Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Uitvoeringstoets wijziging van het besluit SUWI in verband met
eenmalige gegevensuitvraag (31 mei 2007)
_________________________________________

0. Verzoek van de staatssecretaris

Bij brief d.d. 16 april 2007 ontvingen UWV en CWI het ontwerpbesluit tot wijziging van het besluit SUWI en besluit Inlichtingenbureau in verband met eenmalige gegevensuitvraag aan burgers. Het besluit is een verdere uitwerking van het voorstel tot wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen, dat momenteel ter behandeling bij de TK voorligt.

Het ontwerpbesluit regelt:

- nadere invulling van de gegevens die vallen onder de eenmalige uitvraag, zoals vastgelegd in de diverse met het wetsvoorstel gewijzigde informatiebepalingen;
- regels met betrekking tot de gezamenlijk onderhouden elektronische voorzieningen (artikel 62 Wet SUWI);

- regels voor het Inlichtingenbureau (artikel 63 Wet SUWI).

Daarnaast wordt geregeld dat UWV gegevens kan verstrekken aan de gemeenten die gemeenten nodig hebben voor hun beleid omtrent schoolverlaters.

Bij de uitwerking van het ontwerpbesluit wordt voorgebouwd op het voorstel tot wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen. Uitgangspunt is een flexibele invoering waarbij onder meer rekening wordt gehouden met de ontwikkeling van de
basisregisters bij de onderscheiden overheidsorganisaties en de verdere ontwikkeling van het Digitaal Klantdossier.
Daarbij wordt de technische uitwerking nader geregeld in ­ grotendeels al bestaande ­ bijlagen bij de regeling SUWI.
In de bijlage op grond van artikel 5.2 van het ontwerpbesluit wordt aangegeven welke gegevens onder het verbod vallen. Aan de voorzitter van de Raad van bestuur CWI is verzocht om de staatssecretaris, in overleg met betrokken partijen, een voorstel voor de uitwerking van deze bijlage aan te bieden.

Op grond van het besluit worden de volgende vier bijlagen uitgewerkt, te weten:
- gegevensregister SUWI 4.0: de inhoud en functie wijzigt niet wezenlijk door het voorstel tot wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen;

- stelselontwerp gemeenschappelijke elektronische voorzieningen SUWI: deze bijlage vervangt Bijlage XIII en incorporeert ook Bijlage XV en Bijlage XVI. De bijlage geeft de functionele en technische beschrijving van de gemeenschappelijke elektronische voorzieningen;

- beveiliging gemeenschappelijke elektronische voorzieningen: deze bijlage is de opvolger van bijlage XIV;

- gegevensregister IB: deze bijlage betreft een beschrijving van de gegevensuitwisseling door gemeenten via IB (als sectorloket en
samenloopapplicatie) op basis van artikelen 64 en 67 WWB.

De staatssecretaris zal BKWI verzoeken om deze bijlagen in overeenstemming te brengen met het voorstel tot wet eenmalige gegevensuitvraag en het ontwerpbesluit.


---

SBK/EW/Gezamenlijke uitvoeringstoets CWI/UWV

Uitvoeringstoets wijziging van het besluit SUWI in verband met
eenmalige gegevensuitvraag (31 mei 2007)
_______________________________________

Het ontwerpbesluit raakt aan de inrichting van de werkprocessen bij alle betrokken organisaties in de keten (naast UWV zijn dat CWI, SVB, VNG, Divosa, IB en BKWI). Aan alle partijen is tegelijkertijd en afzonderlijk om deze toets op uitvoerbaarheid gevraagd. Mede gezien de gezamenlijke belangen in het Project Digitaal Klantdossier gaat de staatssecretaris er van uit dat partijen onderling afstemmen. Gelet op het bijzondere karakter van dit ontwerpbesluit heeft de staatssecretaris ook de Landelijke Cliëntenraad gevraagd om een reactie op het ontwerpbesluit.
Tenslotte verzoekt de staatssecretaris bij de beoordeling van de uitvoerbaarheid in elk geval aan de volgende aspecten aandacht te besteden:


