Bedrijfsleven steunt proeven spitsmijden; tegen tolcordons

28/11/2007 08:31



VNO-NCW



DEN HAAG, 28 NOVEMBER 2007 - Het Nederlandse bedrijfsleven steunt proeven met 'spitsmijden' door vrijwilligers om op een effectieve en eerlijke manier ervaring op te doen met de toekomstige techniek voor een kilometerprijs. Dat zegt VNO-NCW voorzitter Bernard Wientjes. Hij waarschuwt ervoor dat door regionale experimenten met bijvoorbeeld ouderwetse tolpoortjes of spitsheffingen de invoering van de kilometerprijs achter de horizon verdwijnt. "Regionale tolheffing is het slechtste wat ons kan overkomen, want dan smelt het draagvlak onder de kilometerprijs als sneeuw voor de zon weg," aldus Wientjes. Vrijdag besluit het kabinet over een eerste betekenisvolle stap op weg naar de invoering van een kilometerprijs.

De gemeente Amsterdam wil bijvoorbeeld een 'tolcordon' rond de stad zetten. Het bedrag dat forensen uit het Gooi of Almere dan extra moeten gaan betalen kan oplopen tot 1.500 euro per jaar, zonder dat ze daar een cent van terugkrijgen. "Dat is bepaald geen manier om steun voor betalen voor het gebruik van de weg te krijgen," aldus Wientjes. Bij de invoering van de kilometerprijs - betalen per gereden kilometer - in het hele land is dat wel het geval, doordat de vaste belastingen op aanschaf en bezit van de auto verdwijnen. Een 'tolcordon' á la Amsterdam is bovendien erg duur. Het Amsterdamse plan kost tijdens een drie jaar durend experiment bijna net zoveel als de opbrengst van 200 miljoen euro.

Het Amsterdamse bedrijfsleven ziet ook niets in een experiment met een tolcordon, zo hebben VNO-NCW Amsterdam, MKB Amsterdam, ondernemersvereniging ORAM en KVK Amsterdam minister Eurlings van verkeer in een brief laten weten.

"Het Amsterdamse bedrijfsleven steunt wel voluit een proef met spitsmijden. Daar kan een groot aantal automobilisten op vrijwillige basis aan meedoen, zodat de effecten snel zichtbaar zullen worden. Wie de spits mijdt wordt daarvoor beloond. De automobilist krijgt bijvoorbeeld MRB terug als hij niet in de spits rijdt. Doet hij dat wel dan krijgt hij minder terug," zegt Uri Coronel, voorzitter van VNO-NCW Amsterdam.

"We kunnen snel beginnen door de databestanden die daarvoor bij eerdere proeven met spitsmijden al zijn aangelegd (bijv. bij project groot onderhoud A9) benutten en door bedrijven te benaderen die al volop bezig zijn met mobititeitsmanagement. Als we nu besluiten om samen met overheden dit te gaan doen kunnen we al in 2009 de eerste test operationeel hebben," aldus Coronel.

Het bedrijfsleven wil proeven met spitsmijden combineren met initiatieven voor mobiliteitsmanagement om werknemers te verleiden niet met hun auto in de spits te reizen, of tenminste niet elke dag. Rabobank is een voorbeeld van een bedrijf dat bereid is mee te doen met een experiment spitsmijden met de techniek van kilometerprijzen. "Rabobank is al jaren actief voor maatschappelijk verantwoorde mobiliteit. Daarin past heel goed dat we deelnemen aan zo'n experiment met spitsmijden met een 'on board unit', de toekomstige techniek van kilometerprijzen. Daarmee slaan we twee vliegen in één klap", aldus Willem de Jager van Rabobank.

KLM ondersteunt vrijwillig spitsmijden om daarmee de bereikbaarheid van Schiphol te verbeteren. KLM biedt nu al haar personeel een Schiphol Forens Kaart aan om gebruik van openbaar vervoer te stimuleren. Daarnaast werken veel medewerkers van KLM in ploegendienst en reizen buiten de spits, aldus een woordvoerder van KLM.

Ook de leasebranche wil met de proef meedoen. "De charme van de proef met spitsmijden is juist dat je de techniek oefent die ook gebruik wordt voor de kilometerprijs. De techniek van de toekomst, in tegenstelling tot die van tolpoortjes, met tal van toepassingen op het gebied van navigatie en informatie. Dat wordt geregistreerd door een kastje met GPS in de auto van de deelnemers," aldus drs. Berno Kleinherenbrink, directievoorzitter van Leaseplan. De proeven kunnen snel starten, want er is geen wetgeving voor nodig.

Volgens voorzitter Wientjes van VNO-NCW is de combinatie spitsmijden en tegelijk testen van de goede techniek voor kilometerprijzen de meest zekere en snelste weg naar de kilometerprijs. "Op deze wijze werken we daadwerkelijk aan het invoeren van de kilometerprijs." Hij pleitte er voor om na de proeven zo snel mogelijk tot landelijke invoering over te gaan. "Het oorspronkelijk geplande jaar 2012 moet zo haalbaar zijn."