Nummer 
                                                                              2007489BW 



                                                                              Datum 

                                                                              7 december 2007 





  Bijzondere oversteekplaats voor voetgangers bij 
  Paleisring / Katterug 

  Gemeente gaat oversteekplaatsen verbeteren 


  Er komt een pilot met een informatief voetgangerslicht bij de oversteekplaats Paleisring / 
  Katterug. Deze wordt geplaatst in de zomer van 2008, nadat de Paleisring is ingericht als 
  Cityring. Het voetgangerslicht, dat is ontwikkeld door DTV Consultants uit Breda,              B
  informeert voetgangers over zowel de wachttijd als over de beschikbare oversteektijd.          
  Beelden en ledverlichting laten de voetgangers zien hoeveel tijd er nog is om een veilige       
  oversteek te maken (zie tekening bijlage).                                                   

  Verbeteren voetgangers oversteekplaatsen                                                    
  Het afgelopen jaar heeft de gemeente Tilburg samen met inwoners van de gemeente                 
  onderzocht hoe knelpunten voor overstekende voetgangers bij verkeerslichten zijn op te         
  lossen. Dit is gebeurd in verschillende bijeenkomsten waar naast de betrokken bewoners        
  ook verkeerswethouder Els Aarts en het Tilburg Overleg Gehandicaptenorganisaties (TOG)       
  nauw betrokken waren.                                                                           
  Uit deze bijeenkomsten is het informatieve voetgangerslicht als één van de oplossingen          
  naar voren gekomen. Daarnaast investeert de gemeente het komende jaar ook in andere             
  maatregelen. Zo worden bij oversteekplaatsen waar onderhoud moet plaatsvinden de                
  middenbermen opnieuw ingericht en worden hoogteverschillen weggenomen.                          

  Bijlage: uitleg informatief voetgangerslicht                                                    

  Meer informatie voor de pers:                                                                   
  Marlies van Brunschot, woordvoering: 013 ­ 542 97 05                                            









Nieuw voetgangerslicht (EcoGopLight)
DTV Consultants te  Breda  heeft  in  samenwerking  met  Hoeflake  Infratechniek  uit  Hedel  een
nieuw  voetgangerslicht  ontwikkeld,  dat  in  vergelijking  met  het  huidige  armatuur  voetgangers
adequater  informeert  over  zowel  de  wachttijd  (wachttijdindicatie)  als  over  de  beschikbare
oversteektijd (oversteektijdindicatie). De oversteektijdindicatie is een volledig nieuwe functie
die tot doel heeft om overstekers (maar eventueel ook afbuigend, voorrangverlenend verkeer)
te informeren over de volledige oversteektijd die binnen verkeersregelingen voor voetgangers is
gereserveerd. Deze veilige oversteektijd bestaat uit de groenfase, de groenknipperfase én de
zogenaamde veilige roodfase, in feite de periode waarin voetgangers de oversteek nog mogen
ontruimen. Gebruikmakend van radar- en/of videodetectie kan zowel de wachttijdindicatie als de
oversteektijdindicatie worden afgestemd op het feitelijke gedrag van voetgangers. Het nieuwe
voetgangerslicht beoogt oversteken Efficiënter en Comfortabeler te maken en past als vernieu-
wing binnen het EcoGop-concept, waarmee medio 2003 in Tilburg een praktijkproef is gestart.
Het zogenaamde EcoGopLight is in principe geschikt voor elke voetgangersoversteek.

Afbeelding      De vier verschillende toestanden van het nieuwe voetgangerslicht
Het nieuwe armatuur kent de volgende toestanden (zie afbeelding):
a)  de eerste toestand is de normale, onveilige roodfase (afbeelding a). Deze wordt getoond in
    situaties waarin nog geen wachtende voetganger is gedetecteerd óf (bij gebruikmaking van
    detectiematten, radar- of videodetectie) geen wachtende voetganger meer wordt gedetec-
    teerd;
b)  de tweede toestand is de roodfase die als wachtfase kan worden gekenmerkt, waarbij een
    indicatie  wordt  gegeven  van  de  resterende  wachttijd  in  combinatie  met  een  knipperende
    tekst `wacht' (afbeelding b). De afname van de wachttijd wordt weergegeven met behulp van
EcoGopLight                              Versie d.d. 4 april 2007                         Pagina 1 van 2






