Bouwsector valt online door de mand


LAREN (NH), 20071207 -- Nu bouw- en verbouwopdrachten meer en meer via internet worden aanbesteed, komen slechte ervaringen van consumenten met bouwbedrijven steeds sneller aan het licht. Was de klant vroeger aangewezen op televisieprogramma's als `Kassa', `Radar' en `Opgelicht', nu kan men zijn ongenoegen direct kwijt op de veilingsite waar men het bedrijf heeft gevonden. Toch is bij een online dienstenplatform als Leadz.nl ruim 90% van de klanten tevreden over het geleverde werk en de service.

Vroeger stond een gedupeerde klant in de kou en kon de betreffende aannemer ongestoord verder met zijn malafide praktijken, aldus Jan van 't Klooster van Leadz.nl. Nu leest een volgende opdrachtgever eerst de ervaringen van andere klanten door en bepaalt daarna zijn keuze. Vaak zijn positieve beoordelingen uiteindelijk belangrijker dan de prijs.

De Kamer van Koophandel levert geen bijdrage aan de zekerheid van de klant, zegt Edwin Janssen van Leadz.nl. Een ondernemer met een slechte staat van dienst wordt feitelijk gemotiveerd om zijn bedrijf te laten `ploffen'. Je richt een nieuw bedrijf op en begint weer met een schone lei. Wij gaan dit tegen door een PROcheck rapport van bedrijven te laten opmaken. Dit legt de historie van de ondernemer achter het bedrijf bloot. Tegelijk is dit een voordeel voor ondernemers die altijd netjes met hun klanten zijn omgegaan. Zij krijgen een forse streep voor bij de opdrachtgevers.

Bij de start van klussenveilingen als Leadz, een paar jaar geleden, was de consument veelal wantrouwend vanwege de onbekendheid van het bedrijf waarmee men online in zee ging. Inmiddels wordt aanbesteden via het web juist als veiliger ervaren, door de grote hoeveelheid informatie die klanten via internet met elkaar kunnen delen.