1. Is het ontwerpbesluit uitvoerbaar? Zo ja, onder welke voorwaarden? Wij kunnen hierbij betrekken de nadere regeling die op onderdelen zal plaatsvinden, en welke aspecten hierin naar onze mening een plaats dienen te krijgen;

2. Wat zijn de financiële effecten van het wijzigingsbesluit op de uitvoeringskosten? (incidenteel en structureel). Voor de goede orde verwijst de minister naar het reeds in gang gezette traject van financiering van het DKD en het batenonderzoek Digitaal Klantdossier Werk en Inkomen (brief CWI/2007/1084 d.d. 15 maart 2007) dat door CWI, UWV, VNG en Divosa aan de minister is aangeboden.

3. Is de beoogde datum van inwerkingtreding haalbaar? Zo nee, wanneer dan wel?
4. Wat zijn de consequenties voor de informatiehuishouding, met name de gegevensuitwisseling met de overige ketenpartners?

5. Zijn er overigens nog aspecten (van ICT-technische en/of functionele aard) die van belang zijn voor het verdere wetgevingstraject dan wel te zijner tijd voor nadere regelgeving in aanmerking komen en zo ja, welke?

Deze U-toets kent de volgende opbouw. Na een korte inleiding wordt
achtereenvolgens ingegaan op:

Gegevens die vallen onder de eenmalige uitvraag/uitgangspunten bij de voorgestelde bijlage II bij het ontwerpbesluit
Verantwoording van de UWV-gegevens op de bijlage II bij het
ontwerpbesluit
Gezamenlijk onderhouden electronische voorzieningen
Consequenties voor de klant en de uitvoering
Correctierecht
Uitvoeringskosten/Programmakosten/Baten
Gegevensverstrekking UWV aan gemeenten
Wetstechnische opmerkingen
Inwerkingtreding


---
SBK/EW/Gezamenlijke uitvoeringstoets CWI/UWV

Uitvoeringstoets wijziging van het besluit SUWI in verband met
eenmalige gegevensuitvraag (31 mei 2007)
_______________________________________

2. Inleiding

De Wet éénmalige gegevensuitvraag Werk en Inkomen heeft tot doel binnen de sector Werk en Inkomen geen gegevens aan de klant te vragen, die al eerder door de klant zijn verstrekt aan deze sector. Daarnaast heeft de wet tot doel om de
uitvoeringsorganisaties binnen de sector Werk en Inkomen te verplichten gezamenlijk het digitaal klantdossier in te richten en te onderhouden. Wij onderschrijven deze doelen.

Het Digitaal Klantdossier zoals dat vanaf 1 mei 2007 in pilotvorm wordt beproefd bevat gegevens uit diverse registraties: Polisadministratie, GBA, RDW, CWI, Gemeenten.

In het digitaal klantdossier worden opgenomen:


- gegevens uit basisregistraties (GBA, RDW etc.)

- gegevens uit de Polisadministratie

- gegevens met betrekking tot specifieke mogelijkheden van klanten (opleiding, werkervaring, competenties, etc.)

- gegevens met betrekking tot de status van de dienstverlening

Het gebruik van gegevens uit de basisregistraties is voor zover het gaat om verplicht gebruik gebonden aan het groeipad dat voor de betreffende basisregistraties is voorzien en aan de wettelijke verankering van die basisregistratie.

Zo is bij wet vastgesteld dat de GBA, waarin persoonsgegevens, persoongerelateerde en persoonsidentificerende gegevens zijn opgeslagen, vanaf 1 april 2007 als basisregistratie moet worden gebruikt. Dit houdt in, dat de gegevens in de GBA als enig juiste gegevens worden gebruikt en dat die gegevens niet meer aan de burgers mogen worden gevraagd (éénmalige uitvraag/meervoudig gebruik) tenzij deze gegevens in een andere context een ander doel dienen (bijvoorbeeld postadres is niet zelfde als domicilieadres) De afnemers van de GBA-gegevens hebben tot 1 januari 2010 de tijd om hun administratieve uitvoering daarop aan te passen.

