Tekstlink: de vergeten online advertentiemogelijkheid


Hoe sexy is de tekstlink

UTRECHT, 20071130 -- Utrecht, 30 november - In vakbladen over Online Media wordt volop gediscussieerd over verschillende online advertentiemogelijkheden. Er zijn talrijke artikelen te vinden over het gebruik van banners, virals, Google, e-mail marketing en noem maar op. Opvallend is, dat er in de media vrij weinig aandacht wordt geschonken aan tekstlinks. Philippe van Ooteghem, directeur van Online Mediabureau AdLantic, heeft daar een heel simpele verklaring voor: "Tekstlinks zijn niet sexy".

Volgens van Ooteghem praat men in de online mediawereld het liefst over mooi uitziende, fancy gadgets. "Zo vind je overal artikelen over de nieuwste I-phones, die er supergelikt uitzien en voorzien zijn van de nieuwste snufjes. Maar niemand die het bijvoorbeeld heeft over de niet zo sexy sms. Terwijl dat toch één van de grootste inkomstenbronnen is voor telecomaanbieders en -exploitanten. En zo is het ook met tekstlinks. Ze zijn simpelweg niet sexy".

Dat de markt van de tekstlinks achter de schermen springlevend is, kan van Ooteghem met zijn bedrijf AdLantic bewijzen. Het bedrijf is in 2005 opgericht en heeft zich volledig gespecialiseerd in de in- en verkoop van tekstlinks. "Inmiddels zijn we met zo'n 20 personeelsleden en merken we dat de vraag naar tekstlinks fors stijgt. We willen ons personeelsbestand aankomend jaar dan ook verdubbelen. Onze inschatting is dat ruim 10% van het landelijke online marketing budget naar tekstlinks gaat. Dan hebben we het op jaarbasis al gauw over zo'n 20 tot 30 miljoen euro!"

Harde cijfers over de budgetten die besteed worden aan tekstlinks zijn niet bekend. Het IAB, het Interactive Advertising Bureau, presenteert iedere drie maanden cijfers over de verdeling van de online advertentiebudgetten. Maar budgetten voor tekstlinks zijn hier niet in gespecificeerd. Van Ooteghem: "Het is bijzonder dat het IAB geen specifieke cijfers over tekstlinks presenteert. Ik ben wel benieuwd naar hun indicatie."

Het principe van de tekstlink is simpel. Je neemt een stukje tekst en zorgt ervoor dat het aanklikbaar is. Door op de tekstlink te klikken kom je door middel van een deeplink op de precieze plek van de website waar naartoe je wilt. Zo simpel is het; het lijkt de sms wel.

Die simpelheid is ook gelijk het voordeel van tekstlinks. Voor gebruikers is het erg duidelijk. Een tekstlink verwijst je naar een andere website: heel eerlijk, duidelijk en gemakkelijk. Daarnaast ziet de gebruiker een tekstlink niet als reclame. En dat is fijn, want de meeste bezoekers hebben een hekel aan reclame. Kijk maar naar de gemiddelde clickratio van een banner: een typische reclame-uiting die door bezoekers zoveel mogelijk wordt vermeden.

Van Ooteghem: "De tekstlink is nog steeds één van de beste middelen om meer traffic op je website te krijgen. Daarnaast ben je ervan verzekerd dat het traffic is waar je wat aan hebt. Bezoekers die op een tekstlink klikken, zijn meestal gericht ergens naar op zoek. Als ze dus op de link klikken, dan is de kans groot dat er daarna ook conversie plaatsvindt".

Bezoekers klikken gretig op tekstlinks. En bedrijven investeren graag in deze misschien toch wel sexy advertentiemogelijkheid.





AdLantic