VVD


30-11-2007

VVD houdt vast aan Zuiderzeelijn

De VVD gaat niet akkoord met het besluit van het kabinet de Zuiderzeelijn van tafel te vegen.

De argumentatie is niet overtuigend, noch consistent. De VVD vindt dat de geloofwaardigheid van de politiek op het spel staat. Het noorden is jarenlang aan het lijntje gehouden, verwachtingen zijn gewekt en beloftes gedaan. De VVD vindt heel simpel dat de politiek de beloftes moet nakomen.

Hieronder vindt u de bijdrage van VVD woordvoerder Paul de Krom in het debat. Alleen het gesproken woord geldt.

---

----------------
Dit debat gaat over veel meer dan de Zuiderzeelijn (ZZL). Niet minder dan de geloofwaardigheid van de politiek zélf staat op het spel.

Het besluit van het kabinet over de Zuiderzeelijn is duidelijk: die komt er niet. In zijn brief van 16 november motiveert de minister waarom niet. Er zijn positieve effecten, maar die zijn klein. De balans van maatschappelijke kosten en baten (MKBA) is negatief. Met andere woorden: de investering levert te weinig op. Bovendien zijn de risico's te groot.

Ik ga kort op deze argumenten in. Een MKBA is een belangrijk instrument ter ondersteuning van politieke beslissingen, maar mag nooit in de plaats komen ván politieke beslissingen. Anders kunnen wij als politici net zo goed meteen naar huis. Vorige week nog hebben wij met de minister tot tweemaal toe uitvoerig van gedachten gewisseld over hoe wij de gevange dreigen te worden van rekenmodellen, regeldrift en juristerij. Niet de Raad van State, niet het CPB heeft het laatste woord, maar wij. Wij als volksvertegenwoordigers. En dat zijn wij ook voor de mensen in het noorden en Flevoland. En aan die mensen is veel beloofd. Niet in het minst door de heren Verhagen, Bos en Rouvoet.

Zouden wij 150 jaar geleden, toen men nog nooit van MKBA's had gehoord, ooit zijn begonnen met de aanleg van spoorwegen in Nederland? Zou het Noordzeekanaal ooit zijn aangelegd? Zou er ooit een man op de maan zijn geland, de mooiste kathedralen en musea gebouwd of havens zijn aangelegd? Als rentabiliteit doorslaggevend is, gaat de minister dan alle OV verbindingen waar bakken met subsidiegeld bijmoet, ook sluiten?

Mijn fractie heeft de uitkomsten van de MKBA afgezet tegen de politieke wenselijkheid van een Zuiderzeelijn. Op grond van die afweging komt de VVD tot de conclusie dat die Zuiderzeelijn er wél moet komen. Het spoor is belangrijk. Niet voor niets hebben wij in onze tegenbegroting 4 miljard gereserveerd voor investeringen in het spoor. De visie van de VVD is dat behalve uitbreiding van de spoorcapaciteit in de Randstad, er het nodige moet gebeuren aan de verbetering over de hoofdspoorassen. D.w.z. vanuit de Randstad naar het zuiden, naar het oosten én naar het noorden. Voor de VVD is het moeilijk te begrijpen waarom het kabinet vindt dat het noorden niet in dat rijtje thuis hoort.

Wat bij deze discussie ook een rol lijkt te spelen is de angst, na het debacle van de HSL, om nog grote projecten aan te pakken. Met totale verlamming als potentieel gevaar. Het kabinet wakkert de risico's van het ZZL project in de brief aan en plust de risico's op. Hetzelfde ministerie dat zegt dat de Betuwelijn een prachtig project is en - minus alle aanpassingen die door de Tweede Kamer zijn gedaan - slechts tot 3% budgetoverschrijding heeft geleid, haalt nu opeens een Deense hoogleraar aan die stelt dat grote projecten gemiddeld altijd tot 40% budgetoverschrijding leiden. Hetzelfde kabinet dat de gedachte achter een `tulp op zee' omarmt en daar onderzoek naar laat doen, wijst een concreet project als de ZZL naar de prullenbak. Als iemand mij daar de logica van kan uitleggen houd ik mij aanbevolen.

Maar de belangrijkste reden voor mijn fractie om aan de ZZL vast te houden is wel de volgende. De geloofwaardigheid van de politiek zélf staat hier op het spel. Jarenlang heeft Den Haag de mensen in Flevoland en het noorden aan het lijntje gehouden. Jarenlang is, door opeenvolgende kabinetten, de schijn hoog gehouden dat de ZZL een realistische optie was. Jarenlang zijn verwachtingen gewekt. In opeenvolgende verkiezingen zijn mooie beloftes gedaan door de Haagse politieke leiders. Verwachtingen zijn gewekt en beloftes zijn gedaan. Mijn fractie vindt dat die nu, na zoveel jaren gesteggel, gewoon moeten worden waargemaakt. Zo simpel is het wat mijn fractie betreft uiteindelijk wel. De minister spreekt in zijn brief over constructief overleg en wederzijds respect. Uit de reacties die ik heb ontvangen en die wij gisteren mochten vernemen in de hoorzitting blijkt heel wat anders. Boosheid en teleurstelling overheersen.

Dan het alternatieve pakket. De VVD vindt dat de Minister, als het kabinetsbesluit over de ZZL blijft gehandhaafd, opnieuw met het noorden om de tafel moet om dit uit te onderhandelen. Bovendien, was het niet zo dat `als u reist naar de Waddenzee, elk bedrag begint met een twee'? De minister moet terugkomen naar de kamer met een overeengekomen alternatief pakket zonder sigaren uit eigen doos.

Samenvattend het advies van de VVD aan dit kabinet: huiswerk overdoen en terug naar de onderhandelingstafel.