Inspectie Werk en Inkomen

Meer maatwerk in individuele re-integratieovereenkomst

WW'ers die samen met de re-integratiecoach van UWV hun re-integratietraject vormgeven in een IRO hebben meer mogelijkheden om maatwerk te krijgen. Daarnaast vindt 80 procent van de WW'ers met een IRO dat ze voldoende invloed hebben op hun re-integratietraject. De helft van de mensen met een regulier traject vindt dit. Door de hogere mate van betrokkenheid en maatwerk bij het traject dragen IRO's meer bij aan de motivatie van cliënten. Met het succes van de IRO is het aantal re-integratiebedrijven sterk toegenomen. Dit blijkt uit het vandaag verschenen rapport 'Uitvoering van re-integratietrajecten door UWV' van de Inspectie Werk en Inkomen.

Meer dan de helft van de UWV cliënten met een WW-uitkering die een re-integratietraject krijgen aangeboden, kiest voor een IRO. In het algemeen kiezen cliënten in samenspraak met UWV voor een IRO omdat ze verwachten daardoor een traject te krijgen dat beter bij hen past.

Er zijn verschillen in de inhoud van IRO's en reguliere trajecten. Binnen IRO's worden vaker meer verschillende instrumenten ingezet. Daarnaast biedt een IRO meer mogelijkheden om een diagnose te stellen als niet direct duidelijk is welke belemmeringen het vinden van werk in de weg staan. De activiteiten in het traject zijn gericht op het wegnemen van belemmeringen en op het terugkeren op de arbeidsmarkt. Reguliere trajecten bestaan vaak uit een combinatie van vooral sollicitatietraining en bemiddelingsactiviteiten. IRO trajecten zijn gemiddeld genomen gevarieerder van opzet en inhoud dan reguliere trajecten.

UWV kocht in 2006 ongeveer 55.000 re-integratietrajecten in voor mensen met een WW-uitkering. Reguliere trajecten koopt UWV in via aanbestedingen op de private re-integratiemarkt. Bij IRO's kiest de cliënt zelf - vaak met advies van UWV - het re-integratiebedrijf. Het aantal bedrijven dat IRO-trajecten uitvoert is inmiddels gestegen tot meer dan 2000. UWV en de stichting Blik op Werk informeren cliënten over de specialiteiten en prestaties van re-integratiebedrijven. Desondanks zet de grote hoeveelheid bedrijven de transparantie en beheersbaarheid van de re-integratiemarkt onder druk.

IWI interviewde voor het onderzoek onder meer re-integratiecoaches en managers van UWV en consulenten van en directeuren van re-integratiebedrijven. Verder hield de inspectie een enquête onder verschillende groepen cliënten.

persbericht IWI, 3 december 2007

Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.