De Polisadministratie van UWV is een beoogde basisregistratie. Het daartoe strekkende wetsvoorstel BLAU moet nog bij de Tweede Kamer ingediend worden.

2. De gegevens die vallen onder de eenmalige uitvraag (Bijlage o.g.v. art. 5.2 Besluit)

Aan CWI is gevraagd om, in overleg met de betrokken partijen, een voorstel te doen voor de uitwerking van de bijlage II bij het ontwerpbesluit met de gegevens die vanaf
1 januari 2008 vallen onder de eenmalige uitvraag. U treft dit voorstel als bijlage bij deze uitvoeringstoets aan. Het voorstel is tot stand gekomen in overleg met alle betrokken ketenpartijen. Het voorstel moet worden gezien als een eerste aanzet in een leerpad dat tot in december van 2007 zal doorlopen. Gedurende dat leerpad kan het voorstel nog aan wijzigingen onderhevig zijn.


---
SBK/EW/Gezamenlijke uitvoeringstoets CWI/UWV

Uitvoeringstoets wijziging van het besluit SUWI in verband met
eenmalige gegevensuitvraag (31 mei 2007)
_______________________________________

Het voorstel heeft betrekking op de gegevens die vanaf 1 januari 2008 vallen onder de eenmalige gegevensuitvraag. In de komende jaren zal de lijst van gegevens worden uitgebreid teneinde tot een optimale situatie te komen waarin voor de dienstverlening aan de burger gaat gelden dat elk gegeven dat in de keten werk en inkomen aan de burger wordt gevraagd, slechts eenmaal wordt uitgevraagd en meervoudig wordt gebruikt. De komende jaren wordt door de ketenpartners invulling aan dit principe gegeven.


2.1. Gehanteerde algemene uitgangspunten bij de voorgestelde gegevenslijst

De Wet Eenmalige Gegevensuitvraag Werk en Inkomen geeft de bevoegdheid aan de Minister van SZW om registraties binnen de keten aan te wijzen als registraties van gegevens, die de klant voor de uitvoering door de ketenpartijen alleen aan de houder van die registratie hoeft te leveren en waar alle uitvoeringsorganen binnen de keten verplicht gebruik van moeten maken (dus deze gegevens niet meer aan de klant mogen vragen).

Voor de eenmalige gegevensuitvraag zijn drie (rand)voorwaarden van belang.

Ten eerste de beschikbaarheid van de gegevens. Voor de eenmalige gegevensuitvraag is het noodzakelijk dat de door de burger aan de betreffende organisatie verstrekte gegevens ook daadwerkelijk beschikbaar zijn. Op grond van het wetsvoorstel worden die gegevens als bekend verondersteld en mogen ze ­ behoudens in uitzonderingen - niet nogmaals worden uitgevraagd; er kan bij de burger niet meer worden afgedwongen dat hij ze nogmaals aanlevert. De beschikbaarheid speelt een rol bij de organisatie waaraan de gegevens door de burger zijn aangeleverd, maar heeft ook betrekking op de (technische en organisatorische) infrastructuur die noodzakelijk is om de betreffende gegevens naar de andere ketenpartners door te leiden. Beide aspecten van de beschikbaarheid moeten zijn gewaarborgd voordat de gegevens in bijlage II bij het ontwerp-besluit mogen worden opgenomen.

