijden. Echter bleek de balans in de auto met het nieuwe rubber dusdanig veranderd te zijn, dat hij genoegen moest nemen met een achtste plaats in zijn groep.

Voorafgaand aan de grote finale stonden er nog drie heats op het programma; korte races die uiteindelijk de startpositie voor de finale bepaalden. Hoe minder punten de coureurs behaalden, hoe verder men naar voren stond op de grid van de afsluitende race. Luuk Glansdorp startte drie keer vanaf de achtste plaats. Terwijl er een aantal coureurs agressief rondreden en zichzelf elimineerden, wist Glansdorp uit de klappers te blijven en constant in de toptien te eindigen.

Toen de balans werd opgemaakt, bleek hij pech te hebben met zijn puntentotaal en moest de door Sartorius ondersteunde coureur de finale als vijftiende van de 35 coureurs startten. De laatste nieuwe set banden werd onder de auto gezet en de balans van de Formule BMW bleek weer op orde. Na een briljante inhaalrace kwam de snelle piloot als achtste over de finish.

Luuk Glansdorp: "De achtste plaats was een topresultaat waarmee ik mijn doelstelling ook behaalde. Met mijn vijftiende startpositie voor de finale was er werk aan de winkel, maar dankzij de topauto die Fortec Motorsport voor mij had neergezet, was ik in staat de ene na de andere coureur in te halen. Tevens eindigde ik als tweede bij de rookies en bleek ik de beste Nederlander te zijn. Ik wil erg graag al mijn 'steunpilaren' bedanken die zich gemeld hebben om dit raceweekend mogelijk te maken: Sartorius Technologies B.V., BMW Amsterdam, Octoral Nederland, FZ Nederland, Luchtleiding.nl, Karnekamp Autoschade, VEBA Autoschade en Klaas Visser."

--