Gemeente Hilversum

Re-integratievisie maakt werk van werk

4 december 2007
Maatwerk voor de klant, direct contact met werkgevers, vaste aanspreekpunten. Dat worden de belangrijkste instrumenten om (langdurig) werklozen weer aan het werk te krijgen. Dat blijkt uit 'Werken aan Werk', de re-integratievisie van Sociale Zaken die het college van burgemeester en wethouders vandaag heeft vastgesteld.

'Werken aan Werk' staat voor een vernieuwende strategie en aanpak van re-integratie. Daarbij is gekozen voor drie sporen:


* De klant centraal: Sociale Zaken richt zich op maatwerk voor klanten, zowel voor werkzoekenden als werkgevers. Maatwerk betekent dat de klant de aandacht en ondersteuning krijgt die nodig is.

* Afstemming vraag en aanbod: dit doet Sociale Zaken door actief werkgevers (de vraag) te benaderen, werkzoekenden (het aanbod) met hen in contact te brengen, en ze de mogelijkheid te geven om hun kennis en vaardigheden te versterken.

* Integrale dienstverlening: om de klant de dienstverlening als één geheel te laten ervaren gaan Sociale Zaken, CWI en UWV intensief samenwerken.

Klanten moeten kunnen rekenen op duidelijke en toegankelijke dienstverlening.
Werkzoekenden krijgen in het bedrijfsverzamelgebouw één aanspreekpunt. Sociale Zaken zet zo snel mogelijk de juiste instrumenten in om mensen weer aan het werk te helpen: maatwerk dus. Voor werkgevers wordt er een servicepunt ingericht. De doelstelling is om zoveel mogelijk mensen die langdurig aan de kant (dreigen te) staan, weer voluit mee te laten doen in de samenleving. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en gemeenten hebben afspraken gemaakt over maatregelen voor arbeid en zorg, het stimuleren van langer doorwerken van ouderen en bestrijding van jeugdwerkloosheid. Sociale Zaken wil ook daaraan een bijdrage leveren.

Sociale Zaken, CWI en UWV zijn gehuisvest in het bedrijfsverzamelgebouw WisselWerk aan de Wilhelminastraat.