Ten tweede de betrouwbaarheid van de gegevens. Omdat de gegevens worden gebruikt door de verschillende organisaties, moeten deze er vanuit kunnen gaan dat de gegevens betrouwbaar zijn. Pas dan kunnen zij in de Bijlage II worden opgenomen. Een onvoldoende mate van betrouwbaarheid van de gegevens heeft grote
consequenties. Als de burger in teveel gevallen zijn gegevens moet corrigeren, zal de met het wetsvoorstel beoogde lastenverlichting in belangrijke mate teniet worden gedaan. Ook zal het de publieke opinie over de doelmatige en doeltreffende werkwijze van de organisaties niet ten goede komen. Daarnaast zullen ook de organisaties zelf geconfronteerd worden met een grote administratieve belasting als gevolg van de vele correctieverzoeken.

Ten derde de (technische en organisatorische) mogelijkheid om de gegevens op de juiste wijze in de werkprocessen te gebruiken.
Hierbij hoort ook een sluitende afhandeling van correctieverzoeken. Indien de burger de plicht heeft de gegevens te controleren heeft hij het recht van correctie. De burger moet er van op aan kunnen dat zijn correctie (snel en juist) wordt verwerkt.


---
SBK/EW/Gezamenlijke uitvoeringstoets CWI/UWV

Uitvoeringstoets wijziging van het besluit SUWI in verband met
eenmalige gegevensuitvraag (31 mei 2007)
_______________________________________

2.2. Verantwoording van de van UWV afkomstige gegevens op de lijst

UWV kan per de datum 1-1-2008 geen gegevens op de bijlage II bij artikel 5.2 opnemen met de kwalificatie verplicht gebruik.

In de polisadministratie worden gegevens opgeslagen die werkgevers melden over de burger. Het is belangrijk dat de burger mogelijkheid heeft om deze gegevens te controleren en eventuele onjuistheden en wijzigingen aan de UWV door te geven door middel van een correctieverzoek.

Met instemming van de Tweede Kamer wordt dit door UWV vorm en uitvoering gegeven door middel van digitale beschikbaarstelling van een kernset sociale verzekeringsgegevens uit de Polisadministratie, het Digitaal Verzekeringsbericht (DVB). De beschikbaarstelling van de gegevens vindt fasegewijs plaats. In het eerste kwartaal 20082008 worden de gegevens van 100.000 burgers beschikbaar gesteld. In 2008 wordt dit verder uitgebreid tot 1.000.000 personen en in 2009 zal iedere burger een kernset uit zijn in de Polisadministratie geregistreerde gegevens kunnen inzien en eventueel corrigeren.

In het Digitaal Verzekeringsbericht (DVB) worden getoond:

inkijk Polis-gegevens over de afgelopen 12 maanden: SV-loon, SV-dagen, verloonde uren, werkgevers, verzekerde wetten

Overzicht opgebouwd arbeidsverleden (fictief vanaf 18e levensjaar + feitelijk vanaf 1998)

Globale indicatie WW- en WIA-uitkering (2008)

Het groeipad tot 1-1-2010 is nodig om de gegevens op het kwaliteitsniveau te brengen dat zij gekwalificeerd kunnen worden als verplicht te gebruiken (d.w.z er rust een verbod op uitvraag bij de klant op).

De implementatie van het DKD vindt plaats als onderdeel van het uwv-programma, `De Vernieuwing'.
Het DKD-dossier bevat meer dan 200 gegevens. Een deel van die gegevens wordt vanaf 1 mei 2007 bij wijze van pilot getoond aan de klant (voor CWI: bij aanvraag van de WW-uitkering), het andere deel is bestemd voor ondersteuning van de uitvoerders van de ketenpartijen.

Vanaf 1 januari 2008, na afsluiting van de pilot en na landelijke uitrol van het DKD (huidige plandatum 1-1-2008), worden de gegevens hergebruikt via de zgn. "omgekeerde intake". Dit houdt in dat de gegevens aan de klant worden getoond, de klant controleert de gegevens, vult de gegevens aan en kan correcties aanbrengen.

