Fortis Bank

Persbericht
Brussel, 3 december 2007

Fortis betrekt jongeren bij haar duurzaamheidbeleid en lanceert digitaal Mine Magazine

Met de lancering van een digitale versie van Mine Magazine zet Fortis een nieuwe stap in haar duurzaamheidbeleid. Die beslissing is een rechtstreeks gevolg van een grote duurzaamheidenquête op www.mine.be, waarmee Fortis wilde peilen in hoeverre jongeren thema's als duurzaamheid, sociale verantwoordelijkheid en ecologie belangrijk vinden.

Ongeveer 3.000 jongeren tussen 15 en 25 namen deel aan de enquête, het overgrote deel Fortis- klanten. Daarvan antwoordde zo'n 75% zich betrokken te voelen bij duurzame ontwikkeling. Bijna de helft van de ondervraagden denkt hierbij spontaan aan het milieu, en dan in de eerste plaats zuiniger omspringen met energie. Opmerkelijk: 4 jongeren op 5 geven aan iets meer te willen betalen voor producten waarvan ze weten dat ze bijdragen tot de duurzame ontwikkeling.

Hiernaast werd ook gepeild naar de verwachtingen van jongeren over de rol van Fortis op vlak van duurzaamheid. Ze denken daarbij in de eerste plaats aan `groene' maatregelen zoals recyclage, energiebesparing en het verminderen van papiergebruik. Ook de mogelijkheid om via de bank te investeren in duurzame projecten wordt als uiterst belangrijk beschouwd.

Fortis scoort hoog op beide domeinen. Zo is de CO2-neutraliteit sinds januari 2007 volledig bereikt. Om de papierberg te reduceren, kunnen Fortis-klanten hun rekeningafschriften al een tijdje downloaden in PC banking, zodat afprinten niet meer nodig is. Bovendien bestaat de verpakking van alle Fortis-magazines uit recycleerbaar materiaal. Als extra stap wordt nu dus een digitaal Mine Magazine gelanceerd, een voorbeeld dat een aantal andere papieren magazines zullen volgen. Fortis verwacht dat de meeste abonnees de omschakeling op het digitale Mine Magazine zullen aanvragen1.

Ook een groot deel van het productaanbod staat in het teken van duurzaamheid. Zo beschikt Fortis niet alleen over een uitgebreid gamma duurzame fondsen, maar zijn we tegelijk de grootste kredietleverancier in België voor `schone' energieprojecten. Fortis-klanten kunnen ook duurzame projecten ondersteunen via het Krekelsparen. Daarnaast biedt Fortis een autofinanciering aan die speciaal is gericht op wie een nieuwe energiezuinige wagen wil aankopen. Het Energiekrediet is dan weer bedoeld om energiebesparende maatregelen in de woning te financieren. Fortis werd onlangs trouwens door het Instituut van Bedrijfsrevisoren bekroond met de "Prijs 2007 voor Beste Rapport Duurzaam Ondernemen".

Fortis is een internationale financiële dienstverlener op het gebied van bankieren en verzekeren. Wij bieden onze particuliere, zakelijke en institutionele klanten een breed pakket van producten en diensten via de eigen kanalen, in samenwerking met het verzekeringsintermediair en via andere distributiepartners.

Met een marktkapitalisatie van EUR 40,3 miljard (30/11/2007), behoort Fortis tot de 15 grootste financiële instellingen van Europa. Onze sterke solvabiliteit, onze aanwezigheid in meer dan 50 landen en de toewijding en het professionalisme van onze 60.000 medewerkers stellen ons in staat om mondiale kracht te combineren met lokale flexibiliteit, een combinatie die garant staat voor optimale dienstverlening.

Perscontacten:
Brussel: +32 (0)2 565 35 84