Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Galileo komt van de grond

Nieuwsbericht | 30-11-2007

De transportraad van 29 en 30 november heeft besloten over het Europese satellietenproject `Galileo'. Daarnaast zijn afspraken vastgelegd over een verbetering van de regels voor aansprakelijkheid voor passagiers op zeeschepen, zoals cruisegangers. Namens Nederland nam staatssecretaris Tineke Huizinga deel aan deze raad.

Galileo
Er is een akkoord gesloten over Galileo. Nadat vorige week de laatste plooien zijn gladgestreken over de financiën zijn deze week de laatste afspraken beklonken over de timing en de vormgeving van dit Europese satellieten-project. Staatssecretaris Huizinga is tevreden over het besluit. Galileo is een belangrijk project voor Europa.

Er was veel aandacht voor de toekomstige toepassingen van Galileo. Het Europese bedrijfsleven kan nu aan de slag met de bouw van het systeem en de uitbreiding van de snel groeiende markt voor toepassingen van satellietnavigatie. De consumenten kunnen straks innovatieve mogelijkheden tegemoet zien, die een meerwaarde hebben voor de toekomst. Daarbij kan onder meer gedacht worden aan:
· Verbeteren van de zeevaart, bijvoorbeeld door een veel snellere hulpverlening bij ongelukken

· Het gebruik van precieze plaatsbepaling voor blindengeleiding
· Het verbeteren van plaatsbepaling in de luchtvaart

Bij de laatste besprekingen zijn goede afspraken gemaakt over de aanbesteding van werkzaamheden zodat ook kleinere bedrijven kunnen deelnemen. Er is een heldere rolverdeling tussen de Europese Commissie, het Europees Agentschap voor Ruimtevaart, de Galileo Supervisory Authority en de lidstaten vastgelegd. Verder is ervoor gezorgd dat toekomstige risico's goed in kaart zijn gebracht en dat hierop onafhankelijke externe controle wordt gehouden door experts.

Het is de bedoeling dat het Europese satellietenproject vanaf 2013 operationeel is.

Aansprakelijkheidsrechten voor passagiers op zeeschepen De Raad heeft een uniforme Europese regeling vastgesteld voor aansprakelijkheidsrechten van passagiers op zeeschepen. Het recente ongeluk van een cruise-schip die in Antarctica tegen een ijsberg voer toont aan dat het in de praktijk nodig is duidelijke aansprakelijkheidsregimes te hebben in geval van ongelukken.

De huidige situatie was een lappendeken. Nederland had de zaken goed voor elkaar, maar sommige lidstaten hadden weinig voorzieningen.

Nu is er besloten tot één duidelijk Europees regime dat geldt voor heel Europa. Bovendien zijn de aansprakelijkheidsniveaus omhoog gebracht naar maximaal 460.000 Euro.
Nederland onderschrijft het uitgangspunt van het voorstel: het versterken van de rechten van passagiers op zeeschepen. Voor Nederland is dit een belangrijk punt, veel Nederlanders maken cruises, en Nederland heeft twee leidende cruise-terminals in Europa (Rotterdam en Amsterdam).