Computeranimaties helpen kinderen complexe vaardigheden te leren

04/12/2007 11:34



Open Universiteit



Computeranimaties zijn een goede methode om kinderen complexe vaardigheden aan te leren zoals het oplossen van problemen. Maar de animaties moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Pieter Wouters onderzocht in zijn promotieonderzoek How to optimize cognitive load for learning from animated models hoe je het beste animaties kunt ontwerpen. Hij verdedigt zijn proefschrift op vrijdag 7 december aan de Open Universiteit Nederland te Heerlen.

Effectieve ontwerprichtlijnen
Wouters liet leerlingen werken met verschillende animaties waarin problemen werden opgelost en keek steeds naar hun prestaties. Zo onderzocht hij wat de invloed is op het leren als de leerling zelf het tempo van de animatie kan bepalen bij ononderbroken animaties en bij animaties die opgesplitst zijn in segmenten. Ook onderzocht hij de effecten van het aanbieden van reflectieprompts. Dat zijn aansporingen om na te denken over de animatie. Tot slot onderzocht hij het leereffect wanneer leerlingen eerst een animatie bestuderen en daarna zelf het probleem oplossen. Hierbij keek hij ook wat de invloed was van verwachtingen van leerlingen over de controle op de leeromgeving op het leereffect.

De rol van verwachtingen
Het resultaat van al die onderzoeken is een aantal richtlijnen om animaties te optimaliseren. Animaties lijken het meest effectief te zijn als de verwachtingen die leerlingen hebben over de mate waarin ze controle hebben over het leren met animaties kloppen met de werkelijkheid. In tegenstelling tot eerder onderzoek blijkt dat geschreven uitleg bij animaties wel een positief leereffect kan hebben, op voorwaarde dat leerlingen de gelegenheid krijgen die uitleg goed te lezen doordat ze de animatie even kunnen stopzetten of doordat ze gestimuleerd worden extra aandacht te besteden aan de geschreven tekst.

Promotiezitting
De verdediging vindt plaats op 7 december 2007 om 15.30 uur bij de Open Universiteit Nederland te Heerlen. Promotores zijn prof. dr. J.J.G. van Merriënboer en prof. dr. G.W.C. Paas.






Noot voor de redactie:

NVDR (