Jumbo Shipping furieus op Algemeen Dagblad

07/12/2007 14:10



Huijskens & Istha



Persbericht

JUMBO SHIPPING FURIEUS OVER ARTIKEL ALGEMEEN DAGBLAD VAN GISTEREN, 6 DECEMBER 2007

Rotterdam, vrijdag 7 december 2007 - Jumbo Shipping is furieus over een zeer misleidend, onjuist en suggestief artikel in het AD van gisteren, 6 december.

In dit artikel worden aantoonbare fouten en suggesties gegeven van een laakbaar gehalte. Ondanks herhaalde verzoeken en gesprekken hierover meent de redactie van het AD dat enige rectificatie niet nodig is, hoewel de redactie bereid was een aanvullend artikel te plaatsen, echter zonder enige vorm van correctie. Na mededeling dat de reder geen genoegen nam met een artikel zonder enige rectificatie heeft de redactie gemeend te moeten afzien van verdere publicatie.

Wat is er aan de hand?
In het gewraakte artikel suggereert de redactie onder de kop "Onder vuur na reddingspoging" dat de ms Fairpartner met fatale gevolgen tegen een boot vol vluchtelingen botste. Dit is pertinent onjuist en strijdig met de verdere tekst van het artikel waarin melding gemaakt wordt 'het bootje sloeg tegen ms Fairpartner', hetgeen overigens ook niet geheel correct is. De redactie weigert deze tegenstrijdigheid en onjuiste weergave te corrigeren. Immers, toen het bootje langszij ms Fairpartner lijzijde (benedenwinds) kwam, maakte het contact met ms Fairpartner, schepte water en liep vol.

Om vervolgens te schrijven "de kapitein hangt een straf boven het hoofd, terwijl de reder een forse schadeclaim staat te wachten", wordt door de bemanningsleden van de Fairpartner alsmede door allen bij Jumbo Shipping en haar agent Kahn Scheepvaart als zeer suggestief, onheus en kwetsend ervaren. Kwetsend met name voor alle betrokkenen op ms Fairpartner en hun thuisfront.

Gelet op de enorme hoeveelheid reacties op de eigen website van het AD zijn veel lezers van de krant het met ons eens. Vele steunbetuigingen zijn inmiddels hier ontvangen,. Natuurlijk doet de Nederlandse scheepvaartinspectie onderzoek naar deze ramp. Dit is standaardprocedure. Na zo'n onderzoek buigt in de regel de Raad voor de Scheepvaart zich over de materie en doet een uitspraak. Het onderzoek door de Raad dient een tweeledig doel: indien van toepassing, volgen mogelijke tuchtrechtelijke maatregelen in de zin van ontneming van de vaarbevoegdheid, maar nog belangrijker is de vraag of er lering uit het ongeval kan worden getrokken.

Op grond van het voorgaande is het ongepast om te zeggen 'de kapitein hangt een straf boven het hoofd', terwijl hij en zijn bemanning eerder in de categorie "lintje 30 april" thuishoren.

In het artikel wordt verder een letselschadeadvocaat aangehaald die ten onrechte meent zijn eerste declaratie te kunnen indienen. Geheel ongefundeerd wordt melding gemaakt van een schadeclaim tegen de reder.

Verder wordt een docent van het Rotterdamse Scheepvaart en Transport College geciteerd, die onmiddellijk klaarstaat met zijn mening (de beste stuurlui staan aan wal) zonder verder op de hoogte te zijn van de feiten. Natuurlijk wordt elke nautische officier geleerd hoe man over boord-procedures dienen te worden aangepakt, inclusief pogen bovenwinds van een object of drenkeling te komen. Het ongeluk gebeurde uit de wind aan de lijzijde van het schip.

Daar wij van mening zijn dat het artikel in het AD onheuse bejegeningen bevat in de richting van onze zeevarende collega's en de redactie van het AD niet genegen was om enige rectificatie toe te passen, hebben wij gemeend zelf de pers te moeten zoeken met deze reactie op dit artikel.

Gezien het vermeende "Rotterdamse karakter " van het AD, is deze incorrecte, suggestieve berichtgeving extra pijnlijk voor de bemanning van dit Rotterdamse schip!

"Wij maken tevens van deze gelegenheid gebruik onze dank uit te spreken namens alle opvarenden van ms Fairpartner voor alle steunbetuigingen in de richting van de bemanningsleden, steunbetuigingen die werkelijk vanuit alle windstreken worden ontvangen. Hartverwarmend," aldus Arnold van der Heul, adjunct-directeur bij Kahn Scheepvaart.