Een tijdelijke procedure is ingericht om de wijzigingen die de klant aanbrengt in gegevens afkomstig uit de Polisadministratie terug te leiden naar de Polisadministratie.
---
SBK/EW/Gezamenlijke uitvoeringstoets CWI/UWV

Uitvoeringstoets wijziging van het besluit SUWI in verband met
eenmalige gegevensuitvraag (31 mei 2007)
_______________________________________

Tijdelijk omdat in de definitieve situatie het inzage- en correctierecht vorm wordt gegeven via het DVB. Idealiter ontstaat dan de situatie dat de aan de klant getoonde gegevens in nagenoeg alle gevallen juist zijn en zondermeer gekwalificeerd kunnen worden als verplicht te gebruiken.
Zoals gezegd in een groeipad tot 1-1-2010 zal die situatie bereikt worden.

2.3 Gebruik van GBA-gegevens

UWV en CWI maken in toenemende mate gebruik van de GBA-gegevens. In de pilot DKD worden een aantal GBA-gegevens bij de reguliere WW-aanvraag aan de klant getoond. Afhankelijk van de uitkomsten kan worden bekeken in hoeverre GBA- gegevens bij alle typen van WW-uitkering verplicht kunnen worden hergebruikt en per welke datum dit mogelijk is. In de uitvoeringstoets wijziging wet GBA in verband met aanpassing aan de eisen die gelden voor basisregistraties, uitgebracht door UWV op 9 december 2005, is aangegeven dat UWV voor 1-1-2010 de aanpassingen in processen ­ en mogelijk ook systemen ­ gerealiseerd zal hebben.


3. Gezamenlijk onderhouden electronische voorzieningen

In de bijlagen bij de Regeling SUWI wordt de technische uitwerking van het ontwerpbesluit nader geregeld. In de brief van het ministerie van SZW d.d. 16 april 2007 staat dat op grond van het ontwerpbesluit 4 bijlagen uitgewerkt worden, te weten:


- het gegevensregister SUWI 4.0

- het stelselontwerp gemeenschappelijke elektronische voorzieningen SUWI
- beveiliging gemeenschappelijke elektronische voorzieningen

- gegevensregister Inlichtingenbureau (IB)

Aan BKWI zal worden verzocht om, in overleg met de ketenpartners, deze bijlagen in overeenstemming te brengen met het voorstel tot wet eenmalige gegevensuitvraag en het ontwerpbesluit.
Hiervoor is het echter noodzakelijk dat de inhoud van de Bijlage op grond van artikel 5.2 van het Besluit Suwi vaststaat.


4. Consequenties voor de Klant en de Uitvoering

Consequenties voor de klant

De waarde van de wet Eénmalige gegevensuitvraag Werk en Inkomen moet met name gezien worden in de mogelijkheid voor de klanten om "hun dossier" (DKD) in te zien en voor de uitvoerders (professionals) om door inzicht in het klantdossier geen overbodige vragen meer aan de klanten te stellen en daardoor efficiënter uitvoering te kunnen geven aan hun taken.
Dit leidt tot een verbetering van de dienstverlening aan de klanten en tot een vermindering van de administratieve lasten voor de burger.

---
SBK/EW/Gezamenlijke uitvoeringstoets CWI/UWV

Uitvoeringstoets wijziging van het besluit SUWI in verband met
eenmalige gegevensuitvraag (31 mei 2007)
_______________________________________

Door introductie van het Digitale Klant Dossier zijn er meer gegevens van de aanvrager op voorhand bekend bij alle ketenpartijen, waardoor onnodige uitvraag wordt voorkomen. Ook wordt het principe van omgekeerde intake binnen DKD gerealiseerd. Dit betekent dat de al bekend zijnde gegevens die nodig zijn om de gevraagde dienst te verlenen, aan de klant worden getoond en dat alleen nog gegevens worden gevraagd die wel nodig zijn voor de uitvoering, maar niet al bekend binnen de keten.
De klant blijft naast de werkgever de bron van informatie. De gegevens, die al bekend zijn, zijn door de klant geleverd en de klant is in de toekomstige situatie ook verantwoordelijk voor het actueel houden van die gegevens echter alleen dan nog maar in één registratie (de basisregistratie) en niet meer bij elke uitvoerder binnen de keten (zie hierna onder correctierecht).
De beheerders van de basisregistraties zijn verantwoordelijk voor het toepassen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens bij gegevensleveranties. Het digitale klantdossier is alleen beschikbaar voor de uitvoerders binnen de keten en voor de klant zelf.
Doorlevering van gegevens vanuit het digitaal klantdossier kan niet plaatsvinden. Gegevensleveranties aan "derden" kunnen alleen door en onder verantwoordelijkheid van de beheerder van de basisregistratie plaatsvinden.

