Vlaamse Overheid

naar de basisschool

Algemeen actieplan voor stappen en trappen naar de basisschool

Persmededeling van de Vlaamse Regering

vrijdag 30 november 2007

Vlaamse Regering voorziet tot 10 miljoen euro om zoveel mogelijk gemeenten, scholen en ouders te overtuigen van 'gezond naar school'

Gemeenten die kinderen aanzetten om meer te voet (stappen) of met de fiets (trappen) naar school te gaan, kunnen vanaf volgend schooljaar op projectsubsidies rekenen. Ook netoverschrijdend leerlingenvervoer zal gesubsidieerd worden, maar pas als de betrokken gemeente één jaar gewerkt heeft rond stappen en trappen. Dat staat in de nota 'Duurzaam naar school' die de Vlaamse Regering vandaag heeft goedgekeurd op voorstel van minister van Onderwijs Frank VANDENBROUCKE en minister van Mobiliteit Kathleen VAN BREMPT. Met die nieuwe aanpak willen beide ministers leerlingen uit het basisonderwijs op een meer gezonde en dus duurzame manier naar school laten gaan. Volgend schooljaar is 2,4 miljoen beschikbaar voor de ondersteuning, in 2009-2010 loopt dit op tot 9,6 miljoen. Tweederde van dit bedrag gaat naar een basisluik en éénderde naar een optioneel luik voor netoverstijgend leerlingenvervoer.

Het nieuwe systeem voorziet subsidies in twee luiken voor gemeentes die acties opzetten om 'duurzaam naar school' te gaan. De gemeente tekent eerst in voor een basisluik. Gemeenten kunnen een selectie maken uit een lijst met concrete initiatieven. Die initiatieven zijn ondergebracht in drie categorieën: informatie en sensibilisatie, educatie en organisatie. Uit elke categorie moet minstens één actie worden gekozen. Per initiatief is er een richtbedrag vastgelegd. Zo kunnen gemeenten bijvoorbeeld een vrijwilligersnetwerk voor voetgangersrijen of een fietspool uitbouwen. De gemeente ontvangt op basis van haar leerlingenaantallen een maximaal subsidiebedrag van de Vlaamse overheid voor het basisluik van 'Duurzaam naar school'. Zelf wordt de gemeente niet verplicht om extra financiële middelen te investeren.

Volgend schooljaar zal naar schatting een 50-tal gemeenten kunnen instappen in dit basisluik. In 2009-2010 zullen twee op de drie gemeenten kunnen meedoen.

Een optioneel luik voorziet in subsidies voor de organisatie van leerlingenvervoer. De kosten worden gedeeld tussen gemeente en Vlaamse overheid en een bijdrage van de ouders (beperkt tot maximaal het tarief van een buzzy pas). De Vlaamse overheid komt maximaal voor 320 euro tussen per leerling die buiten de afgebakende stap- en trapzone woont. Een dergelijke projectaanvraag kan pas nadat een gemeente een jaar lang een project in het basisluik heeft en dit project ook verder zet. Enige uitzondering zijn de negen pilootprojecten 'netoverschrijdend leerlingenvervoer' die onmiddellijk kunnen instappen in het tweede deel. Voor het schooljaar 2009-2010 zal er genoeg geld zijn om tot één gemeente op vier netoverschrijdend leerlingenvervoer te laten organiseren.

Het concept 'duurzaam naar school' vervangt de vroegere projecten 'netoverschrijdend leerlingenvervoer' voor het gewoon basisonderwijs. In deze proefprojecten introduceerde men het STOP-principe dat voorrang geeft aan Stappen en Trappen, boven de Organisatie van leerlingenvervoer of Privé-vervoer. De nadruk van de projecten lag vooral op investeringen in busvervoer. Daardoor bleef het effect op stappers en trappers eerder beperkt. Daarom beslisten de ministers Vandenbroucke en Van Brempt om te kiezen voor een breder concept waarin er meer aandacht is voor te voet gaan en fietsen.

Midden december zullen de gemeenten een oproep ontvangen om mee te werken aan deze duurzame mobiliteitsaanpak. Op een infodag (17 december 2007) wordt het concept verder toegelicht. Daarna krijgen de gemeenten tot half februari de tijd om projecten in te dienen. Het ingediende actieplan moet zowel initiatieven bevatten rond informatie en sensibilisatie, rond educatie en rond organisatie van een begeleide rij, voetpool of fietspool. Een uitgewerkt sjabloon met een concrete beschrijving van mogelijke acties zal de planlast voor de gemeenten tot een minimum beperken. Goedgekeurde projecten kunnen starten in het schooljaar 2008-2009 en na gunstige evaluatie verder gezet worden tijdens het schooljaar 2009-2010. Hiervoor wordt respectievelijk 2,4 miljoen euro en 9,6 miljoen euro uitgetrokken. Op termijn zullen alle Vlaamse gemeenten kunnen instappen in dit project.

Vandenbroucke ziet het project als een belangrijk hoofdstuk bij zijn gezondheidsbeleid om en rond scholen: "Met dit project willen we ouders en kinderen bewust maken dat met de auto of de bus naar school gaan niet steeds de beste keuze is. Te voet of met de fiets gaan, zijn alternatieven die echt het overwegen waard zijn. Onze gezondheid en de gezondheid van iedereen varen er wel bij."

Voor Van Brempt gaat het om een cruciaal luik in haar mobiliteitsbeleid: "Met deze investeringen willen we naar een betere modal split van het woon-schoolverkeer. Hoe meer mensen er in een schoolomgeving te voet gaan en fietsen, hoe veiliger en hoe leefbaarder die schoolomgeving wordt. Bovendien ben je bezig met de weggebruikers van de toekomst. Het is dus zeer belangrijk om die zo vroeg mogelijk te overtuigen van duurzame vervoermiddelen."

Ter info:
Een onderzoek dat in 2005 door het kabinet Onderwijs werd verricht en waar 88% van alle basisscholen hun medewerking aan hebben verleend, toont aan dat er nog heel wat stap- en trapinitiatieven mogelijk zijn.
53% van de scholen organiseren een rij en 9% van de scholen organiseren fietspooling.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Leen Muys, persmedewerker kabinet Vandenbroucke (Onderwijs) Tel: 02 552 68 50
GSM: 0479 42 44 23
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be

Steve D'Hulster, woordvoerder van minister Van Brempt Tel: 02 552 63 41
GSM: 0478 78 06 46
Email: steve.dhulster@vlaanderen.be