Ministerie van Defensie

Ministerie van Defensie Postbus 20701 2500 ES Den Haag Telefoon (070) 318 81 88 Fax (070) 318 78 88

Aan De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Plein 2
2511 CR Den Haag

Datum 29 november 2007
Ons kenmerk D/2007032795
Onderwerp Antwoorden op vragen van het lid Kortenhorst (CDA) over het onbemande vliegtuig Sperwer.

Hierbij bied ik u de antwoorden aan op vragen van het lid Kortenhorst (CDA) over het onbemande vliegtuig Sperwer (

(2070804270).

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Pagina 1/3 Ministerie van Defensie

1. Hebt u kennis genomen van de berichtgeving dat de Nederlandse onbemande vliegtuigen van het type Sperwer "zwabberen in de lucht"? 1) Ja.

2. Klopt het dat er in Afghanistan hoofdzakelijk 's ochtends gevlogen kon worden omdat de Sperwer bij hoge temperatuur en lage luchtvochtigheid door het beperkte motor- en liftvermogen moeizamer vliegt? Wat is de oorzaak van deze problemen? De inzet werd bepaald door de informatiebehoefte en opdrachten van de operationele commandant en niet door de meteorologische omstandigheden. Evenals ieder ander luchtvaartuig neemt het liftvermogen van de Sperwer af met de toename van de hoogte (afname van de luchtdichtheid). Grote hoogte in combinatie met warme lucht leidt tot een aanzienlijke afname van aërodynamische en motorprestaties (hot & high omstandigheden). De inzetlimieten zijn beschreven in de handboeken en tijdens de inzet in Afghanistan zijn deze limieten niet overschreden.

3. Hoe lang zijn de Sperwers ingezet in Afghanistan? Hoe beoordeelt u deze inzet? Hebben zich sinds het eerdere neerstorten van twee vliegtuigjes nog meer ongelukken of problemen voorgedaan? De Sperwer is ingezet voor een periode van drieënhalve maand en heeft in die periode waardevolle informatie en inlichtingen verzameld ten behoeve van de operationele commandanten. Er hebben zich verder geen vergelijkbare ongelukken of problemen voorgedaan.

4. Hoe verhouden zich de problemen met de Sperwers tot de bewering van de minister van Defensie dat "er geen aanwijzingen zijn dat de Sperwer onvoldoende functioneert"? 2) Zie de antwoorden op de vragen 2 en 3.

Pagina 2/3 Ministerie van Defensie

5. Klopt het dat er in Afghanistan ook problemen zijn met de Aladins en de mini UAV's met betrekking tot inzetbaarheid en reserveonderdelen? Zo ja, welke? De mini-UAV Aladin kampt op dit moment met inzetbaarheidproblemen die te maken hebben met een veel hoger verbruik van reserveonderdelen dan verwacht. De gebruikers hebben nog beperkte ervaring met deze mini-UAV's, een capaciteit die specifiek en versneld is verworven voor de inzet in Afghanistan. Voorts is het initiële pakket reservedelen gekocht op basis van ervaringsgegevens van de leverancier, maar door een ander gebruik waarbij veelvuldige landingen op harde, rotsachtige grond voorkomen, raken er meer vliegtuigen beschadigd dan was voorzien. Intussen zijn bestellingen voor extra reservedelen geplaatst en de komende maanden zal de inzetbaarheid geleidelijk weer toenemen. Volgens planning zijn in januari 2008 alle systemen weer operationeel. Ook wordt de opleiding geëvalueerd en waar nodig aangepast.

6. Bent u bereid, naar voorbeeld van de marinestudie, een onderzoek te doen naar de operationele behoefte aan verschillende typen UAV's en variërend van mini UAV's, tactische UAV's tot operationeel-strategische UAV's, en daarbij verschillende opties te betrekken toekomstige met betrekking tot de samenstelling van het UAV arsenaal voor de Nederlandse krijgsmacht?

Ja. Tijdens het wetgevingsoverleg over Materieel van 12 november jl. heb ik een studie toegezegd naar UAV's en de inlichtingencapaciteit. De Kamer wordt in het voorjaar van 2008 over de uitkomsten geïnformeerd.

Pagina 3/3