Stichting Natuur en Milieu

Autobranche moet verantwoordelijkheid nemen

30 november 2007 - Slechts een derde van de garages en dealers adviseert klanten om een roetfilter op hun dieselauto te laten zetten. Vooral garages en dealers van Franse automerken lichten hun klanten niet goed voor over de voordelen van roetfilters. Dit blijkt uit een onderzoek van Stichting Natuur en Milieu onder 150 bedrijven. De slechte advisering van de bedrijven schaadt de gezondheid van mensen onnodig, oordeelt Mirjam de Rijk, alge-meen directeur van Natuur en Milieu.

Roetfilters zorgen voor een belangrijke vermindering van fijnstof en daarmee van gezondheidsschade, ze zijn bewezen effectief en niet duur. Het is dan ook onbegrijpelijk dat medewerkers van Citroën, Renault, Peugeot, Mercedes en Jeep klanten tegenwerken die een roetfilter willen laten installeren in hun eerder aangeschafte dieselauto. Deze dealers beweerden ten onrechte dat roetfilters niet beschikbaar zijn, dat ze niet werken of dat ze binnen een jaar vervangen zouden moeten worden. En veel garagehouders weten niet hoeveel een roetfilter kost.

Zelfs een deel van de garages die gecertificeerd zijn om roetfilters te installeren, adviseerde negatief. Overigens waren de onafhankelijke garages beter op de hoogte van de feiten en adviseerden zij positiever. Vrijwilligers van Natuur en Milieu gingen undercover langs dealers en deden alsof zij overwogen om een roetfilter te plaatsen.

Roetfilters achteraf inbouwen is altijd lastiger en minder effectief dan standaard installeren in alle nieuwe diesels. Maar de meeste automerken nemen niet eens hun verantwoordelijkheid standaard alle nieuwe diesels met een roetfilter te leveren. Uitzondering zijn BMW, Mercedes, SAAB en Volvo.

Natuur en Milieu roept de autobranche op haar verantwoordelijkheid te nemen. Lever nieuwe dieselautos standaard met een roetfilter en leer het personeel om bij bestaande autos roetfilters actief aan de man of vrouw te brengen. Eerder onderzoek (in 2005) van Natuur en Milieu bracht al aan het licht dat een aantal merken niet meewerkte aan de plaatsing van roetfilters. Nu opnieuw blijkt dat de branche hier flinke steken laat vallen is het tijd dat ook de overheid verantwoordelijk-heid neemt.

Aan bezitters van dieselautos adviseert Natuur en Milieu om vooral een roetfilter te laten plaatsen en zich niet met een kluitje in het riet te laten sturen. Naast schonere lucht leveren roetfilters ook direct voordeel op voor de automobilist, bijvoorbeeld een hogere inruilwaarde. Daarnaast heeft een aantal steden plannen om autos zonder roetfilter te weren uit stadscentra en om parkeertarieven en vergunningen te differentiëren naar de uitstoot van fijnstof.

Publicatiedatum: 30-11-2007