Consequenties voor de uitvoering

Door het in gebruik nemen van de polisadministratie als bron voor gegevens over arbeidsverhoudingen, uitkeringsverhouding en lonen, en het gebruik van GBA- gegevens, wordt het knelpunt van uitgebreide intake en opnieuw vragen van al bekende gegevens voor een groot deel opgelost.
De Wet Eénmalige gegevensuitvraag Werk en Inkomen voegt daaraan toe, dat ook gegevens, die niet in basisregistraties zijn opgenomen, maar wel van belang zijn voor de uitvoering binnen de keten, als éénmalig uit te vragen gegevens kunnen worden benoemd.
Bovendien is het door het Digitaal Klantdossier mogelijk om alle keten-gerelateerde gegevens van een klant in één keer in te zien.

Dit betekent een effectievere en efficiëntere uitvoering door:

- het beschikbaar komen van meer gegevens waardoor de werkprocessen efficiënter kunnen plaatsvinden;

- een betere beschikbaarheid van gegevens: een juist, actueel, betrouwbaar en volledig
klantdossier, gebaseerd op basisadministraties en andere bronnen.

Daarnaast wordt een verbetering van de samenwerking in de keten bereikt:
- door DKD wordt een drempel weggenomen, de klant kan zelf zijn gegevens inzien en hij hoeft niet meer naar de vestiging te gaan om inzage in dossiers te verkrijgen;

- doordat de oorsprong en de kwaliteit van de gegevens voor alle partijen in de keten transparant zijn.


---
SBK/EW/Gezamenlijke uitvoeringstoets CWI/UWV

Uitvoeringstoets wijziging van het besluit SUWI in verband met
eenmalige gegevensuitvraag (31 mei 2007)
_______________________________________

De functie van CWI als verzamelaar van alle gegevens verandert niet door het digitaal beschikbaar stellen van gegevens. De klant kan in de toekomst wel digitaal om dienstverlening vragen en ook de omgekeerde intake kan digitaal rechtstreeks met de klant plaatsvinden.
Bij papieren intake en verzameling van gegevens voor bepaalde dienstverlening zal dit in de toekomstige frontoffices plaatsvinden. Op termijn zal de omvang van de intake kunnen worden verkleind in die zin dat alleen de nog niet bekende gegevens daadwerkelijk worden doorgeleid naar de ketenpartner. Indien de klant constateert, dat de geregistreerde (basis)gegevens niet juist zijn, dan zal hij in de toekomst bij de bron (de beheerder van de basisregistratie) een correctie moeten doorgeven.

Indien de voortgang van de uitvoering hierdoor in gevaar komt, kan de verzamelaar van de gegevens (CWI/frontoffice of virtuele frontoffice) besluiten ­ tijdelijk ­ af te wijken van de authentieke (basis) gegevens. In geval daarna geen wijziging van de basisregistratie wordt ontvangen zal weer van de oorspronkelijke gegevens, zoals die nog steeds in de basisregistratie zijn opgenomen, worden uitgegaan voor de verdere uitvoering.
Landelijke uitrol van DKD heeft tot gevolg dat UWV geconfronteerd wordt met correctieverzoeken. De voorlopig inschatting voor 2008 is dat het om 5000 verzoeken per jaar gaat. Over de wijze van afhandeling moet nog overleg met de Belastingdienst gevoerd worden.


