Gemeente Leeuwarden

VVD: vragen Haak om Leeuwarden

Bron: (07-12-2007)
Schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders zoals bedoeld in artikel 41, eerste lid, van het Reglement van Orde voor de vergadering van de Raad der Gemeente Leeuwarden 29 november 2007
Vertraging Haak om Leeuwarden

Geacht college,

De afgelopen week stonden er twee verontrustende berichten in de krant over vertragingen met betrekking tot de Haak om Leeuwarden. Het waren weliswaar korte berichten, maar daardoor niet minder belangrijk. Vertragingen van dit project hebben impact op de bereikbaarheid van Leeuwarden. Deze staat immers sterk onder druk, het verkeer staat in de ochtend- en avondspits klem. Vertragingen bij dit cruciale project voor Leeuwarden zijn volgens de VVD Leeuwarden dan ook een zeer slechte zaak en feitelijk onaanvaardbaar. Wat betreft de VVD moet de gemeente er alles aan doen om vertragingen te voorkomen.

Leeuwarder Courant d.d. 28 november 2007: "De Haak om Leeuwarden is een van de 38 wegprojecten waar verkeersminister Camiel Eurlings een nieuw soort luchtkwaliteitsonderzoek wil toepassen. Dat kan leiden tot vertraging in de aanleg. Nieuwe onderzoeken zijn nodig om te voorkomen dat rechters wegwerk stilleggen. Als een planstudie voldoet aan de nieuwe aanpak, treedt geen vertraging op. Vinden deskundigen nader onderzoek nodig, dan vergt dit minstens drie maanden. Eurlings verwacht dat aanvullend onderzoek bij de meeste projecten nodig is."

Leeuwarder Courant d.d. 26 november 2007: "Het ontwerp-tracébesluit voor de Haak om Leeuwarden komt pas over vier maanden in de inspraak. Dit is bijna anderhalf jaar nadat de vorige minister van verkeer en waterstaat het standpunt had ingenomen dat de nieuwe autoweg Marssum-Werpsterhoek via het `middentracé-oost' zou moeten lopen. Volgens het boekje verstrijkt er maar een halfjaar tussen standpunt en ontwerp-besluit. Het vertraagde document bevat ook de reacties van de minister op de veelsoortige kritiek van omwonenden, boeren en natuur- en milieubeschermers op de nieuwe weg. Zij stelden in meerderheid dat de weg beter langs de huidige route (Overijsselsestraatweg en Hendrik Algraweg) kan lopen. De minister, het provinciebestuur en de betrokken gemeenteraden geven de voorkeur aan een nieuwe Haak, die meer dan EUR 200 miljoen zal kosten."

Naar aanleiding van deze berichten heeft de VVD Leeuwarden een aantal vragen:


1. Zijn de berichten correct? Zijn de vertragingen bij het college bekend? Zo nee, waarom niet? Zo ja, sinds wanneer is het college op de hoogte van de problematiek die wordt geschetst in beide berichten? Is het college bereid om de raad vroegtijdig c.q. eerder te informeren over dit soort ontwikkelingen?


2. Het ene bericht heeft het over 4 maanden vertraging, en het andere bericht geeft niet aan hoeveeel vertraging het uitvoeren van een nieuw soort luchtkwaliteitsonderzoek oplevert. Hoeveel is de vertraging in totaal?


3. Wat zijn de exacte oorzaken en de gevolgen van de vertragingen? Waren de vertragingen te voorkomen geweest?


4. Welke acties en/of maatregelen neemt het college om de ontstane vertraging in te (laten) lopen dan wel op een andere manier ervoor te zorgen dat het project uiteindelijk als geheel geen vertraging op zal lopen?


5. Hoe vindt de communicatie over dit soort vertragingen plaats tussen rijk, provincie en gemeente? En op welke manier wordt er gezocht naar oplossingen? Vindt er naar aanleiding van deze vertragingen overleg plaats met de betrokken partijen? Zo ja, wanneer? En kan de raad over de uitkomsten daarvan geïnformeerd worden? Zo nee, waarom niet?


6. Is het college het met de VVD fractie Leeuwarden eens, dat er snel door het college (voorstel de burgemeester), geanticipeerd moet worden om spoedoverleg met de minister van Verkeer en Waterstaat de heer Eurlings aan te vragen. Mede omdat elk uitstel en vertraging van "de Haak", Leeuwarden economisch schade loopt?"

Wij hopen dat u deze vragen op korte termijn kunt beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Namens de VVD-fractie,

Sieds Brouwer