    dovende  witte  LED's.  Deze  toestand  start  zodra  een  voetganger  tijdens  roodlicht  wordt
    gedetecteerd, en duurt zolang er sprake is van (een) wachtende voetganger(s) én zolang het
    voetgangerslicht op rood staat.
c)  de derde toestand is de normale groen- en groenknipperfase (afbeelding c), die beide in
    beginsel een vaste tijdsduur hebben. Vanaf het moment dat het voetgangerslicht op groen
    springt, gaat tevens een band van groene LED's rond het (gedoofde) rode voetgangerslicht
    branden. De snelheid waarmee deze groene LED's één voor één doven is gebaseerd op het
    verloop van de gereserveerde oversteektijd, bestaande uit de groenfase, de groenknipper-
    fase en de veilige roodfase.
d)  de vierde toestand is de zogenaamde veilige roodfase, waarbij de duur van deze toestand
    als onderdeel van de totale oversteektijd met behulp van de langzaam verdwijnende groene
    band (bestaande uit dovende groene LED's) rond het rode licht wordt aangegeven (afbeel-
    ding d). Deze toestand start zodra de groenknipperfase is beëindigd en duurt zolang een
    voetganger de tijd heeft om de oversteek te voltooien.
De veel gehoorde wens van voetgangers om langer en vaker groen te krijgen stuit in de huidige
praktijk op onoplosbare problemen, die met gebruikmaking van de gangbare voetgangerslichten
niet oplosbaar zijn. Groenverlenging met behulp van radar wordt weliswaar in de praktijk wel
toegepast, doch enkel in situaties waarin de kruispuntbelasting relatief laag is. Groenverlenging
leidt immers tot (zeer) inefficiënt gebruik van de groenknipperfase en de ontruimingsfase, en
gaat ten koste van de verwerkingscapaciteit van het kruispunt. Op de meeste oversteken blijkt
de  totale  groen-,  groenknipper-  en  veilige  roodfase  überhaupt  al  (veel)  te  ruim  gedimensio-
neerd, waardoor niet alleen veel kostbare tijd onbenut blijft, maar wegbeheerders ook weinig
gemotiveerd zijn om vaker groen aan voetgangers te geven.
Het  nieuwe  voetgangerslicht  heeft  als  voordeel,  dat  overstekende  voetgangers  veel  langer
`groen' zien in het voetgangerslicht en zich daardoor vooral in de veilige roodfase minder opge-
jaagd voelen. Bij oversteken vanaf circa 10 meter is de veilige roodfase in de praktijk doorgaans
langer dan de groen- en groenknippertijd samen! Een ander voordeel van het zichtbaar maken
van de veilige roodfase is dat deze de mogelijkheid biedt om de groen- en groenknippertijd (en
daarmee de volledige oversteektijd) te verkorten: kortere voetgangersfasen zijn in de praktijk
een noodzakelijke voorwaarde om vaker groen aan wachtende voetgangers te kunnen tonen.
Gebruikmakend van radar- of videodetectie kan de oversteektijd op maat worden gemaakt voor
zowel drukkere oversteken als voor situaties waarin (zeer) langzame voetgangers oversteken.
Hiervoor leent de veilige roodfase zich beter dan de groen(-knipper)tijd, omdat het rode licht
tijdens de veilige roodfase tot doel heeft om nieuwe overstekers te weren. Het is zelfs mogelijk
om de groene LED's aan het begin van de veilige roodtijd (bij detectie van voetgangers op de
oversteek) met een langzamere snelheid te laten doven, en het hierdoor eventueel opgelopen
tijdverlies in te halen zodra de oversteek vrij is. Daarmee wordt maximaal tegemoet gekomen
aan de wens van voetgangers om `langer groen' te krijgen getoond, zonder dat het ten koste
gaat van de verwerkingscapaciteit van het kruispunt en daarmee de wens om `vaker groen' te
krijgen belemmert.
EcoGopLight                              Versie d.d. 4 april 2007                           



---- --