5. Correctierecht

Het recht van burgers om gegevens te corrigeren, indien de gegevens niet juist zijn, wordt ­ voor zover het gegevens betreft die afkomstig zijn uit basisregistraties en als zodanig als "authentiek" zijn benoemd­ vormgegeven conform de uitgangspunten die voor basisregistraties overeen zijn gekomen. Dit houdt in, dat de burger zelf verantwoordelijk is voor juiste registratie van "zijn" gegevens. Indien bij gebruik van gegevens uit basisregistraties blijkt, dat ­ volgens de burger ­ die gegevens niet juist zijn, dan is het aan de burger om zijn gegevens in de betreffende basisregistratie te corrigeren. Op grond van artikel 33c van de wet SUWI is er voor de burger geen sprake van vrijblijvendheid.

UWV geeft vorm aan het inzage- en correctierecht middels het DVB.


6. Uitvoeringskosten/Programmakosten/Baten

De kosten m.b.t. het DKD betreffen enerzijds de ontwikkelingskosten, de implementatiekosten en de kosten voor de aanpassingen in werkprocessen. Al deze kosten worden opgenomen in de projectbegroting DKD. Hierover loopt separaat overleg met SZW en blijft hier buiten beschouwing. Met betrekking tot de extra beheerkosten van de infrastructuur van UWV en CWI als gevolg van de invoering van het DKD moeten als onderdeel van genoemde begroting nog afspraken met SZW gemaakt worden.

---
SBK/EW/Gezamenlijke uitvoeringstoets CWI/UWV

Uitvoeringstoets wijziging van het besluit SUWI in verband met
eenmalige gegevensuitvraag (31 mei 2007)
_______________________________________

Over de kosten Polisadministratie/DVB worden eveneens separaat afspraken gemaakt met SZW en ook deze kostenraming blijft hier buiten beschouwing.

Met betrekking tot de baten merkt CWI het volgende op.
CWI wijst erop dat de geraamde baten voor CWI ad 2,7 miljoen zijn berekend op basis van de volumes over 2005. Op basis van de te verwachte volumes over 2009 zullen de baten aanzienlijk lager uitvallen, en zal dientengevolge de terugverdienperiode aanzienlijk langer zijn dan de periode van 3 jaar.

De baten van DKD voor UWV zijn berekend op basis van de reguliere kosten met betrekking tot die (WW)processen waarop DKD ingrijpt.

UWV verwacht dat het DKD effect heeft op de processen claimbeoordeling, heronderzoek rechtmatigheid, beëindiging uitkering, misbruik en oneigenlijk gebruik en bestandsbeheer. UWV verwacht in de activiteiten `opvraag ontbrekende gegevens' bij het verwerven van informatie ten behoeve van de claimbeoordeling, heronderzoek rechtmatigheid en beëindiging uitkering een reductie van circa 45% van de normtijd. Dit maakt echter slechts een klein deel uit van de totale normtijd (2%).

Op basis van volumes 2005 (hiervoor geldt dezelfde opmerking als bij CWI) komt de besparing voor UWV uit op 3,2 miljoen. In 2009 wordt pas 50% van de totaal te realiseren besparing gerealiseerd als gevolg van aanloopproblemen en inleereffecten. De realisatie van de besparing wordt afgestemd op het besparingstempo van het Vernieuwingsprogramma. UWV voorziet de volledige besparing met ingang van het jaar 2010.
De baten maken onderdeel uit van de baten die voortvloeien uit Vernieuwing en zijn als zodanig reeds onderdeel van de meerjarenbegroting UWV.


7. Het verstrekken van gegevens aan gemeenten in het kader van hun beleid omtrent schoolverlaters.

Bij de gemeenten zijn registraties ingericht in het kader van het beleid ter voorkoming van vroegtijdig schoolverlaten en in geval van schoolverlaten voor het direct kunnen doorverwijzen van vroegtijdige schoolverlaters naar een arbeidsplaats of scholingstraject. Het ontwerpbesluit geeft UWV de bevoegdheid aan de colleges van B&W voor deze registraties gegevens te verstrekken.

