Gemeente Waalwijk servicenormen per 1 januari 2007

Servicenorm Waalwijk garandeert burger duidelijke afspraken

De gemeente maakt vanaf 1 januari 2008 duidelijke afspraken met haar inwoners over de dienstverlening. Vanaf die dag geldt namelijk het zogeheten Kwaliteitshandvest, ook wel Servicenormen genoemd.

In onze moderne maatschappij willen we alles graag nu, straks of uiterlijk morgen. Nog langer wachten willen we alleen als we precies weten hoe lang. En als we dan afspreken dat we iets binnen een bepaalde termijn krijgen, dan willen we ook dat die ander zich daar aan houdt. Wij begrijpen dat als gemeentelijke organisatie maar al te goed.

De gemeente Waalwijk werkt voortdurend aan het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening. Duidelijke afspraken horen daarbij. Daarom hebben we nu een Kwaliteitshandvest opgesteld. Hierin staat precies hoe lang het duurt voordat inwoners een bepaald product in handen of in huis hebben. Dat is niet alleen helder voor die burger, maar ook prettig voor ons, omdat we ons zo verzekeren van tevreden klanten. Richting burgers praten we overigens niet over een Kwaliteitshandvest maar over Servicenormen; dat klinkt niet zo ambtelijk.

Waarop de wethouder van Groos besluit: Dit Kwaliteitshandvest is geen eenmalige actie. Dat wil ik nog graag benadrukken. Het is de start van een organisatiebreed bewustwordings- en ontwikkelingsproces dat de gemeentelijke organisatie verandert van een neen, tenzij in een ja, mits cultuur. De wil om te veranderen is er. Dankzij de Servicenormen kunnen onze ambtenaren die wil nu in daden omzetten.

De servicenormen van gemeente Waalwijk staan vanaf 1 januari 2008 op de gemeentelijke site. Daarnaast verspreidt de gemeente een folder onder alle inwoners met daarin een korte toelichting op het hoe en waarom van de Servicenormen. In de loop van de tijd wordt de producten- en dienstenlijst op basis van voortschrijdend inzicht en verzoeken vanuit de burgers verder uitgebreid.

Publicatie datum 26-11-2007