FNV Bouw


Railbouw dupe van capaciteitsprobleem spoor

De cao-onderhandelingen voor de railinfra (RIS, 4000 werknemers) zijn op 28 november na 6 rondes vastgelopen. De vergaande uitbreiding van de werktijden van de railwerkers is volgens vakbonden FNV Bondgenoten, Het Zwarte Corps, FNV Bouw, CNV Railinfra en CNV Bedrijvenbond één van de breekpunten. Daarnaast wil RIS niet meer dan 2 procent loonsverhoging geven. Namens alle vakbonden verklaarde Egon Groen van FNV Bondgenoten: "Het is klip en klaar: RIS wil het capaciteitsprobleem op het spoor oplossen door de railwerkers alle weekenden inclusief de zondagen te laten werken. Niet alleen leidt dit tot verhoogde veiligheidsrisico's, het heeft ook een enorme impact op het privéleven van de railwerkers. Met andere woorden: de werknemers krijgen het capaciteitsprobleem op hun bordje geschoven." Volgens de werkgevers in de railinfra zet ProRail veel druk op de ketel. Daardoor verschuift het spooronderhoud steeds meer van overdag naar de nacht en de weekenden. Op dit moment wordt circa 50 procent van het onderhoud overdag en 50 procent 's nachts en in het weekend verricht. In de huidige cao staat dat werknemers eens in de drie weken recht hebben op een vrij weekend. Groen: "Met een beetje creativiteit is er volgens ons best wel ruimte te vinden voor een andere oplossing." Edwin Bouwers, sectorbestuurder van FNV Bouw: "We gaan de situatie nu met onze leden bespreken. Eind volgende week krijgt iedereen nader bericht op het huisadres.