FNV: Instanties blijven traag met afhandeling aanvraag uitkering

07/12/2007 09:05



FNV Vakcentrale



Instanties op het gebied van werk en inkomen blijven worstelen met een tijdige afhandeling van de aanvraag voor een uitkering. Werklozen, bijstandsgerechtigden en arbeidsongeschikten komen daardoor onnodig financieel in de knoop. Dat stelt de vakcentrale FNV in het eindverslag van de Grote Wachtkamerenqu(ee)te waarvan de resultaten vandaag bekend zijn gemaakt.

Voor de zesde editie van de Grote Wachtkamerenqu(ee)te vroeg de vakcentrale dit voorjaar 2100 klanten van CWI, UWV en sociale diensten naar de kwaliteit van de dienstverlening. Met de bevindingen, die door het Verwey-Jonkerinstituut zijn verwerkt, wil de FNV vanuit de praktijk een beeld krijgen van de uitvoering van de sociale zekerheid en de hulp die werkzoekenden krijgen bij het vinden van een baan.

Hoewel de dienstverlening in vergelijking met de vorige enqu(ee)te drie jaar geleden op belangrijke onderdelen is verbeterd, lijkt er bij de afhandeling van uitkeringsaanvragen eerder sprake van een verslechtering te zijn. De sociale diensten, die onder meer de Bijstand uitvoeren, spannen de kroon: 55 procent van de klanten wacht langer dan een maand en bijna een kwart langer dan twee maanden. Het UWV doet er in bijna de helft van de gevallen langer dan een maand over. Een op de zes wacht zelfs langer dan twee maanden.

Leo Hartveld, FNV-bestuurder sociale zekerheid, noemt de lange wachttijden onaanvaardbaar. "Instanties overschrijden zelfs de in de wet vastgelegde termijnen. Wie zijn baan verliest moet zijn hoofd hebben bij het vinden van ander werk en niet bij piekeren hoe de vaste lasten betaald moeten worden. Het vorige kabinet heeft na eerdere klachten geregeld dat bijstandsgerechtigden dan eerder een voorschot krijgen, maar in de praktijk laten verbeteringen veel te lang op zich wachten."

Vooruitgang is er wel op andere gebieden. Meer klanten zijn tevreden over de dagelijkse praktijk van de dienstverlening. Een kleine meerderheid heeft nu een vaste contactpersoon en ook de scores voor 'op tijd geholpen worden' en 'serieus genomen worden' liggen hoger dan bij de vorige Wachtkamerenqu(ee)te. Minder tevredenheid is er over de mate waarin medewerkers zelf op de hoogte zijn van allerlei regelingen en open staan voor suggesties.

Cliënten van het CWI geven aan te weinig hulp te krijgen bij het solliciteren. Een minderheid van de werkzoekenden is hier tevreden over. Bijna de helft van de werkzoekenden heeft nog nooit een vacature aangeboden gekregen. Werkzoekenden die naar een re-ingratiebedrijf worden doorgestuurd zijn evenmin tevreden: minder dan de helft denkt dat de kans op een baan hierdoor toeneemt.





http://www.fnv.nl