Ingezonden persbericht


()

()

Zoetermeer, 30 november 2007

TLN en EVO: Besluit beginnen met vrachtauto's teleurstellend

TLN, en EVO zijn teleurgesteld over het voorstel om met vrachtauto's te beginnen bij de invoering van kilometerbeprijzing. Het kabinet heeft het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties nadrukkelijk om advies gevraagd over kilometerbeprijzing. Uitgangspunt was daarbij dat invoering de bereikbaarheid moet verbeteren, met als harde voorwaarde dat er niet begonnen wordt met één specifieke groep weggebruikers. Het besluit om met de vrachtauto te beginnen staat haaks op dit uitgangspunt.

De organisaties vrezen dat net als in Duitsland het bij een heffing voor het vrachtverkeer blijft. Ook in Duitsland was het oorspronkelijk de bedoeling om personen- en vrachtverkeer per kilometer te laten betalen, maar het is daar bij het vrachtverkeer gebleven. Als in 2011 de vrachtauto's meedoen in het systeem komt er een aparte besluitvorming voor personenauto's in 2012, wat door een volgend kabinet weer ongedaan gemaakt kan worden. Wij eisen keiharde garanties van minister Eurlings dat het systeem in 2012 voor alle weggebruikers gaat gelden.

Het meest zorgwekkende is, dat de effecten op de bereikbaarheid verwaarloosbaar zijn wanneer alleen het vrachtverkeer per kilometer moet betalen. Een kilometerprijs moet de files verminderen. Het beginnen met vrachtverkeer draagt niets bij aan die doelstelling. Een automobilist kan ervoor kiezen de trein te pakken of de spits te mijden. Het vrachtverkeer heeft die keuze niet en rijdt noodgedwongen tijdens de spits. Ondernemers mogen veel binnensteden alleen tussen 7 en 11 uur bevoorraden. Het zijn de winkels en de gemeenten die bepalen op welke tijden er bevoorraad kan en mag worden. Omdat het mijden van de spits simpelweg niet mogelijk is, dring je het aantal vracht- en bestelauto's niet terug met zo'n heffing. Waar mogelijk rijden ze al buiten de spits.


---


Ingezonden persbericht