Universiteit van Tilburg 21 november 2007

Hoe doen bedrijven het die zich richten op de allerarmsten?

Stuart Hart in Tilburg over succes en falen in de Base of the Pyramid

Steeds meer bedrijven ontdekken de koopkracht van de lagere inkomensgroepen in ontwikkelingslanden, ook wel aangeduid als de Base of the Pyramid (BoP). Het aantal mensen met een laag besteedbaar inkomen is hoog, vandaar dat er in toenemende mate producten en diensten op de markt komen voor deze doelgroep. Stuart Hart, een aan de Universiteit van Tilburg verbonden Amerikaanse toponderzoeker, maakt op 30 november tijdens een seminar in Tilburg de balans op van enkele recente projecten aan de basis van de piramide.

De markt die Stuart Hart beschrijft, duidt hij zelf aan als Base of the Pyramid (BoP). Sommige ontwikkelingsorganisaties staan daar sceptisch tegenover, andere zien deze bedrijfsstrategie juist als een kans voor het verbeteren van welzijn en inkomen voor armen. Naar aanleiding van recente ervaringen met multinationale ondernemingen geeft Hart een overzicht van de stand van zaken en zal hij ingaan op nieuwe inzichten met betrekking tot dit strategische concept.

Na zijn lezing zal Stuart Hart in gesprek treden met bestuurders van Nederlandse bedrijven, waaronder Jan Zuidam en Manon Schuurmans van DSM, met Jack van Ham van ontwikkelingsorganisatie ICCO, en met de deelnemers van het seminar. Tijdens het informele gedeelte van dit seminar krijgen mensen de kans om kennis te maken met de vertegenwoordigers van de groeiende BoP-gemeenschap in Nederland.

Stuart Hart is sinds dit jaar verbonden aan de Universiteit van Tilburg en een van 's werelds belangrijkste deskundigen op het gebied van de implementatie van duurzaamheid in zakelijke strategieën. Hij is tevens hoogleraar Management aan de SC Johnson Business School van Cornell University en de bedenker van de term Base of the Pyramid. Ook adviseert hij bedrijven als DuPont, Hewlett-Packard, GE, Procter & Gamble, Shell en Wal-Mart. Samen met C.K. Prahalad schreef Hart in 2002 het baanbrekende artikel The Fortune at the Bottom of the Pyramid, dat voor het eerst verwoordde hoe het bedrijfsleven op een winstgevende manier kan tegemoetkomen aan de noden van de vier miljard armste mensen in de derde wereld. Onlangs werd de tweede versie van zijn boek Capitalism at the Crossroads gelanceerd.

Het seminar wordt georganiseerd door de Universiteit van Tilburg, TiasNimbas Business School, Triple Value Strategy Consulting, en ICCO op vrijdag 30 november. Plaats en tijd van handeling: campus van de Universiteit van Tilburg, 15 tot 17 uur, Warandegebouw, Zaal WZ1.