Nederlandse Spoorwegen

Utrecht, 4 december 2007

NS met twee klachten over ProRail naar NMa/Vervoerkamer


- procedure capaciteitsverdeling onjuist verlopen
- onverwachte extra infraheffing onacceptabel

NS heeft besloten twee klachten over ProRail in te dienen bij de Vervoerkamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De eerste klacht betreft de voor de nieuwe dienstregeling door ProRail aan NS ter beschikking gestelde capaciteit om treinen te rijden. Circa 120 ritten per week moeten hierdoor vervallen. Daarnaast is NS onaangenaam getroffen door een onverwachte verhoging van de tarieven voor toegang tot het spoor met maar liefst 28,6 miljoen.

NS heeft besloten een klacht in te dienen bij de NMa/Vervoerkamer inzake het optreden van ProRail bij het verdelen van de capaciteit nodig voor het rijden van de dienstregeling 2008. NS is niet tevreden met deze verdeling gezien de nadelige gevolgen voor de reizigers, maar kan op dit moment niet anders dan de ter beschikking gestelde capaciteit als uitgangspunt nemen voor de nieuwe dienstregeling die op 9 december 2007 ingaat. Hierdoor kunnen per week ongeveer 120 treinritten van NS niet rijden, vooral in de late avond, de nacht en de vroege ochtend.
NS is er van overtuigd dat in deze capaciteitsverdeling de doorlopen procedure en de opstelling van ProRail allesbehalve optimaal en juist zijn geweest. Met name door NS aangedragen alternatieven voor de verdeling hebben onvoldoende aandacht gekregen.

Daarnaast heeft NS nog een tweede klacht aangekondigd bij de NMa/Vervoerkamer. Het betreft een plotseling eenzijdig opgelegde verhoging met 28,6 miljoen van de tarieven voor toegang tot het spoor. De verhoging treft specifiek het `hoofdrailnet' en zou volgens ProRail te maken hebben met hogere kosten voor het uitvoeren van onderhoudswerk. De verhoging door ProRail vindt plaats vlak voor de afsluiting van de nieuwe toegangsovereenkomst 2008. NS betaalt op basis van de afgesproken tarieven voor het gebruik van het spoor over het jaar 2007 een bedrag van circa 146 miljoen euro. Dit bedrag zou met de contractueel overeengekomen indexering in 2008 stijgen tot 151 miljoen euro. Met de plotselinge extra tariefverhoging van 20% zouden de kosten voor het gebruik van het spoor volgend jaar oplopen tot bijna 180 miljoen. NS acht deze tariefsverhoging voor het gebruik van het spoor onacceptabel.

Noot aan de redactie
Meer informatie: NS Persvoorlichting 030-2357070

NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 376 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.

NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Internationaal verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukstbereden van Europa - met bijna 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.


---- --