Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Lancering www.directauto.nl:

Wachttijden op officiële nieuwe auto's drastisch ingekort

Maar liefst 8 op de 10 kopers van een nieuwe auto vinden dat ze momenteel veel te lang moeten wachten op de komst van hun nieuwe bolide. 71% baalt zo van de wachttijden dat ze een andere auto overweegt te kopen. Dit is gebleken uit onderzoek van onderzoeksbureau Euroclix onder 1.050 particuliere automobilisten. Een steeds groter wordende groep autokopers van circa 40% wil mede vanwege de snelheid van levering via internet een nieuwe auto aanschaffen. Zij hechten hiernaast vooral aan gemak, scherpe prijzen en hebben geen zin om te onderhandelen. Daarom lanceren enkele importeurs en circa 150 officiële merkdealers, naast hun reguliere verkooppunten, 28 november 2007 www.directauto.nl. De consument kan hierdoor voor het eerst in ons land via één site, direct bij de bron, dus zonder tussenkomst van een intermediair, bij meerdere officiële merkdealers nieuwe auto's kopen van maar liefst 20-25 uiteenlopende merken. De wachttijd is nooit langer dan twee weken, er gelden vaste prijzen met hoge kortingen, er is een thuisbezorgservice en een half jaar lang wordt de nieuwe auto maandelijks gratis gewassen.

De auto's worden direct uit voorraad van de dealer en importeur geleverd, zijn niet gekentekend en de kortingen zijn minimaal 5% en kunnen oplopen tot wel 10% op de consumentenprijs. Naast het aanbod op de site, kan de consument via de zogenaamde 'wish list' aangeven welke auto hij of zij exact zoekt. Zodra deze online te koop is, ontvangt hij of zij een sms-bericht en/of e-mail. In een later stadium worden ook speciale Internet Only Auto's toegevoegd. Deze zijn speciaal voor deze website ontwikkeld en zijn nergens anders verkrijgbaar. De proefrit, facturering en aflevering gebeurt als vanouds bij de vertrouwde merkdealer. Er wordt gewerkt met vaste prijzen. De consument hoeft niet te onderhandelen en wordt ondersteund bij het verkopen van de eventuele inruilauto.

'We willen markleider worden'
André van Remmerden, Managing Director directauto.nl: "We willen marktleider worden bij de online verkoop van nieuwe auto's. We verwachten in 2008 vierhonderd tot zeshonderd nieuwe auto's online te kunnen verkopen. Er is een sterk groeiende groep kopers van nieuwe auto's die rationeler in het aankoopproces staat dan anderen en die internet verkiest boven het traditionele verkoopkanaal. 63% stelt hierbij dat ze online geen zaken wil doen met een intermediair maar alleen met de officiële merkdealer. Op deze mensen richt directauto.nl zich. Dealers zetten deze site in ter aanvulling op hun reguliere showrooms waar een ander type consument komt." The Future Institute, bureau voor trendanalyse en futurologie, stelde al eerder dat over vijf jaar 7% tot 15% van de nieuwe particulier gereden auto's via internet wordt aangeschaft en zelfs 25% tot 30% van de zakelijk gereden auto's.

Teleurstelling & apathie
45% van de automobilisten geeft aan momenteel zwaar teleurgesteld tot teleurgesteld te zijn doordat hij of zij zo lang moet wachten op een nieuwe auto. 14% wil binnen één dag kunnen rijden. 38% rijdt het liefst binnen twee weken na bestelling en 35% vindt tussen de twee en vier weken wachten acceptabel. 20% voelt zich machteloos en één op de tien mensen geeft zelfs aan apathisch te worden. De kinderen worden er ook niet vrolijker van als papa en of mama lang moet wachten op de nieuwe auto. 9% van de ouders geeft namelijk aan dan minder leuk te zijn voor de kinderen.

Kroymans Corporation
Directauto.nl is een initiatief van Kroymans Corporation en is tot stand gekomen in nauw overleg met de merkdealers. De slogan van de site luidt: directauto.nl, uw online merkdealer. In deze eerste fase is directauto.nl er, om het beheersbaar te houden, voor de Kroymans dealers en alle dealers die één of meer merken van Kroymans voeren. Zij kunnen er overigens wel alle merken op zetten die ze voeren. Elke dealer in Nederland kan aanhaken zodra is gebleken dat de lancering goed is gegaan.

EINDE BERICHT