Het betreft gegevens over het aanvragen of ontvangen van een uitkering door deze schoolverlaters of over het hebben van een dienstverband van deze schoolverlaters, voor zover dit van belang is om die schoolverlater weer toe te leiden naar onderwijs.

De gevraagde gegevens zijn op 1 januari 2008 te verstrekken. De kosten hiervan zijn 50.000 Euro aan ontwikkelkosten en en 10.000 Euro aan structurele kosten.

Voor het verstrekken van gegevens aan derden (o.a. aan gemeentes) zijn kaders opgesteld (o.a. de wet en besluit SUWI en de Wbp). Het verstrekken van gegevens
---
SBK/EW/Gezamenlijke uitvoeringstoets CWI/UWV

Uitvoeringstoets wijziging van het besluit SUWI in verband met
eenmalige gegevensuitvraag (31 mei 2007)
_______________________________________

vindt plaats na een beoordeling aangaande de doelbinding. Het verstrekken van genoemde gegevens aan gemeentes hoeft niet expliciet geregeld te worden in dit ontwerpbesluit. Wij stellen voor het besluit op dit punt aan te passen.


8. Regels voor het Inlichtingenbureau.

Implementatie van dit onderdeel zal voor UWV tot nagenoeg geen inspanningen leiden. UWV en het IB dienen ten behoeve van het bewerkerschap van IB een
bewerkerovereenkomst af te sluiten waarin vastgelegd wordt onder welke condities UWV gegevens verstrekt en het IB verwerkt.


9. Wetstechnische opmerkingen

Paragraaf 5.6 bevat artikelen die betrekking hebben op elektronische voorzieningen die worden gebruikt voor de verwerking van gegevens.
Zo wordt er onder andere niet meer verwezen naar Suwinet, maar naar het meer algemene begrip `elektronische voorzieningen'. Dit om te zorgen dat het Besluit Suwi voldoende flexibel en houdbaar is voor een dynamische praktijk.
Dit betekent dat (het huidige) artikel 5.5. (Gebruik Suwinet bij gegevensverkeer met minister voor opsporing en toezicht) moet vervallen.
Artikel 5.23 (nieuw) regelt immers het gebruik van de elektronische voorzieningen in het SUWI-domein door derden.

Voor wat betreft de doorlevering aan derde partijen willen wij het volgende opmerken. De partij die verantwoordelijke (in de zin van de Wbp) is voor de gegevens bepaalt aan welke derde partij (al dan niet privaat) de gegevens worden verstrekt. De verantwoordelijke toetst bij een gegevensverzoek aan de wettelijke basis en beslist op basis van deze toets of gegevens verstrekt worden. Doorlevering van gegevens zonder gerichte opdracht van de verantwoordelijke is niet aan de orde.
De op basis van artikel 5.23 Besluit Suwi af te sluiten overeenkomsten met derde partijen worden door de verantwoordelijken opgesteld en getekend, waarbij een volledige toets (wettelijke basis, doelbinding, proportionaliteit etc.) plaatsvindt.


10. Inwerkingtreding

De artikelen van het gewijzigde besluit Suwi treden in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.
In de MvT bij artikel 5.2a wordt echter opgemerkt dat de gegevens die onder het verbod van dubbele uitvraag vallen tevens de gegevens zijn die per 1 januari 2008 deel uitmaken van het digitaal klantdossier.
Deze gegevens zijn opgenomen in de bij het Besluit SUWI behorende bijlage II. UWV en CWI concluderen hieruit dat artikel 5.2a en de bij dit artikel behorende bijlage II per 1 januari 2008 in werking treedt. Indien deze conclusie juist is wordt voorgesteld de inwerkingdatum expliciet in het besluit op te nemen.

Bijlage
10 SBK/EW/Gezamenlijke uitvoeringstoets CWI/UWV


---
_____


---
_____